spot_imgspot_img
10.2 C
Vaslui
19-apr.-2024

ANCHETA VRN: Profesorasul-smecher care face miliarde pe spinarea primarilor!

- Advertisement -

CINE ÎL TINE ÎN BRATE… Supãrate cã judetul are o imagine proastã, autoritãtile locale par a fi dispuse sã cheltuiascã sume foarte mari pentru a face Vasluiul sã strãluceascã, cel putin în mediul online. Anual, prin contracte tinute departe de ochii curiosilor, zeci de mii de lei din bugetul public sunt pompate în diferite site-uri, care au ca scop îmbunãtãtirea imaginii Vasluiului. De departe, campion la acest capitol este site-ul tesalutvaslui.ro, administrat de profesorul Dumitru Busuioc. Numai anul trecut, SC TeSalut SRL a primit din partea Primãriei Vaslui suma de 26.000 de lei pentru a întretine site-ul institutiei, dar si pentru a promova diverse evenimente, care ar putea ajuta la îmbunãtãtirea imaginii. Pânã aici, nimic rãu, desi specialistii în domeniu vorbesc despre un cost aproape dublu pe care Primãria Vaslui îl suportã în comparatie cu celãlalte oferte de pe piatã. Problemele apar atunci când vine vorba despre munca propriu-zisã. Si asta pentru cã pe site-ul mai sus mentionat rar se întâmplã sã dai de continut propriu. Cu alte cuvinte, tesalutvaslui.ro primeste bani publici pentru a îmbunãtãti imaginea orasului, însã o face sterpelind articole din celelalte publicatii locale. Nici când vine vorba despre întretinerea site-ului Primãriei lucrurile nu sunt tocmai „ca la carte” si asta pentru cã gãzduirea documentelor urcate în online de institutia condusã de Vasile Pavãl se face pe serverele Google, care sunt gratuite! Însã autoritãtile locale nu au nicio problemã cu faptul cã aruncã bani publici pe fereastrã, ba mai mult sunt foarte încântate de munca depusã de profesorul Busuioc. Drept dovadã, în luna mai a acestui an, Primãria Municipiului Vaslui i-a acordat administratorului site-ului tesalutvaslui.ro o diplomã „pentru efortul necontenit de a promova comunitatea vasluianã si valorile acesteia”. Si mai grav: profesorul pensionar Busuioc promoveazã toate evenimentele culturale de pe site-ul primãriei pe site-ul sãu, tesalut.ro, fãcând trafic în nume personal pe spinarea Primãriei Vaslui! Anul trecut, profesorasul Busuioc a fãcut o cifrã de afaceri de 7 miliarde lei vechi, cu ZERO angajati!

Pentru a întelege mai bine modul de operare al profesorului Dumitru Busuioc, trebuie sã relatãm o întâmplare de anul trecut, când ziarul Vremea Nouã a semnat un contract de publicitate cu o firmã din oras. Prin aceastã întelegere, ziarul si-a luat angajamentul cã va scrie si publica douã articole publicitare despre firma respectivã. Primul articol apãrut în ziar si pe site a fost preluat în totalitate de Dumitru Busuioc pe site-ul tesalutvaslui.ro, fãrã a ni se cere acordul. Pentru cã a fost foarte bine primit de cititori, administratorul portalului s-a gândit cã e loc de obtinut bani. L-a contactat pe patronul firmei respective, i s-a lãudat cu cifrele obtinute de articolul preluat de pe vrn.ro, apoi i-a propus acestuia sã-i dea si lui ceva, pentru cã nu-i asa, reclama costã! În momentul când ne-a dus sã stabilim datele pentru al doilea articol, patronul firmei era total debusolat. „Sunteti de la Vremea Nouã sau de la Te Salut Vaslui?”, ne-a întrebat acesta. Era si firesc sã întrebe asta pentru cã citise acelasi articol pe douã site-uri diferite. Dupã publicarea celui de-al doilea articol, l-am sunat pe Dumitru Busuioc pentru a cere lãmuriri. Acesta a negat cã s-ar fi dus la firma respectivã si a promis cã nu va mai prelua niciun articol din ziarul Vremea Nouã.

Întrebãri pentru Primãria Municipiului Vaslui

Lucrurile s-au linistit o perioadã de timp, însã în urmã cu aproximativ douã luni au ajuns la urechile noastre o informatie bombã: administratorul site-ul Te Salut Vaslui este plãtit regeste din bani publici pentru a promova o imagine cât mai pozitivã a orasului. Stiind cã pe site-ul sãu sunt doar articole preluate, am trimit Primãriei Municipiului Vaslui o cerere în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informatii publice, solicitând institutiei sã ne rãspundã la urmãtoarele întrebãri: între Primãria Municipiului Vaslui si administratorul site-ului www.tesalutvaslui.ro existã un contract de colaborare? Administratorul site-ului respectiv beneficiazã de finantare din partea Primãriei si dacã rãspunsul este afirmativ, care este valoarea acesteia? De asemenea, am mai întrebat dacã administratorul site-ului www.tesalutvaslui.ro este remunerat de Primãria Municipiului Vaslui pentru filmãrile sedintelor de Consiliu Local si care au fost criteriile pentru care portalul www.tesalutvaslui.ro a fost ales principalul colaborator online al Primãriei Municipiului Vaslui, dat fiind faptul cã este promovat pe site-ul institutiei.

Contract de prestãri servicii între Primãria Vaslui si site-ul Te Salut Vaslui

Desi întrebãrile au fost clare, rãspunsul a fost vag si foarte scurt: „Între Primãria Municipiului Vaslui si SC TeSalut SRL existã un contract de prestãri servicii, care poate fi studiat la sediul institutiei noastre, la Biroul Achizitii Publice, de luni pânã vineri, între orele 10:00-12:00. Administratorul site-ului www.tesalutvaslui.ro nu este remunerat pentru înregistrarea video a sedintelor Consiliului Locale, portalul fiind selectat în baza ofertei tehnice primite de Primãria Municipiului Vaslui”.

Ziaristii nu sunt simpli cetãteni. Or fi extraterestri?

A doua zi ne-am prezentat la Biroul de Achizitii Publice, dornici de a consulta contractul de prestãri servicii. Extrem de vigilenti, angajatii ne-au cerut buletinele, legitimatiile de presã, dar si o delegatie din partea ziarului la care lucrãm. Nu erau suficiente buletinele si legitimatiile de presã? Nu, pentru cã, citãm din spusele unei angajate, „e posibil ca legitimatiile sã fie expirate”. Degeaba am încercat noi sã-i explicãm cã vorbim despre un contract pe bani publici, cã orice cetãtean al Vasluiului poate veni sã-l consulte”. „Dar dumneavoastrã nu sunteti simpli cetãteni”, ne informeazã angajata. Ne întoarcem în redactie pentru delegatie, iar dupã jumãtate de orã revenim la primãrie. De data asta contractul era pregãtit. Sub atenta supraveghere a douã angajate de la Achizitii Publice, începem sã-l rãsfoim. Cerem si oferta tehnicã precizatã ca anexã, ni se oferã, iar apoi mai îndrãznim sã cerem douã lucruri: contractul de anul trecut si copii dupã cele douã contracte. „Cum? Nu stiu dacã se poate. Stati putin sã mã uit în cerere, sã vãd dacã ati precizat asta. A, nu scrie. Dumneavoastrã ati întrebat dacã existã un contract la momentul acesta. Doar pe acesta vi-l putem da sã-l consultati. Si nici de copie nu ati scris nimic”, ne spune una dintre ele. La insistentele noastre, vine cu ideea de a merge sã cerem aprobarea secretarului. „Da, dati-le, cã nu e nimic iesit din comun. Stergeti datele personale si gata!”, spune acesta. „Încerc sã mã acopãr si eu, pentru cã dacã se întâmplã ceva, toate oalele se sparg în capul meu”, încearcã sã se scuze angajata. Ne oferã o copie dupã contractul de prestãri servicii dupã ce a sters toate datele de contact, inclusiv valoarea acestuia. Noroc cã o notasem înainte. Semnãm si un proces verbal precum cã am fost în birou si am consultat contractul si plecãm spre redactie. Ce am observat dupã ce am analizat contractul, cititi în rândurile urmãtoare.

Întretinerea site-ului Primãriei Vaslui, la pret dublu fatã de cel perceput de firmele specializate

Primãria Vaslui plãteste de douã ori mai mult pentru întretinerea site-ului. O lunã de mentenantã asiguratã de firma SC Tesalut SRL costã dublu fatã de tarifele de pe piatã, cerute de firmele specializate. Astfel, în timp ce Primãria Municipiului Vaslui a plãtit, anul trecut, 2.156 lei (fãrã TVA) pentru o lunã de întretinere, firme de mentenantã cer pentru un astfel de serviciu între 450 lei si 900 lei fãrã TVA. Infora, spre exemplu, firmã care a lucrat cu branduri importante din tarã si din strãinãtate (Altex, Subway, Whirlpool, Skol etc.), are trei pachete de mentenantã, iar cel mai scump („professional”) costã 459 lei. Blue Pink, o altã firmã specializatã în mentenantã, are un pachet ceva mai scump: 200 euro. Ce include? Adãugarea, modificarea si eliminarea continutului (texte si imagini) pe site, verificarea functionalitãtii site-ului, crearea si configurarea adreselor de email, ftp, baze de date, monitorizarea site-ului din punctul de vedere al resurselor consumate si a traficului utilizatorilor, gestiune domeniu, alocare subdomenii si multe altele. Pe lângã întretinerea site-ului, SC Tesalut SRL mai asigurã si gãzduirea acestuia. Evident, tot pentru un pret piperat: 212 lei/lunã (anul trecut) si 160 lei/lunã (anul acesta). Romag, una dintre cele mai cunoscute companii pentru înregistrarea domeniilor si gãzduirea acestora, cere pentru o lunã de hosting (n.r. gãzduire) între 1,95 euro/lunã (fãrã TVA) si 11,95 euro/lunã (fãrã TVA), adicã cel mult 60-70 lei/lunã (cu TVA). Însã smecheria nu se opreste aici: dacã veti intra pe site-ul primãriei si veti deschide un document, veti observa cã se deschide cu google drive, adicã a fost pus pe serverele Google. Asta înseamnã cã, desi primãria plãteste un pret ridicat pentru gãzduire, firma contractatã nu-i oferã suficient spatiu pe serverele ei, ba dimpotrivã, foloseste pentru aceasta un sistem gratuit.

„Documentele ar trebui publicate pe serverul site-ului, nu pe google drive”

Pentru a avea o imagine cât mai corectã asupra acestei situatii, am stat de vorbã si cu reprezentantul unei firme de mentenantã din Vaslui, care se ocupã de întretinerea mai multor site-uri ale primãriilor din judet. L-am întrebat pe acesta care ar fi pretul corect pentru o lunã de întretinere si gãzduire a unui site de primãrie, iar rãspunsul nu este prea departe de ofertele de pe internet. „La un astfel de site, eu iau cam 1000 lei pentru o lunã de întretinere, cu TVA, indiferent de câte update-uri pun. De obicei se ia un tarif pe un anumit numãr de documente sau ore lucrate, iar ce este peste, se plãteste în plus. Însã prefer sã iau un tarif fix, pentru cã oricum se compenseazã de la o lunã la alta. Pot fi luni în care sunt foarte multe update-uri (n.r. actualizãri) de pus si luni în care sunt mai putine. 2000 lei mi se pare putin cam mult. În ceea ce priveste hosting-ul, pretul e în jur de 30-40 lei/lunã, însã poate varia în functie de spatiul de stocare pe server pe care îl cumperi. Site-ul în sine poate avea 1 GB, însã mai cântãresc si adresele de e-mail. Dacã institutia are mai multe adrese de e-mail, 160 lei-200 lei nu e mult, însã dacã pretul e doar pentru site, atunci da, e mult. Cu ce nu sunt de acord este publicarea documentelor pe un cont google drive, pentru cã se poate bloca, iar apoi adio documente. Ar trebui publicate pe serverul site-ului sau pe cel al unui alt site. Din experientã, vã spun cã nu e usor sã lucrezi cu institutii publice. Întretinerea unui site înseamnã administrarea acestuia, însã e o treabã mai mult mecanicã. Nu avem voie sã modificãm nimic din continutul pe care noi îl punem, nici mãcar o virgulã, chiar dacã sesizãm greseli”, ne-a explicat reprezentantul unei firme de mentenantã din Vaslui.

Si Primãria Cozmesti are contract cu SC TeSalut SRL. Îi dã bani aproape degeaba

Primãria Vaslui nu e singura institutie publicã care are contract cu SC TeSalut SRL. Si comuna Cozmesti are un astfel de document. Dacã veti intra pe site-ul acesteia, veti rãmâne surprinsi de ceea ce veti vedea. Designul e aproape acelasi, pentru cã este folositã aceeasi temã. Nu e ilegal sã faci asta, însã profesionalismul unei firme tocmai în acest lucru constã: niciun site sã nu semene cu altul. Spre deosebire de cel al Primãriei Vaslui, cel al comunei Cozmesti este foarte putin actualizat. Anul acesta sunt publicate doar câteva hotãrâri de Consiliu Local din lunile februarie-martie. Anul trecut, însã, nu a fost publicat nimic. Practic, SC TeSalut SRL a fost si încã este plãtitã aproape degeaba (n.r. dacã n-ar fi fost plãtitã, site-ul nu ar mai fi fost accesibil). Dar, aici, de vinã nu este societatea comercialã, ci primãria, pentru cã nu-i trimite documente pe care sã le punã pe site. Conform legilor 544/2001 si 52/2003 privind dreptul la libera informare si transparenta decizionalã, primãriile, consiliile locale si toate institutiile publice sunt obligate sã aibã site-uri web proprii, sã le actualizeze constant si sã afiseze hotãrârile pe care le iau pe pagina de Internet. Dacã nu fac asta, sunt pasibile de sanctiuni. Pentru a se ajunge, însã, la acest lucru, cineva trebuie sã dea institutia în judecatã. În Cozmesti, pare-se cã nimeni nu e deranjat de faptul cã site-ul Primãriei nu e actualizat.

Te Salut Vaslui, plãtit de Primãrie sã promoveze evenimentele organizate de Primãria Vaslui

SC TeSalut SRL are contract nu numai pentru întretinerea si gãzduirea site-ului, ci si pentru promovarea pe internet a evenimentelor organizate de Primãria Vaslui. Pentru acest serviciu, a încasat, anul trecut, 524 lei/lunã, iar anul acesta încaseazã 400 lei. Ce implicã aceastã promovare pe internet? În oferta tehnicã anexatã contractului de prestãri servicii dintre cele douã pãrti nu este explicat. Se precizeazã doar canalele folosite: Portalul „TeSalut Vaslui” (tesalut.ro/vaslui), „Pagina TeSalut Vaslui” si „Forumul TeSalut Vaslui” sunt comunitãti online de pe platform Facebook dedicate comunitãtii vasluiene reprezentate de institutia dvs. si care au cei mai multi membri („friends” si „followers”), aproximativ 65.000 de persoane în total (dar si cu o continuã crestere zilnicã substantialã de noi membri)”. Ce putem observa, însã, este cã pe site nu sunt publicate texte originale, adicã nu este un site de continut, ci unul care preia articole si comunicate de presã de pe alte site-uri. Singurul lucru pe care îl face fãrã a da copy-paste din altã parte sunt înregistrãrile video ale anumitor evenimente organizate de Primãrie. Contractul, precum si oferta tehnicã, sunt neclare, pentru cã nu explicã ce presupune promovarea pe internet (articole, filmãri, bannere, sponsorizare cãtre Facebook etc.). Asta înseamnã cã nu existã un raport al activitãtii, care ar arãta dacã colaborarea este profitabilã sau nu.

Este corect ca o institutie publicã sã facã publicitate pe site unei societãti comerciale?

Colac peste pupãzã, societatea SC Tesalut SRL s-a folosit si de site-ul Primãriei pentru a-si mãri numãrul vizitatorilor pe site. Cum? În josul paginii institutiei a existat, pânã sãptãmâna trecutã (n.r. la o zi dupã vizita noastrã la Primãrie), un buton cãtre site-ul www.tesalutvaslui.ro. Acesta a fost schimbat cu unul care îi redirectioneazã acum pe cititori cãtre Prefectura Vaslui. Acest lucru poate fi demonstrat usor, cu ajutorul site-ului web.archive.org, care reface site-ul asa cum era la un anumit moment dat. De ce a fost schimbat? Oare pentru cã si-au dat seama cã nu e corect ca o institutie publicã sã facã publicitate pe site unei societãti comerciale? Iatã ce ne-a spus si reprezentantul firmei de mentenantã care ne-a explicat, în rândurile de mai sus, preturile la întretinerea si gãzduirea unui site: „asa ceva nu se face. Eu administrez zeci de site-uri, ce ar fi sã-mi fac publicitate pe fiecare? Sigur, dacã este o conventie la mijloc, un contract barter, în sensul – „tu te folosesti de numele meu, iar eu de al tãu” – , da, e în regulã. Însã atunci când vorbim de o institutie publicã, lucrurile se schimbã. Probabil, cei din primãrie nu si-au dat seama ce presupune aceastã legãturã între site-uri”. Probabil…

Profit net de 514.884 lei în 2017, pentru SC TeSalut SRL Vaslui

Faptul cã afacerile merg bine pentru SC TeSalut SRL Vaslui se poate vedea si pe site-ul Ministerului de Finante, acolo unde firma vasluianã figureazã, în anul 2017, cu o cifrã de afaceri de 699.047 lei si cu un profit net de 514.884 lei. SC TeSalut SRL stã bine si la capitolul datorii, unde figureazã cu o sumã de 247.339 lei. Interesant e cã în privinta personalului, Dumitru Busuioc nu s-a ostenit sã se treacã nici mãcar pe el, firma având zero angajati trecuti pe site-ul Ministerului de Finante.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.