|

Curtea de Conturi, control la Transurb Vaslui: verificã cum s-au cheltuit banii publici

VERIFICÃRI… Curtea de Conturi a încheiat, de curând, un control la societatea de transport în comun din Vaslui, SC Transurb SA. Institutia a verificat cum s-au folosit resursele financiare ale sectorului public si urmeazã sã tragã concluziile. De asemenea, aproape în aceeasi perioadã cu controlul Curtii de Conturi, o echipã de la Primãria Vaslui a verificat mai multe documente, pentru a vedea dacã nemultumirile sindicalistilor au o bazã de adevãr. Între timp, conflictul de muncã dintre acestia si conducerea societãtii continuã sã fie dezbãtut la masa negocierilor. “Ieri, le-am spus cã nu mai venim noi cu lista de revendicãri si cã vrem doar sã se punã în aplicare contractul colectiv de muncã de la nivel de federatie, pentru cã legea spune cã în momentul în care ti-a expirat contractul, intrã în vigoare, obligatoriu, contractul de la nivel superior. Ni s-a zis cã, în principiu, sunt de acord, pentru cã salariile sunt foarte mici, însã trebuie sã facã în prealabil o simulare pe salarii, pentru a vedea dacã se încadreazã în buget. Luni mã duc, din nou, la negocieri, iar marti mã duc la Ministerul Muncii si o sã cer sã se facã verificãri la ITM, pentru cã, desi am fãcut nenumãrate sesizãri si, dupã controale, s-au constat nereguli, niciodatã nu au dat vreo amendã”, a declarat liderul de sindicat, Samir Ionitã.

Pentru a clarifica sursa nemultumirilor sindicalistilor, la sedinta AGA de pe 26 noiembrie, o echipã de audit a primãriei a fost mandatatã sã întreprindã urmãtoarele activitãti: “(1) verificarea achitãrii contravalorii daunelor produse asupra mijloacelor de transport si dacã doar membrii de sindicat au suportat aceste daune; (2) verificarea pontajului cu privire la plata orelor suplimentare (pentru unii salariati se plãtesc orele suplimentare, pentru altii se acordã zile libere; (3) verificarea pontajului privind programul de muncã fractionat, precum si neacordarea orelor efectiv lucrate; (4) verificarea pontajului din perspectiva “orelor” credit si a “orelor suplimentare” (o parte din salariati trebuie sã vinã la serviciu din repaus sã recupereze, astfel nu mai beneficiazã de orele suplimentare); (5) verificarea pontajului în ziua în care s-a fãcut greva de avertisment; (6) de verificat dacã s-a rãspuns la adresele sindicatului; (7) remunerarea liderului de sindicat; (8) verificarea constituirii comisiei de disciplinã”.

“Când am ridicat problema mãririi salariilor, mi s-a zis <ei, o sã vinã si o sã ne dea o amendã si mergem mai departe>”

Ieri, sindicalistii au stat, din nou, la masa negocierilor cu conducerea societãtii Transurb: “le-am spus cã nu mai venim noi cu lista de revendicãri si cã vrem doar sã se punã în aplicare contractul colectiv de muncã de la nivel de federatie, pentru cã legea spune cã în momentul în care ti-a expirat contractul, intrã în vigoare, obligatoriu, contractul de la nivel superior. Ni s-a zis cã, în principiu, sunt de acord, pentru cã salariile sunt foarte mici, însã trebuie sã facã în prealabil o simulare pe salarii, pentru a vedea dacã se încadreazã în buget. Dar sunt convins cã, sãptãmâna viitoare, când mã voi duce din nou la negocieri, îmi vor zice cã nu se poate aplica contractul de la nivel superior, pentru cã ei tot invocã ordonanta 26, care nu le-ar da voie, pentru cã nu si-au îndeplinit indicatorii, cã nu s-au înregistrat doi ani la rând pe profit, cu toate cã primãria a dat subventii. Dar nu le-au îndeplinit din cauza lor. Când a fost proiectul cu troleele, care nu au mers niciodatã, au angajat 10 oameni. Le-am spus cã nu e cazul sã se facã asta, dar mi-au spus cã ce mã bag eu, asa prevede proiectul, sã fie plãtiti din bani europeni. Au fãcut multe lucruri stiind cã le gresesc. Sã vã dau un exemplu: în 2017, când a crescut salariul minim pe economie, de la 1450 lei la 1900 lei, au considerat cã trebuie sã mãreascã salariile cu 31% la tot personalul, dar nu era si cazul celor din conducere, mai ales cã ei mergeau pe pierderi. Când am ridicat problema aceasta, mi s-a zis “ei, o vinã si o sã ne dea o amendã si mergem mai departe”, a povestit liderul de sindicat.

Se reduce numãrul de angajati la Transurb. Pleacã si juristul Liviu Maties?!

De asemenea, acesta a mai povestit cã este posibil ca, în perioada urmãtoare, sã se reducã numãrul de angajati. “Din 95 de angajati, câti eram în 2018, anul acesta am ajuns ajuns la 86. Ieri, la masa negocierilor, am fost anuntati cã ar mai trebui dati afarã cinci oameni, care nu au utilitate. S-a fãcut referire si la numãrul de juristi, cã din doi, unul ar trebui sã plece, probabil domnul Maties. Deja au plecat doi soferi, care au iesit la pensie, dar si colega noastrã, singura femeie soferitã de la Transurb. Si sunt premise sã plece mai multi, pentru cã salariile sunt mici si oamenilor nu le ajung banii, nu poti sã stai pe 1500 lei. La noi, cel mai mare salariu de sofer este de 2500, dar în mânã ia 1900. Nu e normal asa ceva. Luni mã duc, din nou, la negocieri, iar marti ajung la Ministerul Muncii si o sã cer sã se facã verificãri la ITM, pentru cã, desi am fãcut nenumãrate sesizãri si, dupã controale, s-au constat nereguli, niciodatã nu au dat vreo amendã”, a declarat liderul de sindicat, Samir Ionitã.

Subventie de aproape 1 milion de lei pentru Transurb

Probleme de management cu care se confruntã Transurb au fost discutate de mai multe ori în sedintele de Consiliu Local de consilierii liberali. La sedinta din luna iulie, societatea a primit o subventie de 950.000 lei. “Stiu cã în perioada 2013-2015, pentru Transurb s-au dat subventii în valoare de 1,3 milioane lei, iar acum, cu banii pe care îi vom aproba în acest an, subventiile ar putea ajunge la 2,8 milioane. Cine ne dã garantia cã lucrurile vor merge bine, de acum încolo, si cã nu vine din nou Transurb, în 2020, sã ne spunã cã mai are nevoie de 1 milion de lei, pentru cã are pierderi?”, întreba consilierul PNL Valentin Dragomir în cadrul sedintei. “Ar trebui sã admitem cã acolo sunt mari probleme pe partea de management”, a adãugat si consilierul Sorin Radu, fost viceprimar al orasului. Consilierii locali au spus atunci cã sunt de acord cã societatea Transurb trebuie sã presteze servicii de transport pentru populatia municipiului resedintã, însã au cerut o mai mare responsabilitate în cheltuirea banului public. Tot în cadrul acelei sedinte, expertul contabil Nicu Isac a explicat faptul cã societatea venea cu pierderi de 827.000 de lei de dinainte de 1 ianuarie 2018.