spot_img
spot_imgspot_img
23.3 C
Vaslui
21-mai-2024

„România Educatã”, proiectul Presedintelui Iohannis, la aniversarea a 100 de ani de învãtãmânt universitar românesc la Cluj Napoca

- Advertisement -

APRECIERE… Presedintele Klaus Iohannis a participat ieri la ceremonia de deschidere a anului universitar 2019-2020, la Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB). Evenimentul, care a avut loc în Aula Magna, a marcat un secol de la constituirea UBB ca universitate româneascã, consfintind excelenta academicã si de cercetare a institutiei de învãtãmânt superior clujene. Ieri, presedintele Iohannis a decorat toate cele sase universitãti de stat clujene, cu prilejul aniversãrii a 100 de ani de învãtãmânt românesc la Cluj. „România Educatã” este proiectul Presedintelui Klaus Iohannis care îsi propune sã transforme educatia din România prin dezvoltarea unei culturi a succesului bazat pe performantã, muncã, talent, onestitate si integritate.

Încã din decembrie 2018, Presedintele Iohannis a lansat în dezbatere publicã rezultatele Proiectului „România Educatã” si, de atunci, au fost colectate mai multe feedback-uri din societate. Vizita la Cluj Napoca, la deschiderea anului universitar, a fost cu sigurantã un bun prilej pentru a readuce în atentia opiniei publice.

Cu ce diferã „România educatã” de alte propuneri de reformã

„România educatã” nu doreste sã fie o reformã punctualã introdusã de la început ca proiect de lege, ci o viziune si strategie rezultatã din consultarea actorilor importanti din societate. Proiectul a permis contributia publicului larg si a tinut cont de contextul social si economic national si global. Aceastã abordare trebuie consolidatã cu un efort de creare a consensului pentru a preveni o revenire la situatiile anterioare în care diverse reforme importante din domeniu au fost diluate printr-o multitudine de modificãri legislative haotice apãrute în Parlament.

Ce îsi propune „România educatã” pentru învãtãmântul superior

Universitãtile din Europa, inclusiv cele românesti, sunt din ce în ce mai influentate de globalizare si de europenizare. De altfel, Presedintele Klaus Iohannis a sprijinit, în Consiliul European, propuneri de integrare a învãtãmântului superior precum crearea de universitãti europene sau cresterea numãrului de mobilitãti pentru studenti si cadre didactice. Aceste mãsuri vor oferi noi oportunitãti universitãtilor românesti, mai ales în conditiile în care situatia actualã din învãtãmântul superior este una îngrijorãtoare. De exemplu, doar 24,6% din tinerii de 30-34 de ani au finalizat studii universitare, plasând România pe ultimul loc din Uniunea Europeanã. Finantarea alocatã pentru cercetare ne plaseazã detasat pe ultimul loc din Uniune. Proiectul „România Educatã” vine cu o serie de propuneri de reformã atât în cadrul învãtãmântului superior cât si a celui preuniversitar, în care sunt formati viitorii studenti. De exemplu, îsi propune sã creeze rute de acces speciale pentru tinerii din educatia profesionalã care exceleazã. Acestia ar trebui sã poatã ajunge usor în învãtãmântul superior tehnic, aspect important în conditiile utilizãrii tot mai pronuntate a tehnologiei în industrie. În cadrul universitãtilor, se doreste o mai bunã formare a cadrelor didactice, eliminarea plagiatului si cresterea generalã a calitãtii actului educational. Contactul cu alte universitãti europene este esential, iar la orizontul anului 2030, Presedintele doreste ca 20% din studentii de licentã si master si 90% din cei de la doctorat sã aibã mãcar un stagiu de mobilitate în afara granitelor.

Care va fi rolul universitãtilor în dezvoltarea României

Dezvoltarea tehnologicã, inteligenta artificialã si competitia globalã vor obliga România sã aibã o fortã de muncã din ce în ce mai educatã pentru a rãmâne competitivã economic. Astfel, rolul universitãtilor în dezvoltarea tãrii noastre va deveni din ce în ce mai important. Pentru a garanta cã ceea ce se predã este relevant, „România educatã” propune dezvoltarea de mecanisme de anticipare a competentelor necesare absolventilor, dar si a unui sistem permanent si functional de monitorizare a insertiei profesionale a absolventilor.

În al doilea mandat, Klaus Iohannis va construi consens între toate fortele politice, pentru implementarea programului

Aceste mãsuri au ca obiectiv o mai bunã corelatie a finantãrii diverselor domenii de studiu cu nevoile reale ale tãrii dar si o mai bunã informare a viitorilor studenti legatã de sansele reale de angajare de dupã absolvire. Totodatã, „România educatã” propune mãsuri – atât în educatia preuniversitarã cât si cea universitarã – de crestere a echitãtii si a participãrii la educatia universitarã. Desi existã o perceptie cã accesul la facultate se face prea usor, acesta este dat de calitatea slabã a educatiei în general, nu de numãrul celor care finalizeazã studiile universitare. Nu în ultimul rând, propunând cresterea finantãrii pentru cercetare si facilitarea cooperãrii internationale, „România educatã” doreste sã transforme România într-o tarã care creeazã si produce valoare adãugatã. Toate aceste seturi de mãsuri sunt necesare si urgente. Fãrã ele, România nu va avea o fortã de muncã suficient calificatã pentru a face fatã exigentelor unei economii moderne si se confruntã cu riscul unei subdezvoltãri permanente. Presedintele Klaus Iohannis doreste ca în al doilea mandat sã construiascã consensul necesar pentru a relansa educatia universitarã între jaloanele trasate de proiectul „România educatã”.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.