|

Dublu eveniment cultural la Bârlad: conferintã sustinutã de cercetãtorul Luigi Bambulea si lansarea volumului „Luceafãr în rebus”

INVITATIE… Ziua Culturii Nationale va fi sãrbãtoritã marti, 15 ianuarie, ora 14:00, la Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad printr-un dublu eveniment cultural. Este vorba despre conferinta „Cariera Luceafãrului în lirica eminescianã”, sustinutã de Luigi Bambulea, cercetãtor stiintific la Muzeul National al Literaturii Române din Bucuresti, si de lansarea volumului Luceafãrul în rebus, semnat de profesorul Serghei Colosenco, care va avea loc la deschiderea manifestãrii. „Luceafãrul” în rebus este cel mai nou volum semnat de renumitul rebusist bârlãdean Serghei Colosenco, în care regãsim cunoscutul poem „Luceafãrul”, reprezentat într-o manierã enigmisticã ce se adreseazã pasionatilor de jocuri de cuvinte si perspicacitate.

Conferinta „Cariera Luceafãrului în lirica eminescianã” este organizatã de Muzeul „Vasile Pârvan” în parteneriat cu Muzeul National al Literaturii Române din Bucuresti. Dorind sã omagieze personalitatea si opera lui Mihai Eminescu, institutiile partenere propun publicului bârlãdean o reflectie consacratã uneia dintre „metaforele obsedante” ale liricii eminesciene, a „luceafãrului”. «Conferentiarul, c.s. Luigi Bambulea, pleacã de la constatarea cã, departe de a se limita la textul cunoscutului poem epic publicat în 1883, imaginea astrului exceptional este recurentã, cu semnificatii diferite (a cãror evolutie va fi urmãritã în cadrul prelegerii). Fãrã a reprezenta un element minor (decorativ) al imaginarului romantic, „luceafãrul” se înscrie, într-un plan general, în estetica – de asemenea, romanticã – a genialitãtii, ca si, într-un plan particular, în viziunile eminesciene astrale (asociindu-se, prin urmare, laitmotivului stelei). Cu alte cuvinte, „luceafãrul” reprezintã emblema unui spirit si a unui destin ascendent, „celest”, exceptional, cumulând în poemul de maturitate (evocat mai sus) reflectii si semnificatii cristalizate încã din timpul poeziei juvenile. Este semnificativ, în acest sens, cã ocurenta „luceafãrului” este prezentã atât în primul poem eminescian publicat (La mormântul lui Aron Pumnul 1866), cât si în una dintre ultimele elegii eminesciene (Mai am un singur dor), elaboratã de poet în succesiunea a 40 de variante si publicatã, antum, de Maiorescu la finele editiei princeps a Poesiilor, din decembrie 1883. Reflectia propusã publicului bârlãdean face parte dintr-un proiect intelectual al conferentiarului (care a sustinut un curs consacrat Luceafãrului eminescian în cadrul Academiei Private, din Bucuresti, în luna octombrie a anului anterior, si care pregãteste un eseu hermeneutic dedicat acestui poem, publicabil la aniversarea, din 2023, a 140 de ani de la aparitia lui, la Viena si, ulterior, la Bucuresti)», se aratã în comunicatul de presã transmis de Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad.