|

Curs controversat de autism, sustinut în Vaslui: “copiii au fost supusi unor tratamente inumane”

CRITICI… Un curs despre autism, sustinut în Vaslui, la Scoala “Constantin Parfene”, de un psihoterapeut din Iasi, a strânit controverse la nivel national. Mitasov Tudor este acuzat de “tratamente inumane” si “practici abuzive” împotriva copiilor autisti supusi experimentelor sale demonstrative. Acuzatiile vin din partea Federatiei pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburãri în Spectrul Autist (FEDRA), care considerã cã supunerea copiilor diagnosticati cu autism la experimente demonstrative, cu public, constituie forme de abuz fizic si psihic. Aceasta a trimis, totodatã, o scrisoare deschisã mai multor institutii ale statului, cerând declansarea unei anchete în legãturã cu activitatea desfãsuratã de psihoterapeutul Tudor Mitasov. Contrar acestei initiative, pânã acum, la Vaslui niciun participant nu s-a declarat scandalizat public de practicile lectorului. “Nu am participat la curs, însã am colegi care au fost si niciunul nu mi-a spus cã acolo ar fi fost ceva nelalocul lui. Dimpotrivã, am auzit numai impresii bune, cã e un om foarte bine pregãtit, specializat, si cã organizarea acestui curs a fost de bun augur, pentru cã în Vaslui nu prea se organizeazã asa ceva “, ne-a declarat Gena Camelia Bãdãrãu, directoarea Centrului Scolar de Educatie Incluzivã “Constantin Pufan” Vaslui.

Cursul psihoterapeutului Mitasov Tudor se numeste “Autismul – Tehnici Moderne de interventie” si a fost sustinut în Amfiteatrul Scolii “Constantin Parfene”, în fata a 65 de profesori, pãrinti si copii cu autism. Imediat dupã curs, psihoterapetul a publicat pe pagina sa imagini din timpul demonstratiilor, dar si explicatii privind modul sãu de lucru: “Vaslui - prima zi demonstratii de lucru cu copii cu autism, primul copil. Din discutiile cu mama aflu cã este un copil cooperant cu adultii, dar încãpãtânat. Aparent paradoxal. Lucrez cu copilul si se dovedeste a fi foarte docil. La finalul cursului, dupã ce executã toate sarcinile fãrã probleme, lansez ipoteza explicativã referitoare la comportamentul copilului reflectat de mamã cã, în familie, o parte din sarcinile date nu sunt executate, copilul stie aceasta si îsi permite sã santajeze emotional. În afara familiei, când stie cã nu poate santaja emotional, e cooperant. Mama, aflatã în salã, confirmã. Cu un terapeut competent, care stie ce are de fãcut la masa de lucru, copilul e condamnat la succes”.

Psihoterapeutul Mitasov, dupã demonstratia cu un copil cu autism: “A fost luptã fizicã la propriu”

Un alt caz prezentat pe Facebook, dupã cursul tinut în Vaslui, este al unui bãiat de 12 ani, cu autism sever, “potential intelectual, caracter extrem de opozant. Înainte de a lucra cu copilul, vorbesc cu pãrintii acestuia. În acest timp, copilul tipã foarte tare. Un domn psiholog înscris la curs vine si mã întreabã dacã am nevoie de ajutor pentru a aduce copilul în sala de curs. Spun cã mã descurc. Aflu date despre copil si pregãtesc un orar usor pentru cã stiam cã mã asteaptã o luptã aprigã. Încep lucrul cu copilul în timp ce acesta urlã si se zbate. Toate sarcinile date au fost realizate numai cu ajutor fizic masiv. A fost luptã fizicã la propriu. Dupã cum vedeti, în fata mesei de lucru am pus o altã masã, mai mare, pentru a nu putea impinge copilul masa de lucru. Cand se lucreazã acasã sau la clasã cu astfel de copii se recomandã si lipirea mesei de un perete pentru a nu putea copilul sã împingã,sau sã rãstoarne masa. La un moment dat, nu mai pot tine singur copilul la masa de lucru si mã ajutã domnul psiholog din salã. Doi barbati putem controla copilul. O parte din doamnele din salã exprimã, prin limbajul non-verbal, surprindere când vãd cã se întâmplã ceea ce am spus la curs înaintea demonstratiilor: când copilul este opozant sarcina se executã cu mâna adultului pe mâna copilului. Copilul învatã din experienta de viatã cu tine cã sarcina datã trebuie executatã. Sarcina executându-se, primeste recompensã. Persoanele ce erau mirate fac parte din câteva categorii: au vãzut foarte putini copii cu autism ce erau docili sau retrasi, în momentele în care nu li se dãdeau sarcini ce nu doreau sã le execute; nu au vazut copii cu autism si îsi imaginau cã acestia sunt doar niste micuti speriati, retrasi, ce nu stiu sã comunice; nu au vãzut copii cu autism si îsi imagineazã cã terapia comportamentalã înseamnã (doar) terapie ludicã; au venit la curs crezând cã vor învatã doar joculete, trucuri prin care se pot pãcãli copilasii. Familia e disperatã: nu poate controla copilul, e mare, are fortã, la terapie stã maxim 10 min./sãptãmânã, face numai si numai ce vrea el. Mereu insist la cursuri: dacã pãrintele îsi va impune autoritatea de când copilul este mic, cu copilul, apoi, toatã viata, va reusi sã facã tot ceea ce este necesar pentru a se putea dezvolta cognitiv si pe planul autonomiei. Altfel, copilul cu autism, întârziere mintalã îsi va evidentia caracterul opozant si va fi dictatorul în casã si la scoalã. Astfel, nu va putea fi integrat”.

FEDRA: “drepturile copiilor folositi în demonstratiile practice au fost încãlcate”

Ca urmare a acestor postãri pe Facebook ale psihoterapeutului, Federatia pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburãri în Spectrul Autist a reactionat trimitând o scrisoare publicã mai multor institutii ale statului. Iatã ce scrie în aceasta: “Fotografiile de la aceste cursuri, postate de domnul Mitasov pe contul de Facebook, public, sunt de naturã sã ne îngrijoreze deoarece relevã cã acesta predã cursantilor practici abuzive, cu încãlcarea dreptului la demnitate umanã si viatã privatã, dar si o serie de tratamente inumane si degradante aplicate copiilor diagnosticati cu autism si prezentate ca metode terapeutice “inovatoare”. Astfel de practici încalcã normele deontologice ale profesiei de psiholog. În opinia noastrã, supunerea copiilor diagnosticati cu autism la experimente demonstrative, cu public, constituie forme de abuz fizic si psihic la care nici un copil cu sau fãrã autism nu ar trebui sã fie expus. Urcarea pe o scenã în fata a sute de oameni si fortarea fizicã a copilului cu dizabilitate psihicã sã execute în public diferite sarcini, chiar si cu acordul pãrintilor, nu este o practicã acceptatã în nici o formã de terapie modernã. Cu atât mai mult cu cât, atunci când copilul protesteazã, trainerul recurge la contentionare fizicã pentru a-l obliga sã execute sarcinile, dupã cum se poate vedea din imagini. Considerãm cã drepturile copiilor folositi în demonstratiile practice sunt încãlcate, aparent cu acordul pãrintilor si cã este inumanã, degradantã si lipsitã de eticã recurgerea la metode care par mai degrabã numere de circ, cu scopul obtinerii de foloase materiale. De asemenea, nu este în regulã predarea acestor tehnici, ca atare, cu avizul Ministerului Educatiei. Considerãm, de asemenea, cã cursantii insuficient informati în prealabil riscã sã învete si sã aplice tehnici si metode nedeontologice, lipsite de respect fatã de fiinta umanã, care afecteazã negativ modul în care sunt percepute persoanele cu tulburãri din spectrul autist precum si sansele lor de integrare si recuperare. Cu atât mai grav si mai îngrijorãtor este faptul cã acestea se deruleazã cu acreditare din partea institutiilor statului (MEN) care oferã credite profesionale necesare cadrelor didactice. De asemenea, este ciudat faptul cã acest curs care promite predarea de tehnici terapeutice inovatoare nu are avizul Colegiului Psihologilor din România sau al forurilor internationale de terapie comportamentalã (Board of Certified Behavioral Analysis)”.