SUPÃRATI…Dupã ce Ministerul Educatiei a anuntat cã intentioneazã sã interzicã telefoanele mobile în scoli, unii directori au si aplicat aceastã regulã, astfel cã elevii, nemultumiti, au sesizat Consiliul National al Elevilor. Într-un comunicat de presã, aceastã structurã a mentionat cã se opune în mod vehement practicii pe care o adoptã unele unitãti de învãtãmânt, aceea de a confisca telefoanele mobile ale elevilor. De asemenea, în comunicat se aratã cã aceastã decizie are la bazã prevederi abuzive ale regulamentelor de organizare si functionare.
“În urma unor sesizãri primite de cãtre Consiliul National al Elevilor, se poate identifica cã acest fenomen se perpetueazã în unitãtile de învãtãmânt preuniversitar din România.”, se aratã în comunicat. Elevii sustin cã Statutul Elevului permite folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs numai cu acordul cadrului didactic, în situatia folosirii lor în procesul educativ sau în situatii de urgentã. Desi acelasi act normativ reglementeazã totodatã sanctiuni pentru elevii care sãvârsesc fapte prin care se încalcã dispozitiile legale în vigoare, inclusiv utilizarea telefoanelor în timpul orelor de curs, elevii sunt nemultumiti cã, în continuare, “multe scoli apeleazã la metode abuzive de sanctionare, încãlcând dreptul de proprietate al beneficiarilor primari ai educatiei.’’ Potrivit acestora, conform Constitutiei României, averea dobânditã licit nu poate fi confiscatã, iar Codul Civil prevede cã exercitarea dreptului de proprietate poate fi limitatã doar prin lege sau prin vointa proprietarului. “Suntem de pãrere cã este imperios ca scoala, ca mediu de formare al copiilor, sã respecte legislatia în vigoare, în special legea fundamentalã a statului, si sã nu promoveze practici ce îngrãdesc sau limiteazã drepturile celorlalti actori educationali. Mai mult decât atât, nu considerãm cã propunerea enuntatã cu ceva timp în urmã de cãtre ministrul educatiei, aceea de a depozita telefoanele mobile într-un dulãpior pe orelor de curs reprezintã o solutie eficientã, întrucât, printre altele, exclude posibilitatea aparitiei unor situatii de urgentã. Subliniãm cã aceastã sugestie trateazã mai degrabã efectele decât cauzele, metodele neatractive si prea putin interactive de predare care nu stimuleazã atentia si participarea activã a elevilor la procesul educativ din sala de clasã. Ajungem la concluzia cã foarte multe dintre practicile abuzive de la nivelul unitãtilor de învãtãmânt preuniversitar izvorãsc din discordanta între legislatie si prevederile adoptate nivelul scolii, presupuse firesti de cãtre elevul de rând, si atribuim aceastã problemã inexistentei unui control riguros asupra regulamentelor scolare. Astfel, încã o datã, solicitãm Ministerului Educatiei Nationale sã demareze o actiune prin care inspectoratele scolare judetene, prin atributiile lor, sã se asigure de aplicare legislatiei în vigoare, dar si de respectarea tuturor drepturilor elevilor în cadrul scolilor din România.”, au comunicat elevii.