spot_img
spot_imgspot_img
17.1 C
Vaslui
05-iun.-2024

Pietele din Bârlad, reguli stricte si sanctiuni!

- Advertisement -

CA LA ARMATÃ… Noul sef al pietelor bârlãdene, Iulian Bîca, a pus pe masa consilierilor locali un Cod de conduitã al utilizatorilor spatiilor administrate de Directia de Administrare a Pietelor, Parcãrilor si Cimitirelor (DAPPC) Bârlad. Acest cod se referã atât la salariatii si conducerea DAPPC, cât si la ultilizatorii pietelor, mai precis la comercianti. Consilierii locali din comisiile de specialitate au avut mai multe nelãmuriri, iar denumirea de „Cod de conduitã” a ridicat câteva semne de întrebare, luându-se decizia de schimbare în « Norme de conduitã ». Normele incluse în noul regulament al pietelor din Bârlad prevãd si sanctiuni, care vor fi aplicate de Politia Localã, de politistii nationali si de reprezentanti desemnati ai pietelor. Sanctiunile au fost stabilite de la advertisment la prima abatere, apoi se aplicã amenzi de la 200 la 1000 de lei, în functie de norma încãlcatã, pânã la anularea dreptului de a închiria spatii în pietele din Bârlad pe o perioadã de la 3 la 12 luni.

Iulian Bîca, directorul DAPPC Bârlad, a precizat cã prin aceste norme „se urmãreste desfãsurarea activitãtilor cu onestitate, integritate si cu respectarea tuturor legilor aplicabile, combaterea practicilor incorecte a comerciantilor, respectarea principiilor juridice si etice în munca de zi cu zi. De asemenea, urmãreste respectarea principiilor concurentei loiale, de protejare a vietii, sãnãtãtii, securitãtii si intereselor economice ale consumatorilor, precum si a mediului, în zona administratã. Prin aplicarea Codului se urmãreste pãstrarea traditiei de moralitate, eticã si respectare a legii, care este atât de importantã în desfãsurarea unui comert civilizat. Obligatiile din Cod sunt valabile pentru personalul DAPPC si pentru toti utilizatorii spatiilor administrate de DAPPC Bârlad, în activitatea de comert si/sau prestãri servicii.”. Consilierii locali din cadrul comisiilor de specialitate au avut obiectiuni ieri, la sedinta de comisie buget – finante, la Codul de Conduitã, pornind în principal de la nume. Acesta se va schimba, cel mai probabil, în „Norme” de conduitã, pentru a nu speria comerciantii.

Obligatii si drepturi ale personalului DAPPC

Iatã care sunt câteva dintre normele pe care consilierii locali le vor analiza în sedinta de CLM pe 28 februarie:

Personalul DAPPC Bârlad are urmãtoarele obligatii, dar fãrã a se limita la: a nu aduce atingere onoarei, reputatiei si demnitãtii persoanelor din cadrul serviciului public în care îsi desfãsoarã activitatea, precum si persoanelor cu care intrã în legãturã în exercitarea functiei publice, prin întrebuintarea unor expresii jignitoare, dezvãluirea unor aspecte ale vietii private, formularea unor sesizãri sau plângeri calomnioase; sã aibã un comportament bazat pe respect, corectitudine si amabilitate, eliminarea oricãrei forme de discriminare bazate pe aspecte privind nationalitatea, convingerile religioase si politice, starea materialã, sãnãtatea, vârsta, sexul sau alte aspecte.

Fãrã spagã!

De asemenea, prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de elaborare a proiectelor de acte normative, de evaluare sau de participare la anchete ori actiuni de control, personalului contractual îi este interzisã urmãrirea obtinerii de foloase sau avantaje în interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane. Nu au voie sã solicite ori sã accepte cadouri, servicii, favoruri, invitatii sau orice alte avantaje, care le sunt destinate personal, familiei, pãrintilor, prietenilor ori persoanelor cu care au/au avut relatii de afaceri sau de altã naturã.

Comerciantii au drepturi…

Utilizatorii pietelor din Bârlad au urmãtoarele drepturi: accesul la utilizarea spatiilor administrate de D.A.P.P.C. Bârlad, care este garantat, în conditiile legii tuturor utilizatorilor, în limita locurilor disponibile; sã aibã acces la toate serviciile oferite de D.A.P.P.C. Bârlad; sã solicite închirierea de spatii pentru vânzare/prestãri servicii, etc., conform legislatiei în vigoare; sã foloseascã spatiile închiriate în conditii egale si fãrã discriminare; activitatea de comercializare si prestãri servicii se realizeazã numai în spatiile si structurile destinate acestor activitãti; dreptul de a accede la informatiile utile; sã închirieze de la sediul D.A.P.P.C. cântare verificate metrologic; acces gratuit la cântarul de 30 kg la o singurã cântãrire; sã poatã practica preturile pe care le considerã optime pentru mãrfurile pe care le comercializeazã; sã fie informati asupra orarului de functionare al zonelor administrate si cu taxele si tarifele practicate de D.A.P.P.C. Bârlad; sã li se elibereze Contract de închiriere sau Acord de comercializare/prestãri servicii în functie de tipul comertului/serviciului practicat si de sectorul unde comercializeazã, precum si orice alt act/document, dupã caz.

Câteva din obligatiile comerciantului

Sã se prezinte la sediul D.A.P.P.C. pentru a fi înregistrat si pentru a i se atribui un loc de vânzare/prestãri servicii, etc., întocmindu-se Acordul de comercializare/prestãri servicii; sã detinã si sã prezinte, la solicitarea personalului D.A.P.P.C. Bârlad, toate documentele care atestã calitatea de producãtor/comerciant, cantitatea de produse, precum si orice alte date/documente în legãturã cu activitatea de comercializare si/sau prestãri servicii; anual (în luna decembrie sau ori de câte ori este necesar), va depune la sediul D.A.P.P.C., odatã cu cererea de atribuire loc sau rezervare loc, copii dupã actele în baza cãrora functioneazã, în termen de valabilitate/vizate la zi, certificate conform cu originalul de persoanele abilitate; sã dea informatii complete, corecte si precise asupra produselor care fac obiectul comercializãrii sau prestãrii de servicii; sã afiseze datele de identificare ale utilizatorului (indiferent de forma de organizare) la loc vizibil, usor de citit, care sã nu poatã fi sterse;

sã respecte legislatia în vigoare în domeniul comercializãrii produselor si a prestãrii de servicii, precum si în domeniul protectiei consumatorilor. Punctele de vânzare ale comerciantilor persoane juridice vor fi dotate cu case de marcat, acestia fiind obligati sã elibereze cumpãrãtorilor bonuri fiscale, în conditiile legii; sã afiseze la locul de vânzare eticheta de produs, care sã continã informatiile legale cu privire la denumirea produsului, localitatea de origine, data obtinerii produsului si pretul de vânzare. Este interzisã vânzarea cu lipsã la cântar (furtul la cântar) sau calcularea gresitã a totalului de platã; sã nu comercializeze produsele agroalimentare direct din vehicul; sã aibã un comportament si limbaj civilizat cu toti utilizatorii pietei, cu consumatorii si personalul D.A.P.P.C., sã nu provoace sau sã participe la scandaluri, stãri conflictuale, tulburarea linistii si ordinii publice, sã nu profereze injurii sau cuvinte jignitoare, precum si gesturi obscene, etc. În halele sau spatiile închise este interzis cu desãvârsire fumatul; în zonele deschise, fumatul este permis în locurile special amenajate.

Sanctiunile prevãzute

Contraventiile se constatã de cãtre personalul M.A.I., personalul Politiei Locale si agentii constatatori, angajati contractuali ai DAPPC, împuterniciti de primarul municipiului Bârlad. Agentii constatatori, prin procesul verbal de constatare, aplicã si sanctiunea. Sanctiunile contraventionale ce se pot aplica de agentii constatatori, sunt sanctiunile contraventionale principale, astfel: avertismentul, amenda contraventionalã (între minim 25 lei – maxim 2.500 lei), anularea dreptului de a închiria spatii si/sau de a desfãsura acte si fapte de comert si servicii în zona administratã de D.A.P.P.C. Bârlad, pentru o perioadã de 1 lunã – 1 an, în functie de fapta comisã. Sanctiunile cu Avertisment sau Amendã contraventionalã pot fi aplicate de oricare agent constatator, angajat contractual al DAPPC, împuternicit de primarul municipiului Bârlad. Anularea dreptului de a închiria spatii si de a desfãsura acte si fapte de comert si servicii, în zona administratã de DAPPC Bârlad, se face de agentii constatatori, de la o lunã la sase luni, sanctiunile putând fi contestate la conducerea DAPPC, iar directorul DAPPC poate aplica sanctiuni de la 1 – 12 luni, sanctiunea datã de acesta putând fi contestatã la Judecãtoria Bârlad.

Urmeazã ca pe 28 februarie sã fie analizat acest Cod de Conduitã pentru a se vedea dacã va fi sau nu votat.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.