Vestea cã în sfârsit naveta elevilor va fi decontatã integral de la bugetul de stat a fost foarte bine primitã de mii de copii din judetul Vaslui si de pãrintii acestora, oameni care locuiesc mai ales în mediul rural, cu posibilitãti financiare limitate. Iatã cã la aproximativ o lunã dupã ce Ministerul Educatiei Nationale a anuntat cã abonamentele pentru distante de pânã la 50 de kilometri vor fi decontate integral, Guvernul a adoptat si metodologia de calcul si tarifele maxime per kilometru ce pot fi percepute în transportul scolar. Nu au întârziat sã aparã contestatarii, unii lideri de sindicat fiind de pãrere cã indicele maximal de decontare este, de fapt, foarte apropiat de cel care s-a decontat si pânã în prezent si cã nu tine cont de cazurile particulare, întâlnite doar în anumite judete ale tãrii cu probleme mari de infrastructurã.
„Tarifele maxime pentru abonamentele acordate elevilor ce pot fi practicate de operatorii de transport rutier variazã de la 10 lei (fãrã TVA), pentru distanta minimã de 3 kilometri, pânã la 174 de lei (fãrã TVA), pentru distanta maximã de 50 de kilometri. Sumele aferente fiecãrei distante în interiorul acestui ecart (3-50 kilometri) si metodologia de calcul a acestor tarife au fost aprobate de Guvern în sedinta de astãzi (ieri -n.r.). Reglementarea unui tarif maximal se impunea în conditiile în care tarifele practicate de operatorii de transport public au variatii foarte mari pentru aceeasi distantã, preturile maxime fiind si de pânã la 13 ori mai mari decât preturile minime. Actul normativ adoptat astãzi este complementar ordonantei de urgentã aprobatã în luna octombrie, prin care operatorii de transport rutier sunt obligati sã emitã abonamente pentru transportul elevilor, decontate integral din bugetul de stat pentru distante de pânã la 50 de kilometri. Contractele de transport în curs, valabil încheiate, în baza cãrora sunt practicate anumite tarife pentru serviciile publice de transport a elevilor, nu pot fi modificate pânã la ajungerea la termen decât prin acordul pãrtilor”, anuntã oficialii printr-un comunicat de presã.
Anul scolar urmãtor vine cu schimbãri
„Tarifele maxime pentru abonamentele de transport scolar sunt valabile pânã la 1 septembrie 2017. Ulterior, autoritãtile competente în domeniu vor efectua o analizã amãnuntitã în vederea actualizãrii de cãtre Guvern a nivelului tarifelor în functie de noile costuri ale companiilor de transport, precum si pentru a se stabili dacã existã zone omogene din punct de vedere al conditiilor specifice furnizãrii serviciului de transport, care sã justifice stabilirea de tarife diferentiate. Tariful maxim per kilometru se va stabili pe baza unor standarde de cost emise de autoritãtile cu atributii de reglementare pe pietele serviciilor de transport de persoane”, se mai aratã în comunicat.
Navetã decontatã integral doar pe hârtie
Decizia face parte din mãsurile de combatere si reducere a abandonului scolar, în conditiile în care principala cauzã o reprezintã costurile aferente participãrii la cursuri. Chiar dacã pe hârtie lucrurile par a fi perfecte, în realitatea, problema elevilor care nu au bani sã ajungã la cursuri nu va fi rezolvatã în totalitate. Cel putin asta sustin unii lideri de sindicat. Potrivit acestora, în unele judete ale tãrii infrastructura proastã îi determinã pe transportatori sã stabileascã preturi mai mari pe bilete/abonamente decât în alte zone ale tãrii, pe aceleasi distante rutiere. Tocmai de aceea, „pe teren” lucrurile vor sta altfel decât au anticipat oficialii.
Abandonul scolar, o problemã stringentã în România
Conform datelor existente la nivelul Ministerului Educatiei, în anul scolar 2015-2016 peste 125.000 de elevi au fãcut naveta zilnic folosind transportul rutier pentru a ajunge la cursuri. În acelasi timp, mãsura a fost luatã având în vedere cã România este a treia tarã din Uniunea Europeanã în ceea ce priveste pãrãsirea timpurie a scolii, 19,1% din populatia de 18-24 de ani, ratã care a crescut de la 17,3% în 2013. De asemenea, s-a avut în vedere si faptul cã unul din cinci elevi din învãtãmântul secundar superior face naveta pentru a ajunge la ore, peste jumãtate din populatia cu vârsta cuprinsã între 15-19 ani locuieste în mediul rural, iar liceele si scolile profesionale sunt situate în general în zona urbanã.