spot_imgspot_img
10.2 C
Vaslui
23-apr.-2024

Cauciucuri de iarnã, obligatorii si nu prea!

- Advertisement -

TERMEN LIMITÃ Doar în cazul în care partea carosabilã este acoperitã de gheatã, zãpadã ori polei este obligatorie dotarea autovehiculelor cu cauciucuri de iarnã sau “all seasons”, lucru valabil în tot timpul anului. Amenda este de la 9 la 20 puncte-amendã, respectiv între 603 si 1.340 lei, sanctiune însotitã si de retinerea certificatului de înmatriculare a masinii. Si dacã tot este obligatoriu, anvelopele de iarnã s-au scumpit considerabil în ultma perioadã, cu pânã la 20% din pret, iar cererea este foarte mare, cu o treime mai mare ca în perioada similarã a anului trecut.

De astãzi, intrã în vigoare OG 195/2002, privind obligativitatea dotãrii cu anvelope de iarnã a tuturor autovehiculelor. Practic, toti cei aflati în trafic ar trebui deja sã-si fi achizitionat si montat cauciucuri inscriptionate cu unul dintre simbolurile „MÂS”, „M.S.”, „MS”, „M&S” ori “all seasons”, altfel riscând sã fie opriti de politia rutierã. În fapt, actul normativ îsi producele efectele tot timpul anului, având în vedere cã obligativitatea folosirii acestor tipuri de cauciucuri se referã la orice moment în care pe sosea este zãpadã, polei sau gheatã, în vederea reducerii riscului de producere a accidentelor rutiere. Astfel, dacã în aceastã perioadã, încã nu este zãpadã, iar drumurile sunt uscate, teoretic, conducãtorii auto nu au motiv de îngrijorare. “Prevederile legale în vigoare interzic circulatia autovehiculelor, fãrã ca acestea sã fie dotate cu anvelope de iarnã, pe drumurile publice acoperite cu zãpadã, gheatã sau polei, nefãcând referire la o anumitã perioadã a anului. Este sanctionatã conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zãpadã, gheatã sau polei fãrã ca acesta sã fie dotat cu anvelope de iarnã, iar în cazul autovehiculului de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, fãrã ca acestea sã fie echipate cu anvelope de iarnã pe rotile axei/axelor de tractiune sau fãrã a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate. Amenda pentru fapta mentionatã este prevãzutã în clasa a IV-a de sanctiuni, de la 9 la 20 puncte-amendã, respectiv între 603 si 1.340 lei, iar sanctiunea contraventionalã este însotitã si de mãsura retinerii certificatului de înmatriculare”, ne-a declarat Mihaela Straub, purtãtorul de cuvânt al ISJ Vaslui.

Anvelopele, mai scumpe.

Pentru distribuitorii de anvelope, acest act normativ a picat ca o manã cereascã, ei profitând la maxim si scumpind deja cu pânã la 20% pretul acestora. “Pentru comenzile anterioare, distribuitorii ne-au livrat cauciucurile la pretul normal, dar pentru comenzile ulterioare, preturile au fost mãrite, în unele cazuri si cu 25% pentru anumite tipuri. În plus, cererea este foarte mare, comenzile, pentru unele tipuri sau modele venind destul de greu, având chiar liste de asteptare. Fatã de perioada similarã a anului trecut, cererea, si implicit vânzãrile de cauciucuri de iarnã a crescut foarte multe, cu pânã la 30%, în conditiile în care multi doritori, din lipsã de bani, renuntã si, fie vor circula doar pe vreme uscatã, fie, probabil, îsi vor încerca norocul folosind vechile cauciucuri, de varã”, ne-a declarat administratorul unui magazin de piese auto din Vaslui. Acum, un cauciuc de iarnã pentru un Logan se poate achizitiona cu preturi între 228 si 320 lei/bucata, în functie de mãrime si producãtor, în timp ce, pentru camioane, preturile pe bucatã încep de undeva de la 800 lei si pot ajunge la 2500 lei. Teoretic, în cazul unui control rutier, se cere inclusiv certificatul de conformitate a anvelopelor, mãsurã luatã, se pare, pentru a se evita folosirea anvelopelor resapate, neconforme, dar sunt foarte multi posesori de autoturisme care au achizitionat aceste anvelope în anii din urmã, si care nu au un astfel de certificat. “Ca mãsurã, eu zic cã este una bunã, cum vine iarna, cum încep accidentele. Diferenta între cauciucurile de iarnã si cele de varã nu sunt doar de design-ul pãrtii aderente, cramponul fiind mai sectionat, în vederea unei mai bune aderente, ci si de compozitia cauciucului. Dacã cele de varã devin casante sub -7 grade Celsius, dublându-se astfel distanta de frânare, cauciucul pentru iarnã rãmâne moale, pãstrându-si proprietãtile. Pentru anvelopele resapate, chiar dacã striatiile sunt identice, nu ai siguranta cã a fost folosit pentru reconditionare un material adecvat”, a mai adãugat vânzãtorul de piese auto.

“OG 195/2002, manã cereascã pentru asiguratori”

Dacã, în cazul în care circulati pe sosele uscate, pânã la cãderea zãpezii nu ar trebui sã fiți amendat în cazul în care autoturismul este încã echipat cu anvelope de varã, în cazul în care ati avut un accident în trafic, riscati ca asiguratorii sã nu despãgubeascã daunele provocate, chiar dacă posedati asigurare obligatorie sau CASCO valabilã. “Legea este interpretabilã, în caz de accident pentru cã <<n-a tinut frâna>>, asiguratorul poate considera cã e din cauza cauciucurilor, care nu sunt conforme, respectiv de iarnã, astfel poate refuza plata despãgubirii. Se poate spune cã, din acest punct de vedere, cã OG 195/2002 este manã cereascã pentru asiguratori, având în vedere numãrul mare de dosare de daunã din timpul sezonului rece”, era de pãrere un sofer profesionist.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

15 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.