|

“Citesc pentru a învãta”-primul proiect de literatie din România lansat la Bârlad

PROIECT Asociatia Românã de Literatie, în parteneriat cu MEN si Fundatia “Filocalia” Iasi, a început în luna februarie implementarea proiectului “Reading to learn (Citesc pentru a învãta)”, finantat de Roumanian American Fundation (RAF), în sase judete din Regiunea Nord-Est: Bacãu, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui. În fiecare judet au fost selectate cinci scoli în care se va implimenta proiectul. Vineri, 14 martie, proiectul a fost lansat la Bârlad, la Scoala gimnazialã “Manolache Costache Epureanu” care este inclusã în cele cinci scoli selectate din judetul Vaslui.

La lansarea proiectului a participat managerul de proiect Liliana Romaniuc, din Iasi, precum si Gabriela Plãcintã, inspectorul general al ISJ Vaslui. Lansat de Fundatia Filocalia, în parteneriat cu Ministerul Educatiei, proiectul “Reading to learn” oferã atât elevilor cât si profesorilor o altã viziunea a modului în care materia scolarã trebuie asimilatã. Cele cinci scoli selectate din judetul Vaslui pentru participarea la proiect sunt: Scoala gimnaziala “M.C. Epureanu” din Bârlad, Scoala gimanzialã din comuna Stefan cel Mare, Scoala “Iorgu Radu” din Bârlad, Scoala gimnazialã nr.1 din Tutova si Scoala Gimnazialã nr.1 din Zorleni.

“Proiectul este primul din România care abordeazã problematica competentelor de literatie ale elevilor ca principalã cauzã a rezultatelor slabe ale acestora la testele nationale si internationale. “Literatia înseamnã cinci lucruri: lectura textului, întelegerea mesajului, realizarea conexiunilor, formularea unui punct de vedere si exprimarea acestuia în scris sau oral. Plasarea României pe ultimele locuri la testele internationale si rezultatele foarte slabe ale elevilor nostri la examenele nationale confirmã lipsa competentelor de literatie. Acesta este motivul pentru care considerãm cã Reading to Learn este un proiect ce poate schimba sistemul educational românesc” a precizat profesor Liliana Romaniuc, managerul proiectului. În cadrul acestui proiect, vor oferi sprijin consultanti internationali din Germania, SUA si Norvegia – specialisti în literatie. Implementarea proiectului se va realiza în Regiunea de Nord Est în 60 de unitãti scolare pe parcursul a 3 ani si jumãtate. Obiectivul principal al proiectului este îmbunãtãtirea competentelor de învãtare ale elevilor prin folosirea strategiilor si metodelor de literatie în procesul de predare de cãtre toti profesorii scolii. Finantarea este oferitã de Romanian American Foundation, potrivit reprezentantilor Fundatiei Filocalia. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: Constientizarea profesorilor cu privire la importanta literatiei în învãtarea pe tot parcursul vietii; Crearea unui model de interventie educationalã la nivelul scolii cu scopul dezvoltãrii competentelor de literatie ale elevilor care presupune: – implicarea tuturor actorilor (conducere, profesori, pãrinti, elevi). Rezultatele asteptate ca urmare a implementãrii proiectului Reading to Learn sunt: realizarea unei cercetãri cu privire la nivelul competentelor de literatie ale elevilor; acreditarea primului program de formare în domeniul literatiei; formarea a peste 500 de profesori (toate disciplinele); traducerea primei cãrti de literatie în limba românã; realizarea unui ghid despre literatie; realizarea a cinci culegeri cu texte auxiliare ce vor fi folosite în predare; organizarea seminariilor locale si regionale pe tema literatiei. În luna martie a început formarea profesorilor de la Scoala Gimnazialã “M.C.Epureanu” din Bârlad, programul constând în sase module ce se vor derula pe o perioadã de trei luni.