spot_imgspot_img
9.9 C
Vaslui
29-mart.-2024

Evaluãrile la clasele a II si a IV-a sunt necesare sau inutile?

- Advertisement -

TESTÃRI Pentru al doilea an consecutiv, elevii de clasa a II-a si a IV-a au sustinut Evaluarea Nationalã. Primii care au început testările au fost cei din clasele a II-a, care au intrat în focul probelor pe 18 mai, iar sãptãmâna aceasta li s-au alãturat colegii mai mari de clasa a IV-a. Ministerul Educaţiei vrea să evalueze nivelul de cunoştinţe acumulat de elevi în primii ani de şcoală dar se urmãreste cu precãdere elaborarea unor planuri de remediere în cazul copiilor cu rezultate slabe. Asta în conditiile în care dascãlii evalueazã oricum în permanentã copiii si actioneazã în momentul în care observã greselile acestora, fiindu-le imposibil sã astepte doi ani pentru a pune bazele unui plan de bãtaie necesar corectãrii elevilor.

Pentru clasa a II-a, testãrile vizeazã evaluarea competentelor de scris-citit în limba românã si evaluarea la matematicã. Elevii au fost supravegheati de învãtãtor si de un alt profesor din scoalã. Pentru clasa a IV-a, testãrile vizeazã evaluarea competentelor de întelegere a textului scris în limba românã, evaluarea competentelor la matematicã, iar cei care apartin minoritãtilor nationale vor sustine o testare si la limba maternã. Si în acest caz, supravegherea elevilor se face de învãtãtor si de un alt profesor din scoalã. “Lucrãrile se corecteazã în scoalã de douã cadre didactice, dintre care unul este învãtãtorul de la clasã. Pânã la finalul anului scolar învãtãtorii au obligatia sã le comunice pãrintilor, individual, rezultatele care se discutã cu pãrintii si copiii. Nu sunt rezultate sub forma unor note sau calificative, sunt niste coduri care exprimã <<rãspuns corect>>, <<rãspuns partial corect>>. La clasa a II-a este o evaluare de parcurs, se verificã nivelul la care s-a ajuns pânã atunci pentru a se lua mãsuri ulterioare la finalul ciclului achizitiilor fundamentale. La clasa a IV-a este o evaluare de sfârsit de învãtãmânt primar”, a declarat Petronela Nãstase, inspector pentru învãtãmântul primar.

Ce spun învãtãtorii

Învãtãtorii cred cã aceste evaluãri sunt binevenite, mai ales cã elevii se obisnuiesc din timp cu tot ceea ce presupune o testare nationalã, de la emotiile care îi încearcã pânã la însusirea unor reguli universal valabile la astfel de evaluãri. Admit însã faptul cã un cadru didactic responsabil observã din timp care sunt punctele slabe ale copilului si lucreazã cu acesta. Sã astepti doi ani pentru a elabora planuri de remediere ar însemna timp pierdut în detrimentul intereselor elevilor. În ceea ce priveste nivelul subiectelor de anul acesta, au fost mai usoare comparativ cu nivelul la care se lucreazã în momentul de fatã la clasã. „În luna mai s-au desfãsurat în scoala noastrã evaluãrile nationale la clasele a II-a si a IV-a primite de elevi cu emotie si încredere. Spun cu emotie deoarece este considerat ca un <<examen>> la care nu doresc sã greseascã si astfel sã dezamãgeascã pãrintii si dascãlii si cu încredere deoarece sunt convinsi cã au muncit foarte mult si cã pot obtine rezultate foarte bune. Conducerea scolii a organizat comisiile si a instruit cadrele didactice astfel încât totul s-a derulat conform metodologiei. Apreciez cã prezenta învãtãtorului clasei la supraveghere alãturi de un alt cadru didactic a oferit elevilor certitudine si sigurantã. Acestia au considerat subiectele ca fiind accesibile, majoritatea au reusit sã rezolve la nivel maxim toate cerintele si au iesit din sala de clasã cu zâmbetul pe buze. Dezvoltarea abilitãtilor elevilor de aplicare, de analizã si de interpretare a cunoasterii au fost vizate prin modul de formulare a testelor aplicate la aceste evaluãri. Însã, fiind al doilea an în care se desfãsoarã evaluarea nationalã, dascãlii au pregãtit elevii în acest sens prin formularea si aplicarea de teste de acelasi tip pentru a-i obisnui cu maniera de lucru. Modul în care se evalueazã fiecare item prin acele coduri nu oferã elevilor si pãrintilor o viziune clarã asupra nivelului de realizare a fiecãrui subiect. Sigur cã nu se doreste o ierarhizare a elevilor, dar poate aprecierea prin calificativele cunoscute de ei la fiecare item le oferea o mai bunã clarificare asupra muncii lor. Desi evaluãrile au ca scop oferirea unei radiografii exacte a competentelor vizate prin formularea itemilor cuprinsi în testele aplicate, apreciindu-se cã astfel învãtãtorul poate observa si corecta lacunele, considerãm cã fiecare cadru didactic îsi ajusteazã politicile educationale în urma fiecãrei evaluãri sumative aplicate la finalul unitãtilor de învãtare si chiar în urma oricãrei forme de evaluare pe parcursul întregului act educational. Nu poti astepta doi ani scolari ca sã elaborezi planuri de remediere. Este interesant faptul cã se realizeazã teste cu format asemãnãtor celor internationale, astfel ca noi, dascãlii, sã putem raporta modul nostru de lucru la cel al colegilor din alte tãri” a declarat Violeta Luca, învãtãtoare la Scoala Gimnazialã „Vasile Alecsandri.” (Andreea Atasiei)

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.