|

EPISCOP DE LUX: VILÃ DE 200.000 EURO! (video)

Credinta în Eparhia Husilor se tine cu bani grei

LUX În curtea Catedralei Episcopale, ascuns dupã un gard urias, vopsit în verde, se înaltã palatul episcopului Corneliu, o uriasã vilã cu douã etaje si câteva sute de metri pãtrati locuibili. Este doar una din investitiile de lux reusite de tânãrul Episcop al Husilor din 2009 încoace, de când a ajuns în fruntea acestei eparhii. În timp ce preotii vasluieni se zbat în sãrãcie, PS Corneliu si-a construit un palat demn de un mare magnat, cu etaj si mansardã, deservit de trei maici. În contrast cu lãcomia actualului episcop, de ani de zile, pãrintele Mina Dobzeu, o figurã emblematicã a Ortodoxiei Românesti, locuieste într-o biatã chilie din interiorul Episcopiei, în timp ce regretatul episcop Ioachim a murit, dupã ce a locuit ani de-a rândul în camerele din apropierea birourilor episcopale. Cum a ajuns Episcop al Husilor, PS Corneliu a avut grijã sã investeascã în palate si masini de lux, plus concedii în strãinãtate si participãri la simpozioane de tot felul, în timp ce preotii din judet au tot sãrãcit. Colac peste pupãzã, desi preotii trudesc din greu pentru a asigura mii de euro, fiecare, pentru buzunarele episcopului, înalta fata bisericeascã nu se sfieste sã numeascã unele coane preotese “proaste si tâmpite”, dupã cum mãrturiseste unul dintre preotii care au asistat la o crizã de nervi a PS Corneliu. Unii enoriasi se întreabã, pe bunã dreptate: “Câti bani a dat episcopul copiilor nevoiasi din acest judet? Pe câti bãtrâni a ajutat Corneliu? Numai sã strângã bani de la preoti, sã le stoarcã si ultimul leu, atâta stie? Nu se mai poate asa ceva!”.

Într-una din poze, fãcutã în urmã cu putin timp, PS Corneliu apare în fata Palatului Episcopal, extrem de satisfãcut, înconjurat de preoti din tot judetul, care s-au prezentat cu daruri la ziua sa. În timp ce episcopul are imaginea unui om cãruia toate îi merg din plin, preotii din jur au fete speriate, îngrijorate. Fiecare dintre ei se gândeste cum sã-l mai multumeascã pe PS Corneliu, pentru a nu intra în dizgratia înaltei fete bisericesti. Din aprilie 2009, de când a ajuns episcop, Corneliu a avut grijã sã-si construiascã un adevãrat imperiu imobiliar în curtea Eparhiei. Cât a trãit, regretatul episcop Ioachim nu l-a bãgat prea mult în seamã pe Corneliu, pe care l-a fãcut episcop-vicar din motive stiute doar de Sfintia Sa. Asa se face cã, pe vremea în care era vicar, Corneliu locuia într-o chilie în interiorul birourilor de la Episcopie, perete în perete cu chilia pãrintelui Mina Dobzeu. O încãpere de 15-20 mp, plus un hol, destul de frumos mobilatã. PS Ioachim nu-l prea bãga în seamã pe Corneliu si îl învãta sã trãiascã în curãtenie si credintã. Regretatul episcop Ioachim locuia în ceea ce el numea Palatul Episcopal, un spatiu în interioul Episcopiei, care însemna o camerã de zi si câteva camere în spate, respectiv douã-trei dormitoare. În aprilie 2009, când a murit PS Ioachim, odatã ajuns episcop, Corneliu s-a trezit cã nu-i mai place chilia în care locuia, dar nici spatiile în care locuise Ioachim. Preasfintitul dorea o vilã personalã, pe terenul bisericii. Asa se face cã, din 2010, a început constructia acestui palat episcopal, despre care nimeni nu stie cu adevãrat cui apartine. Sunt voci care spun cã palatul, o vilã cu parter si douã etaje, ar fi al PS Corneliu. Dupã ce terminã slujba în Catedrala Episcopalã, PS Corneliu face câtiva pasi pe jos si intrã în vila sa, cunoscut drept noul Palat Episcopal, o vilã impozantã deservitã de trei maici. “Nu stã nimeni acolo, doar Preasfintitul. Din când în când, mai vin tineri de la Seminar, chemati de episcop”, spune o sursã demnã de încredere. Cu ce bani s-a ridicat aceastã vilã impozantã, acest Palat Episcopal, în cel mai sãrac al judetului? Este întrebarea pe care si-o pun toti cei care vãd aceastã clãdire de câteva sute de metri pãtrati, care se ridicã semeatã în apropierea Catedralei Episcopale. Rãspunsul la aceastã întrebare stã la preotii care au contribuit si contribuie cu sume impresionante, fãrã chitantã, fãrã nicio hârtie doveditoare, la fericirea episcopului. “Fostul protopop Ioan Petru, pe 29 decembrie 2010, îmi spunea cã trebuie sã am bucãtar, cu meniuri deosebite si sumele de bani ce trebuiau achitate în ziua sfintirii (era vorba de sfintirea unei biserici, la care era invitat si episcopul, n.r.): Preasfintitului Corneliu-1.000 euro, câte 100 euro persoanelor care-l însotesc, tot protocolul ajungând la peste 200 milioane lei vechi (sunt inclusi si cei 100 milioane lei vechi cu titlu de cadou pentru Preasfintitul). Ce canoane permit aceste fapte?”, spunea preotul Turcanu, într-un interviu acordat ziarului nostru. Dintr-un singur foc, a se citi un singur preot!, Episcopul a încasat 100 milioane lei vechi, plus 1.000 de euro. Si, ca preotul Turcanu sunt zeci, poate chiar sute de preoti, peste tot pe unde a ajuns PS Corneliu din 2009 încoace, de când este episcop. “În anul 2009, odatã cu instalarea Preasfintitului Corneliu, au fost retrase vechile antimise si au fost trimise spre vânzare, la fiecare parohie din judet, noi antimise. Spun <<spre vânzare>>, deoarece fiecare preot a fost nevoit sã achite suma de 15 milioane lei vechi, si nu spre <<dãruire>>, asa cum ar fi fost firesc. Mai mult, am fost obligati de fostul protopop de Fãlciu sã le achitãm într-un timp record. Si pentru cã vânzarea celor sfinte este condamnatã de Bisericã, nu ne-au fost eliberate chitante!”, acuza unul dintre preotii care au scos la ivealã ilegalitãtile din Episcopia Husilor. La un numãr de 300 de preoti, câti sunt în parohiile din judet, si luând în calcul suma de 1.500 de lei de fiecare parohie, asa cum acuzau preotii, rezultã cã numai din vânzarea antimiselor s-au fãcut 450.000 lei, fãrã chitante sau facturi.

Preotii vasluieni sunt jecmãniti. Organele de anchetã tac si se fac cã nu vãd cum zeci de mii de euro se duc la episcop, fãrã nicio chitantã!

Judetul Vaslui este cel mai sãrac din Europa. Episcopul locului o duce bine, însã, pentru cã preotii sunt obligati sã facã tot felul de cheltuieli, peste puterea lor. Cum se spune în popor, “li se ia si pielea de pe ei”, atâta lãcomie existã la sefii ierarhici de la Episcopie, coordonati de episcopul Corneliu. “Am 240 de milioane de lei vechi datorii. Aceste datorii provin de la cãrtile religioase care ne sunt bãgate pe gât sã le vindem, de la calendarele nevândute, de la Sfintele Vase si Evanghelia – care ne-au fost date de Episcopie, peste cele care le aveam deja si ni s-au cerut 150 de milioane de lei pe ele. Nu e drept, eu n-am spus cã nu-mi plãtesc datoriile, dar sã fiu asteptat sã le plãtesc, cã parohia mea este sãracã si nu pot obliga pe nimeni sã cumpere ce mi se dã si sã cer bani acolo de unde nu-s. Eu n-am semnat decizia de mutare si protopopul Vasile Laiu mi-a zis cã în trei sãptãmâni sã pãrãsesc parohia si sã mã prezint la cealaltã, altfel mã pune în discutia Episcopiei si mã cateriseste. Vreau sã vã spun de unde provine datoria mea: fiecare parohie trebuie sã plãteascã 1000 de calendare, cu 15 lei calendarul vã dati seama cã sunt 150 de milioane de lei, pânã pe 10 ianuarie! Anul trecut abia am vândut 600 de lei. Nu mai spun de lumânãri! Stiti situatia tatãlui meu, Ioan Chirvase, care a fost aici paroh. Am fost scos din casa parohialã ridicatã de el, stau cu chirie, am pus capul în pâmânt. A fost scos la pensie si i-a spus plângând protopopului Lãiu cã trebuia sã mai fie lãsat mãcar jumãtate de an, sã termine biserica de reconstruit, sã sfinteascã si sã plece linistit la pensie. Vã spun ceva ce n-am spus la nimeni: pãrintele protopop i-a spus <<Du-te si dã-i 20 000 de euro Episcopului si te lasã acolo pânã mori!>> (rumoare mare printre enoriasi – n.r.). N-a avut acei bani si a fost trimis urgent la pensie. S-a îmbolnãvit de inimã, mama a ajuns la Psihiatrie, eu m-am îmbolnãvit de diabet, fac insulinã. Eu niciodatã n-am spus cã nu-mi plãtesc datoriile, am cerut sã fiu asteptat! Nu avem încasãrile de altãdatã la bisericã. Dacã în anii trecuti erau si 200 de botezuri pe an, anul acesta am avut în întreaga parohie doar cinci! Nunti am avut sase! Oamenii se duc la Mânãstire la Bujoreni sau la biserica de la spital (ctitorul acelei biserici fiind primarul Constantin Constantinescu – n.r.), cã e mai frumoasã. Dar asta ce are? Când am spus despre aceste lucruri protopopului si i-am cerut sã ia mãsuri, sã nu mai fie primiti enoriasii nostri acolo, nu s-a luat nicio mãsurã”, a spus preotul Chirvase, unul dintre preotii bârlãdeni, asupriti de episcop. Ca el sunt zeci de cazuri de preoti care, dacã fac o micã gresealã fatã de episcop, sunt “executati” si mutati disciplinar în judet. Unii enoriasi se întreabã, pe bunã dreptate: “Câti bani a dat episcopul copiilor nevoiasi din acest judet? Pe câti bãtrâni a ajutat Corneliu? Numai sã strângã bani de la preoti, sã le stoarcã si ultimul leu, atâta stie? Nu se mai poate asa ceva!”.

Pãrintele Mina Dobzeu, o victimã a Preasfintitului Corneliu!

Pe 5 noiembrie 2014, arhimandritul Mina Dobzeu a împlinit 93 de ani. De când a cãzut la pat, dupã spitalizarea din 2008, când a ajuns în stare gravã la Iasi, ca urmare a unei alergii puternice la un medicament , pãrintele Mina stã aproape tot timpul într-una din chiliile modeste, amenajate în curtea Catedralei Episcopale. Cãmãruta sa micã, în jur de 12 mp, cu un hol îngust la intrare, par atât de încãpãtoare pentru sute de fii spirituali, care vin la el, pentru o un sfat, o spovedanie sau o vorbã bunã, din toate colturile tãrii. În restul timpului, stã singur în pat si doar când vreun credincios milos se încumetã sã îl ducã în bisericã, bãtrânul duhovnic merge în Catedralã, ca sã asculte slujba. În rest, de el au grijã doar câteva femei evlavioase din oras sau, pe ascuns, câte un preot care se fereste, totusi, sã fie vãzut de mai-marii ierarhici, atunci când vine la cãpãtâiul pãrintelui Mina. Cu trupul slãbit si fãrã vedere, pãrintele Mina continuã însã sã inspire o multime de credinciosi, care îi cautã cuvintele, cãrtile, îndemnurile. De ani de zile, de când PS Ioachim Mares al Husilor s-a stins, pentru Mina Dobzeu a început o perioadã extreme de grea. Fãrã sã o recunoascã deschis, episcopul Corneliu nu l-a suferit niciodatã. Cãtre ceilalti preoti îl fãcea adesea “bãtrân idiot” sau “un nebun rãzvrãtit”, ridiculizând atât actiunile sale împotriva sistemului ateu, cât mai ales pasajul celebru din “Jurnalul Fericirii”, de Nicolae Steinhardt, unde autorul povestea cu multã emotie cum pãrintele Mina a marcat istoria ortodoxiei românesti, botezând un evreu între peretii reci ai unei închisori comuniste. Notorietatea si dragostea credinciosilor, care întotdeauna au venit la portile Episcopiei, cãutându-l pe “Duhovnicul închisorilor cmuniste” l-au deranjat pe Episcopul Corneliu, la rându-i tânãr ierarh în cãutare de faimã. De aceea, spun apropiatii pãrintelui Mina, a cãutat mereu sã îl tinã cât mai izolat de prim-planul vietii religioase locale. De pildã, nimeni nu poate uita cum, pe data de 29 iunie 2009, când a fost Întronizarea Episcopului Corneliu, acesta a dat personal dispozitie ca Pãrintele Mina Dobzeu sã fie încuiat în chilia sa. Fie cã i-a fost teamã ca pãrintele Mina – curajos cum îl cunoaste toatã lumea – sã nu ia cuvântul sau sã spunã lucruri importante -, fie s-a îngrijorat ca prezenta Duhovnicului sã nu stârneascã mai multã simpatie, decât vreodatã ar putea atrage el însusi. În acelasi an, în toamnã, iesea la ivealã un alt abuz asupra pãrintelui Mina, semnalat inclusiv de presã. Jurnalistii au scos la ivealã cum setea de bani a noii conduceri bisericesti a fãcut ca pãrintelui Mina sã fie persecutat pentru cã refuza sã dea jumãtate din veniturile sale la întretinerea în Mãnãstire, aceasta în conditiile în care Mina Dobzeu nu beneficia decât de mica chilie si de un blid de mâncare. Pensia sa era în 2009 de 2700 de lei, pentru cã statul i-a recunoscut statutul de supravietuitor al ororilor comunismului, dupã anii de temnitã politicã.

PS Corneliu a dispus sã i se ia lui Mina Dobzeu jumãtate din pensie. Cu ultimele puteri, pãrintele Mina s-a împotrivit”!

Iatã ce consemna site-ul apologeticum, în 2009, sub titlul “Dictaturã în Episcopia Husilor – ultima închisoare a pãrintelui Mina Dobzeu”. “Este nu doar nedemn dar si lipsit de omenie sã îi pretindã jumãtate din pensie pentru un blid de mâncare. Pãrintele Mina este fost arhimandrit, fost veteran si detinut politic, e un preot luminat. Banii nu îi tine pentru el, ci dã totul credinciosilor. A tipãrit peste zece volume si le-a dat gratis pe toate”, a precizat un preot din Husi, care ne-a adus la cunostintã situatia cãlugãrului intrat în istorie, dupã ce l-a crestinat în închisoare pe filosoful Nicolae Steinhardt. Preotul, care nu a dorit sã îsi divulge identitatea, sustine cã l-ar fi gãsit în mai multe rânduri pe pãrintele Dobzeu, bolnav de diabet si de alte boli, neîngrijit cum se cuvine. “Când a fost internat ultima datã în spital, la Iasi, la Infectioase, l-am gãsit într-o stare jalnicã. Nu stia nimeni cine este si fusese lãsat ca vai de el, nu vorbise nimeni pentru el, era abandonat, în urinã, tot o carne vie. Veneau la el în pelerinaj credinciosii, au venit preoti din tarã, pânã si din Ardeal, dar de la Episcopia Husilor nu stiu sã-l fi vizitat cineva în cele sase sãptãmâni de spitalizare”, a mai povestit preotul. Atunci, contactat telefonic, episcopul Husilor a afirmat si el cã pãrintele Dobzeu trebuie sã se supunã regulilor bisericesti. “În statutul bisericii se spune cã oricine din mãnãstire trebuie sã plãteascã jumãtate din pensie, chiar si staretul”, spunea episcopul. PS Corneliu s-a bucurat la bruma de pensie a pãrintelui Mina, asa cum se bucurã de “cadouri” de mii de euro, fãrã nicio jenã.

Enoriasii de la “Sf. Spiridon 3” din Bârlad protesteazã vehement!

Atât vineri, 21 noiembrie, cât si ieri, 23 noiembrie, mai multi enoriasi ai parohiei “Sf. Spiridon 3”, de unde a fost mutat preotul Sorin Chirvase (în parohia Cãlimãnesti apartinând de comuna Voinesti), au manifestat în fata bisericii pentru a-si sprijini duhovnicul. Oamenii ne-au precizat cã au fost reclamati la politie de cãtre preotul Dãnut Doltu, de la Parohia 1, cã l-au împiedicat sã intre în bisericã, vineri. “Noi ne-am asezat aici în fata bisericii de la orele 6.00, vineri. Am asteptat cuminti sã vinã preotul Dãnut si, când a venit, l-am întrebat cu totii de ce l-a alungat de aici pe preotul nostru, Sorin Chirvase. Pentru cã acest preot, cu tatãl lui, au refãcut biserica si au muncit cot la cot cu muncitorii si cu noi ca sã ridice capela si prãznicarul. De ce l-a alungat? Cã noi stim cine a stat la <<originea> mutãrii pãrintelui Sorin: pãrintele Dãnut. El a intrat prin spate în bisericã si a sunat la politie si ne-am trezit cã vine politia si ne ia la întrebãri. Ne-au sfãtuit sã facem reclamatie la comandantul politiei de la noi din Bârlad, sã spunem de ce îi acuzãm pe preoti si protopop si se vor face cercetãri. Noi vom face o plângere penalã chiar astãzi (ieri – n.r.) si o vom da la Politie. Nu se poate asa ceva, vom protesta neîncetat, vom apãra preotul nostru si mergem chiar si la Patriarhie!”, au spus oamenii din fata Bisericii “Sf. Spiridon”, refuzând sã intre la slujba duminicalã. Printre altele, oamenii ne-au mai relatat si cum se rãzbunã acum protopopul Vasile Lãiu pe familia de preoti Chirvase, Ion (tatãl, preot pensionar) si Sorin (de la parohia “Sf. Spiridon 3”). De la iesirea la pensie, preotul Ion Chirvase mai mergea din când în când sã ajute la slujba de duminicã la Biserica “Sf. Nicolae” din cartierul Podeni din Bârlad. Dar, duminicã, imediat dupã scandalul iscat din cauza dezvãluirilor incendiare fãcute de preotul Sorin Chirvase (fiul sãu), acestuia i s-a interzis categoric sã mai participe la vreo slujbã la aceastã bisericã, protopopul Vasile Lãiu amenintând pe preotul paroh de la “Sf. Nicolae” cu caterisirea!