INCREDIBIL… Folosindu-se de faptul cã elevii din satele componente trebuie transportati cãtre scoli si licee, primarul Murgeniului a înscris fictiv, în foile de parcurs, mari cantitãti de combustibil pentru cele cinci microbuze din subordine. Cel mai probabil, sumele rezultate din aceste cheltuieli nejustificate au ajuns în buzunarul sãu si al acolitilor sãi. Un control inopinat la aceastã primãrie a constatat cã sunt cinci microbuze în dotare, un Ford Transit, douã Fiat Ducato, un microbuz Movano Cibro si un Mercedes Cibro, prin care copiii din satele arondate sunt dusi cãtre cele douã scoli si liceul din Murgeni. Controlul Curtii de Conturi a demonstrat cã, pentru un singur microbuz, s-au trecut în mod nejustificat în jur de 300 de litri de motorinã, desi în momentul în care acesta era în cursã, conform foilor de parcurs, elevii erau la ore! Mai mult, pentru un alt microbuz al primãriei Murgeni, din ordinul primarului, s-au cumpãrat plãcute de frânã sau alte piese de schimb pe bandã rulantã, la fiecare 1.000 de kilometri, bãnuiala fiind cã, de fapt, primarul a furat banii primãriei, mascând tot felul de smecherii financiare de la buget cu reparatii la microbuzele scolare.
„Potrivit datelor înscrise în foile de parcurs, s-a constatat faptul cã, în cazul microbuzului Ford Tranzit, cu numãrul de înmatriculare VS-03-MND, primãria a înregistrat în anul 2015 curse în intervalul orar 8.25-11.00, interval în care, conform situatiilor cu elevii navetisti prezentate de cãtre cele douã institutii de învãtãmânt, elevii erau prezenti în sãlile de clasã, nejustificându-se aceste deplasãri”, se aratã în actul de control de la primãria Murgeni. Numai pentru un microbuz, primãria a decontat ilegal cantitatea de 322 de litri de combustibili, efectuându-se o cheltuialã nelegalã de aproape 2.000 de lei. Înmultind la cinci, numãrul total de microbuze din subordinea primarului, rezultã cã s-a consumat (în mod fictiv!) mai mult de 1,5 tone de motorinã, fapt de care nu ar fi strãin însusi primarul Buta. Cel mai probabil, motorina se ducea pe masina primarului sau a persoanelor din clica sa, altfel nu se explicã modul în care acesta semna documentele prin care deconta ilegal asemenea cantitãti de motorinã, trecute fictiv în foile de parcurs. Cã Buta îsi bate joc de banul public o demonstreazã si faptul cã soferii de microbuze au fost pusi sã semneze pentru curse efectuate în zilele nelucrãtoare. „Au fost si situatii în care, desi masinile au fost în service, conform devizelor prezentate, pe foile de parcurs s-au înscris kilometri în intervalul orar 5.40-19.30. Astfel, în anul 2015, în zilele nelucrãtoare si în zilele în care masinile au fost în service s-au decontat ilegal combustibili”, mai scrie în actul de control. În doi ani de zile, 2014 si 2015, la Murgeni microbuzele au consumat, în mod absolut fictiv, tone de motorinã, combustibili plãtiti cu mare larghete de cãtre primar. Peste toate aceste ilegalitãti, s-au descoperit facturi umflate la service-uri, pentru aceleasi microbuze, semn cã primarul Buta s-a apucat sã devalizeze bugetul primãriei, folosindu-se de masinile care transportã copiii la scoli.
Cum se furã din banii primãriei Murgeni, cu ajutorul patronilor de service
Desi se plânge peste tot cã nu are destui bani pentru investitii, primarul Buta demonstreazã cã, atunci când are ceva bani în conturi, îi aruncã în vânt, pe tot felul de investitii nelegale. Pe lângã dezastrul de la drumuri, cu facturi de sute de mii de lei plãtite fãrã sã existe un plan de întretinere a drumurilor din oras, controlorii Curtii de Conturi au descoperit cã edilul Murgeniului furã, la propriu, din banii primãriei, folosindu-se de reparatiile celor cinci microbuze. „Concret, în urma analizei facturilor emise de furnizorul SC Dic Auto SRL Bârlad, în anul 2015, conform fisei furnizorului, s-a concluzionat cã, în cazul facturilor emise si solicitate spre decontare, pentru reparatiile microbuzului VS-03-MND, s-au solicitat aceleasi piese de schimb/manoperã, conform codurilor înscrise în devizele de service, anexe la facturi, de mai multe ori într-un interval de timp si kilometri parcursi foarte scurt”, se aratã în actul de control. Deducem cã microbuzul cu pricina, VS-03-MND, a devenit o vacã bunã de muls pentru primarul Murgeniului. Acesta deconteazã cantitãti fictive de combustibili, dar si facturi la fel de fictive pentru microbuzul în cauzã, o aratã actele de control. Sute de milioane de lei vechi au fost virati în conturile acestui service din Bârlad, în situatii de-a dreptul aberante. „S-au achitat facturi în situatii în care nu se impunea acest lucru, situatii din care exemplificãm: înlocuire plãcute de frânã dupã ce microbuzul a parcurs doar 1.000 km, 2.000 km, 5.000 km de la ultima revizie, înlocuire baterie autoturism dupã ce masina a parcurs doar 1.000 km de la ultima vizitã în service, schimb de filtre ulei, combustibil si aer si manopera aferentã, înlocuite dupã 1.000 km parcursi”, scrie negru pe alb în documentul de control. Adicã, primarul de la Murgeni si-a bãtut joc de banii contribuabililor, ani de-a rândul, plãtind facturi-fantomã pentru combustibili sau piese de schimb, crezând cã nu va fi prins. Probabil, orasul Murgeni este unicat în România, la ora actualã, singurul oras în care piesele de schimb la masinile institutiei se schimbã la 1.000 km, desi norma de lucru pentru plãcutele de frânã, de exemplu, este de 15.000 km. În realitate, primarul a cerut acestui service din Bârlad sã-i întocmeascã tot felul de facturi pe piese de schimb, desi masinile fuseserã reparate, plãtind fãrã jenã sume uriase de la bugetul de stat.