|

Cutremur la Fiscul din Vaslui: se reînfiinteazã Directia de Finante a judetului!

SE FACE DREPTATE… Cu cinci ani în urmã, ANAF s-a restructurat, fiind înfiintate directii regionale de finante în locul celor judetene, directii care controlau activitatea unui numãr de judete, în spetã cele sase din zona Moldovei, pentru DGRFP Iasi. Acum guvernantii pregãtesc revenirea la situatia anterioarã, adicã reînfiintarea directiilor judetene de finante. Uniunea Democratã a Maghiarilor din România a propus un proiect de lege, trecut de Senat si ajuns în Camera Deputatilor, prin care se propune desfiintarea directiilor regionale de finante si mutarea atributiilor acestora la directiile judetene. Este si cazul Directiei Regionale de Finante Publice Iasi, care coordoneazã cele sase judete din Moldova, printre care si Vasluiul. În cazul în care se va desfiinta – lucru care se va întâmpla, cel mai probabil, în primãvara anului viitor! – atributiile acestei directii regionale ar ajunge la fiecare judet. Interesant este cã în structurile judetene vor intra si o parte din birourile vamale de pe raza fiecãrei unitãti-administrative. „E normal sã nu le convinã celor de la Iasi, pentru cã îsi pierd posturile si controlul asupra noastrã. Pentru o coalã de hârtie, de exemplu, trebuie sã mergi la Iasi, sã-ti aprobe. Este inacceptabil! Sã facã si ei naveta la Vaslui, acum, dacã vor sã mai lucreze în sistem”, spune un angajat de la Finantele judetene.

Cel mai probabil, proiectul de lege privind reînfiintarea Directiilor de Finante judetene va trece si de Camera Deputatilor, dupã ce a trecut de Senat. În proiectul de lege se prevede cã „În subordinea Agentiei (ANAF, n.r.) se înfiinteazã directiile finantelor publice judetene. Cele 8 directii generale regionale ale finantelor publice se desfiinteazã si se preiau prin fuziune prin absorbtie de cãtre directiile finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti”. Angajatii actualelor structuri regionale ar putea fi preluati de directiile judetene, dar numai în limita locurilor libere. Cei de la Directia Regionalã a Finantelor Publice Iasi au fãcut deja un protest la institutie, stiind cã îsi pierd scaunele calde, care le permiteau sã tinã Fiscul din toatã Moldova într-o oarecare sclavie. S-a ajuns ca, pentru o gãleatã de vopsea sã se facã adrese la tot felul de sefi si sefuleti din Iasi, care aprobau cererile de la Vaslui, de exemplu, când dorea muschiul lor. „Abia asteptãm sã se reînfiinteze Directia noastrã judeteanã, ne stim problemele, stim care sunt nevoile, nu mai trebuie sã depindem de Iasi. Au fãcut protest cei de la Regionalã, se plâng pentru cã îsi pierd scaunele, dar noi nu participãm la protestele lor. Dacã vor, pot sã vinã la Vaslui, sã lucreze la Directia judeteanã, dacã nu mai au loc la Iasi”, spune un finantist, încântat de ideea desfiintãrii Regionalei de la Iasi. În acest moment, în judetul Vaslui sunt în jur de 300 de posturi la nivelul AJFP, însã va fi nevoie de reînfiintarea unor servicii si birouri mutate la Iasi, în urmã cu cinci ani. Tocmai de aceea, finantistii vasluieni sunt împotriva desfiintãrii posturilor vacante.

Un sondaj ANAF a arãtat cã sistemul de organizare actual este falimentar

Proiectul de lege initiat de parlamentarii UDMR se bazeazã în mare parte pe un sondaj realizat de ANAF privind încrederea contribuabililor în finantisti, dar si performanta scãzutã prin centralizarea activitãtii. „Integritatea personalului ANAF este apreciatã la 48% de cãtre persoanele juridice si la 54% de catre persoanele fizice, urmând o crestere de 4, respectiv 2 puncte procentuale. Oricum am interpreta rezultatele, este clar faptul cã persoanele juridice, cele mai expuse controalelor fiscale, si care interactioneazã frecvent cu inspectorii fiscali, apreciazã cã doar jumãtate dintre acestia ar fi integri sau cã inspectorii manifestã integritate doar pe jumãtate”, se aratã în expunerea de motive a proiectului de lege. Se vorbeste, totodatã, si de o proastã organizare a ANAF. „Tinând cont de influenta negativã a organizãrii actuale a ANAF asupra contribuabililor în cazul cãrora s-a derogat de la principiul general enuntat în Codul de procedurã fiscalã, conform cãruia pentru creantele datorate altor bugete decât cele locale, competenta materialã si teritorialã revine organului fiscal teritorial, în a cãrui razã teritorialã se aflã domiciliul fiscal al contribuabilului, astfel generând în sarcina lor costuri suplimentare, care în final se reflectã în pretul produselor/serviciilor oferite pe piatã. Prezenta initiativã legislativã propune revenirea la modul de organizare a administratiilor financiare la nivel judetean, mai aproape de contribuabili, astfel putând spera în îmbunãtãtirea atât a ratei de colectare, cât si a relatiei cu plãtitorii de taxe si impozite”, se mai aratã în expunerea de motive.