OBLIGATII… În jur de 20 de primãrii din judetul Vaslui, în special din mediul rural, sunt acum în afara legii, dupã ce s-a descoperit cã au în schemã câte un auditor public intern, desi legea prevede foarte clar cã este nevoie de minim 2 auditori pentru fiecare primãrie, în cazul în care edilii doresc sã aibã propriul compartiment de audit public intern. Este anuntul fãcut, ieri, de cãtre directorul Curtii de Conturi Vaslui, Elena Ghilimei, care a cerut tuturor primarilor sã se punã cât mai repede în legalitate. Povestea cu auditorii publici interni, decisã prin lege, dar tratatã cu reticentã de multi primari din judetul Vaslui, nu va mai fi toleratã de institutiile statului, în cazul în care legea nu se va respecta. “Suntem, acum, într-un moment în care trebuie sã ne organizãm, sã facem un compartiment judetean de audit, de care sã beneficieze toate primãriile care au semnat cu noi acord de cooperare”, a spus Neculai Moraru, primarul comunei Fãlciu.
O întâlnire organizatã, ieri, la Prefecturã, de cãtre Ministerul Dezvoltãrii Regionale si Administratiei Publice, cu cei 81 de reprezentanti ai primãriilor comunale din judet a arãtat cã problema angajãrii unor auditori publici interni la aceste institutii, problemã reglementatã de mai multe legi si hotãrâri de Guvern aflate în vigoare, dar în permanentã neglijate de cãtre primari. Existã o reticentã a edililor din mediul rural, pentru angajarea unor auditori publici interni, s-a spus la aceastã sedintã, pe considerentul cã “Eu sunt primarul, eu sunt managerul si rãspund pentru tot, ce nevoie am de un auditor?”. Oaspetii primarilor din Vaslui, oficiali de la Ministerul Dezvoltãrii Regionale si un expert din Austria, au spus cã este nevoie de asemenea auditori, tocmai pentru cã un primar nu are întotdeauna cele mai bune informatii despre activitatea lor. “Auditul public intern vã ajutã sã dormiti bine noaptea, linistiti, tocmai pentru cã stiti cã respectati legea si nu aveti probleme. În plus, vã ajutã sã vã faceti o imagine de ansamblu asupra problemelor din institutia pe care o coordonati”, au spus reprezentantii Ministerului Dezvoltãrii. Situatia este destul de alarmantã, la Vaslui, acolo unde nu existã angajat niciun auditor public intern. Asociatia Comunelor din România, filiala Vaslui, reprezentatã de primarul de Fãlciu, Neculai Moraru, a întreprins pasi concreti în vederea realizãrii unui compartiment judetean de audit. S-au semnat, pânã acum, acorduri de cooperare cu 37 de primãrii comunale si urmeazã sã se semneze alte câteva zeci de acorduri, în perioada urmãtoare. Conform legii, angajarea acestor auditori publici interni se poate face direct de cãtre primãrii, de cãtre asociatii gen ACoR sau Asociatii de Dezvoltare Intercomunitarã sau de cãtre un grup de primãrii, care se unesc sub o entitate de genul Entitate Publicã Localã Organizatoare (EPLO), în care o primãrie devine organizatoarea unui compartiment pentru un grup de alte primãrii, plãtind pentru auditorii angajati. Cea mai bunã variantã rãmâne, fãrã îndoialã, asocierea cu ACoR, pentru cã fiecare primãrie va plãti câte 1.400 de lei lunar, pentru Compartimentul judetean de audit public, în care vor fi angajate 14 persoane, pentru început. “Dacã as fi primar, as opta fãrã nicio rezervã pentru un auditor public intern, pentru cã stiu cã nu as avea probleme în actul de conducere. Stiu cã sunt unele rezerve, din partea primãriilor, dar cred cã este momentul sã schimbãm aceastã situatie”, a spus directorul Curtii de Conturi Vaslui.