|

Atelierele Sotron: experiente noi de învãtare pentru copiii din comunitãtile defavorizate ale judetului Vaslui

EDUCATIE… O sutã de copii din judetul Vaslui au beneficiat de experiente noi de învãtare, prin joc, explorare si colaborare, în cadrul Atelierelor Sotron, organizate de Asociatia OvidiuRo. Tema Atelierelor din acest an a fost “Lumea vie – plante si animale”, iar în fiecare zi copiii si profesorii au explorat prin activitãti integrate ceea ce ne înconjoarã, de la firul ierbii pânã la stele. În ateliere s-au aplicat multe elemente din noul curriculum pentru educatie timpurie, recent aprobat. Obiectivul Atelierelor a fost acela de a crea o comunitate de învãtare, cu scopul de a dezvolta autonomia în învãtare a copiilor, de a încuraja cooperarea, de a aprofunda cunostinte si, de asemenea, pentru a le deschide poarta spre cunoastere acelor copii care nu au alte experiente de învãtare pe timpul verii.

Activitãtile din cadrul Atelierelor au fost sustinute cu materiale educationale puse la dispozitie de OvidiuRo (de la numeroase cãrti ilustrate de fictiune sau non-fictiune la hãrti, lupe, magneti, kituri de germinare si de igienã sau cãrti pentru copii, acasã), materiale ce au rãmas în grãdinite si vor fi folosite de copii, în noul an scolar. De asemenea, profesorii au participat la cel putin unul din trainingurile regionale, judetene sau locale dedicate Atelierelor, sustinute de trainerii si profesorii-formatori OvidiuRo. Potrivit cofondatorului asociatiei, editia atelierelor din acest an a beneficiat de o participare-record: “Practic, numãrul educatoarelor care au sustinut un Atelier s-a dublat. Este pentru noi un semn evident cã schimbarea începe sã vinã, din interior: profesorii simt ei însisi nevoia de a aduce metode interactive de învãtare în activitãtile la grupã, vor sã atragã resurse noi si de calitate, mai ales în grãdinitele defavorizate, si sunt deschisi sã schimbe semnificativ felul în care s-au raportat pânã acum la copii, în activitãtile zilnice. De exemplu, eliberarea sãlii de grupã (crearea unui spatiu aerisit, ordonat, adecvat nevoilor de învãtare ale copiilor mici, personalizat pentru fiecare grup de copii – vs. sala de grupã traditionalã, aglomeratã, cu multe decoratiuni inutile) a fost una dintre conditiile de participare la Ateliere si o provocare pentru profesori. Au fãcut însã aceastã schimbare si – sperãm noi – ca si din toamnã, în cele câteva sute de sãli sã rãmânã acel spatiu de învãtare structurat, centrat pe copil, care faciliteazã dezvoltarea unei comunitãti de învãtare. Si astfel, cu pasi mici, alãturi de multi profesori, vom putea asigura educatie timpurie de calitate – mai ales acolo unde este cea mai mare nevoie, în zonele defavorizate”.

Scurt istoric al interventiilor în judetul Vaslui

Interventiile OvidiuRo pentru cresterea calitãtii educatiei prescolare în judetul Vaslui au început în anul 2014 cu implementarea programului pilot “Fiecare Copil în Grãdinitã” în zonele Rediu, Industrialã. Programul a fost transformat în program national prin Legea nr. 248/2015 privind stimularea participãrii în învãtãmântul prescolar a copiilor din familii defavorizate, moment în care s-a sustinut, în colaborare cu institutiile judetene, o informare cu directorii de scoalã, primarii si asistentii sociali din judet, cu scopul diseminãrii precedurilor de implementare. De asemenea, începând din anul 2017 au fost organizate Ateliere de Varã Sotron în mai multe localitãti din judet. Au continuat douã caravane de lecturã în zone rurale defavorizate: Caravana ”Fiecare Copil în Grãdinitã” 2016 si Caravana ”Poftã de carte” 2017. Pentru cresterea ratei de cuprindere în învãtãmântul prescolar a fost implementat programul de granturi ”Hai la grãdinitã!” în localitatea Gârceni (Slobozia). În 2018, proiectul “Povesti sub Lupã” a adus centre de lecturã si stiinte în douã grãdinite din Gârceni (Slobozia), respectiv Vetrisoaia.