|

BETIVANII, FÃRÃ PERMIS UN AN DE ZILE!

Amicii lui Bachus, pedepsiti aspru

MÃSURI Cei care se urcã bãuti la volan vor trebui sã se gândeascã de douã ori, dacã mai vor sã conducã autovehicule. Asta pentru cã mai-marii Ministerului de Interne vor sã introducã amenzi si pedepse drastice pentru acei soferi care calcã pe bec si sfideazã legea. Desi initial se anuntase cã amenda maximã va fi, pentru cazurile grave, de 16.000 de lei, ieri conducerea MAI a anuntat cã maximul amenzilor va ajunge doar la 9.600 de lei. Si perioada maximã de suspendare scade de la 6 la 2 ani pentru accidentele cu victime si de la 2 ani la unul singur pentru accidentele grave care se soldeazã doar cu pagube materiale. Cam asta ar fi pãtit si soferul beat din Vaslui care, în urmã cu câteva zile, a intrat cu masina într-un bar din cartierul 13 Decembrie, cel care a iesit la verificarea cu alcooltestul cu o alcoolemie de 1,23 la mie. Mai trebuie spus cã “haiduciile” se vor pedepsi cu sanctiuni maxime, inclusiv pentru cei care trec peste calea feratã când sunt coborâte barierele, dacã depasesc limita admisa de vitezã cu peste 60 de kilometri la orã sau în cazul unor alcoolemii de speriat. Ar mai fi de spus cã sanctiunile ajung la nivelul maxim doar dacã fapta este urmatã de accident. Altfel cei vinovati primesc doar jumãtate din valoarea lor.

Noul proiect al Codului Rutier naste tensiuni în interiorul PNL. Ieri, ministrul de Interne, Radu Stroe, a anuntat cã schimbã proiectul Codului Rutier, dupã ce conducerea PNL i-a dat un termen de douã sãptãmâni pentru a schimba amenzile prevãzute de Codul Rutier. Asa se face cã pe site-ul MAI a fost publicatã o nouã variantã de modificare a Codului Rutier, care prevede ca amenda maximã primitã sã fie de 9.600 de lei, în loc de 16.000, cât era stipulat în varianta anterioarã. Liberalii sunt nemultumiti de sanctiunile foarte mari prevãzute de acest proiect de lege si cer ministrului de Interne sã retragã initiativa. Între timp, Ministerul de Interne a “îndulcit” din sanctiunile pe care le riscã soferii care încalcã legea. Proiectul de lege lansat în dezbatere publicã de MAI prevede ca soferii care conduc bãuti, nu acordã prioritate pietonilor sau depãsesc viteza regulamentarã cu peste 60 de kilometri pe orã vor avea permisele suspendate timp de 120 de zile. Permisul este suspendat pentru o perioadã de 180 de zile, iar amenda va fi între 21 si 50 de puncte de amendã pentru soferii care nu opresc la trecerile la nivel cu calea feratã, dacã sunt bariere sau semibariere coborâte, care soferul circulã pe contrasens, care circulã cu o vitezã care depãseste viteza maximã legalã cu mai mult de 60 km/h, care conduc sub influenta bãuturilor alcoolice sau se aflã la volanul unui autovehicul neînmatriculat. În cazul în care, în conditiile de mai sus provoacã si un accident soldat cu pagube materiale, perioada de suspendare a permisului va fi de un an, iar amenda primitã se încadreazã în clasa a VI-a de sanctiuni, între 51 si 120 de puncte de amendã. În cazul unui accident grav sau a trecerii pe culoarea rosie a semaforului, suspendarea permisului poate ajunge la cel mult doi ani, fatã de cinci, cât prevedea proiectul anterior.

Proiectul nu va ajunge în Guvern mai devreme de douã sãptãmâni. “Am convenit ca proiectul, în forma sa cea nouã, sã nu fie introdus în urmãtoarele douã sãptãmâni, cel putin, pe ordinea de zi a Guvernului spre a fi adoptat, pentru a putea lãsa timp dezbaterilor, discutiilor între initiatorii proiectului si toti cei care în societatea româneascã – asociatii, grupuri – sunt direct si explicabil legati de acest proiect”, a spus presedintele PNL, Crin Antonescu.

Transportatorii vor amenzi mai mici!

“Uniunea Nationalã a Transportatorilor Rutieri din România solicitã o reexaminare a cuantumului amenzilor si a sanctiunilor complementare propuse prin proiectul de Ordonantã de Urgentã pentru modificarea si completarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. Pentru o solutionare rapidã, Uniunea (…) propune o dezbatere publicã în acest sens, luând în considerare impactul aplicãrii sanctiunilor propuse asupra conducãtorilor auto, si solicitã elaborarea unui proiect de responsabilizare a tuturor participantilor la trafic (atât educarea comportamentului conducãtorilor auto, a pietonilor, a biciclistilor cât si sporirea gradului de implicare a autoritãtilor)”, se aratã în comunicatul UNTRR. Conform sursei citate, “sanctiunile propuse prin proiectul de Ordonantã de Urgentã sunt abuzive, întrucât se propun amenzi de pânã la 16.000 lei, ceea ce însumeazã valoarea a 20 de salarii, în conditiile în care salariul minim garantat în platã este de 800 lei”. “Proiectul de act normativ are un impact deosebit de grav pentru soferii profesionisti, având în vedere cã sanctiunea complementarã de suspendare a dreptului de conducere (dreptul la muncã) se poate dispune de la 30 de zile – dacã nu se face dovada achitãrii amenzii contraventionale, între 120 si 180 de zile pentru depãsirea vitezei si pânã la 5 ani ca sanctiune administrativã (în caz de accident din care rezultã vãtãmarea corporalã sau decesul unei persoane, când instanta de judecatã sau procurorul a dispus neînceperea urmãririi penale, scoaterea de sub urmãrire penale, încetarea urmãririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sanctiuni administrative)”, explicã UNTRR.

Cazuri dramatice pe soselele din Moldova

În august, o autosanitarã ce apartine Serviciului de Ambulantã al Judetului (SAJ) Vaslui a fost implicatã într-un accident care a avut loc în localitatea ieseanã Poieni. Din primele cercetãri a rezultatul faptul cã soferul unui autoturism condus de un localnic de 47 de ani, care se deplasa spre municipiul Iasi, a intrat pe contrasens într-o curbã la stânga si era cât pe ce sã se loveascâ frontal de masina salvãrii. “Ambii conducãtori auto au fost testati cu aparatul alcooltest, iar rezultatul a iesit negativ pentru soferul autosanitarei. În schimb, conducãtorul autoturismului avea o alcoolemie de 0,71 de miligrame pe litru alcool pur în aerul expirat, pe numele sãu fiind întocmit dosar penal pentru conducere pe drumurile publice a unui autoturism sub influenta bãuturilor alcoolice”, a spus purtãtorul de cuvânt al IPJ Iasi. Ultimul eveniment rutier grav care a avut loc în judet s-a petrecut la Perieni, acolo unde doi tineri au decedat si alti doi au ajuns la spital cu rãni grave. Trist este cã soferul masinii Dacia, care a lovit o remorcã nesemnalizatã era în stare de ebrietate. În momentul producerii accidentului, soferul Ionel Iftemi era într-o avansatã stare de ebrietate. Rezultatele în urma recoltãrii probelor biologice au evidentiat faptul cã acesta se afla în prag de comã alcoolicã. „Conducãtorilor auto li s-au recoltat probe biologice de sânge, iar rezultatul pentru Ionel I. a fost la proba I de 1,70 g/l alcool pur în sânge, iar la proba II de 1,55 g/l alcool pur în sânge. Tânãrul va fi cercetat pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de cãtre o persoanã care are o îmbibatie alcoolicã de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge”, a declarat Mihaela Straub, purtãtor de cuvânt în cadrul Inspectoratului Judetean de Politie (I.P.J.) Vaslui. Ionel Iftemi nu era la prima abatere de acest gen. El a mai avut probleme cu legea pentru care a suferit o pedeapsã cu închisoarea cu executare de un an si zece luni. A fãcut recurs la Vaslui si a scãpat cu suspendare. „…Admite recursul declarat de condamnatul Ionel Iftemi, împotriva sentintei penale (…) a Judecãtoriei Vaslui, pe care o caseazã. Rejudecând cauza, admite propunerea Comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate din cadrul Penitenciarului Vaslui (…) si dispune punerea, de îndatã, în libertate a condamnatului Ionel Iftemi de sub puterea mandatului (…) emis de Judecãtoria Bârlad, dacã nu este arestat în altã cauzã. Atrage atentia condamnatului Ionel Iftemi asupra dispozitiilor art. 61 Cod penal privind revocarea liberãrii conditionate în cazul sãvârsirii unei noi infractiuni…”, conform solutiei dispuse de Tribunalul Vaslui în urma recursului. Desi stia ce-l asteaptã dacã încalcã iarãsi legea, Ionel Iftemi a riscat. Acum va ajunge în mod sigur dupã gratii si va avea timp suficient sã se gândeascã la fapta sa.