spot_imgspot_img
1.6 C
Vaslui
19-mart.-2024

Iaşi-Siutghiol: Două tragedii, la 8 ani distanță cu similitudini absolut surprinzatoare

- Advertisement -

O ipoteză uluitoare pare a se profila tot mai mult, odată ce apar mai multe detalii privind tragedia petrecută luni lângă Constanţa. Similitudinile cu accidentul elicopterului SMURD, de lângă Aeroportul Iaşi, petrecut în 2006, sunt absolut surprinzătoare. Ambele elicoptere erau de acelaşi tip: EC-135. Pentru că ancheta a durat 5 ani, până în 2011, puţini ieşeni au mai reţinut rezoluţia finală a organelor de cercetare. Elicopterul ieşean funcţiona perfect, nu au fost defecţiuni, motivul stabilit fiind dezorientarea celor doi piloţi, într-un spaţiu fără repere. Practic, albul zăpezii şi al cerului s-au amestecat la un moment dat, provocând tragedia. La Constanţa, elicopterul mergea cu soarele la amurg în faţă, care se reflecta pe o apă lină şi foarte întinsă, de kilometri. Piloţi experimentaţi intervievaţi au vorbit despre acelaşi motiv: pierderea reperelor, în condiţiile în care elicopterul nu e dotat cu aparat de avertizare a altitudinii scăzute. Mai sunt însă şi alte asemănări între cele două tragedii, fiecare cu câte 4 victime.

Accidentul aviatic petrecut luni în judeţul Constanţa, în urma căruia şi-au pierdut viaţa toţi cei patru membri ai unui echipaj SMURD, le-a amintit ieşenilor despre tragedia din 2006, atunci când SMURD Iaşi a pierdut, de asemenea, patru membri aflaţi într-un elicopter de acelaşi tip, EC-135.

Ipo­tezele preliminare ale accidentului din Constanţa şi concluzia finală a accidentului petrecut la Iaşi aduc în discuţie un fenomen surprinzător: percepţia necorespunzătoare a altitudinii în timpul zbo­rului, aşa-numitele senzaţii false, mo­mente în care chiar şi cei mai experimentaţi piloţi pot să nu mai conştientizeze poziţia în spaţiu. „Atunci la Iaşi s-a discutat mult despre condiţiile meteo şi despre senzaţiile false. În ziua accidentului a fost o schimbare bruscă a vremii şi au apărut ceaţa şi curenţi ascendenţi şi descendenţi, iar piloţii puteau percepe diferit curenţii, adică unuia i se putea părea că urca şi altuia că, de fapt, coboară, în cele din urmă aparatul izbindu-se cu botul de pământ. Câteodată, după cum vedeţi, nu mai contează câte sute de ore de zbor ai la activ“, a menţionat un experimentat pilot ieşean, care a vrut să-şi păstreze anonimatul.

„A intrat lin în apă“

Luni, în jurul orei 16.10, un elicopter SMURD din Constanţa s-a prăbuşit în lacul Siutghiol, la aproximativ şapte minute de la decolarea de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu. Aparatul se îndrepta spre Aeroportul din Tuzla după ce transportase la Spitalul Judeţean din Constanţa o pacientă cu embolie pulmonară. La un moment dat, potrivit martorilor, aparatul a început să coboare lin şi să se apropie de apa lacului.

Oamenii care au asistat neputincioşi la tragedie spun că au crezut că aparatul se va redresa, însă, când a luat contact cu apa, acesta s-a dat peste cap, coada i s-a rupt şi epava a intrat încet-încet în apă. „Am văzut că venea foarte lin, se apropia de apă. M-am gândit că se va ridica. El venea foarte uşor. În momentul în care a luat contact cu apa, s-a dat peste cap, s-a rupt coada şi a intrat total la fund. După un minut şi ju­mătate au început să iasă la suprafaţă resturi. După 10 minute s-au auzit ţi­petele de ajutor“, spune un martor.

Spe­cialiştii consultaţi de diferite publicaţii precizează că, având în vedere că piloţii zburau cu soarele în faţă, deasupra lu­ciu­lui de apă peste care nu era pic de vânt, este foarte posibil să fi fost induşi în eroare în privinţa altitudinii reale la care se aflau. „Discutând despre soare, este vorba probabil de o altitudine destul de joasă, în direcţia soarelui fără vânt, ceea ce înseamnă că apa este foarte lină, şi atunci reflexia soarelui este extrem de puternică. Este posibil ca piloţii să aibă o vizibilitate foarte slabă datorită reflexiei soarelui“, a declarat pilotul Octavian Pita pentru ProTV.

Un zbor de încălzire

Pe 9 ianuarie 2015 se împlinesc nouă ani de când medicul Liliana Puiu, asistenta medicală Mioara Hăuţă, pilotul locotenent-colonel post-mor­tem Valentin Stănescu şi copilotul căpitan post-mortem Mihai Augustin Toma au murit în timpul unui „zbor de încălzire“. Acesta trebuia e­fectuat zilnic îna­intea începerii misiunilor, pentru tes­tarea aparatului, iar prezenţa întregului e­chi­paj, atât tehnic, cât şi medical, era obligatorie.
Ac­cidentul s-a petrecut în jurul orei 09.25, după aproximativ nouă minute de la decolarea aparatului, când acesta a ajuns în apropierea punctului zootehnic care aparţinea atunci de Jandarmerie.

Potrivit relatărilor din 2006, după ce aparatul a ajuns deasupra văii de lângă unitate, acesta a coborât brusc, apoi nu a mai fost văzut de nimeni, iar turnul de control a pierdut legătura cu echipajul, martorii speci­ficând mai târziu că au auzit, în schimb, o explozie puternică. Bucăţi din aparat şi corpurile neînsufleţite ale celor patru membri ai echipajului erau împânzite pe o rază de câţiva metri. După cinci ani de la accident, în 2011, procurorii Par­chetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Iaşi au dispus neînceperea urmăririi penale în cauză. Potrivit anchetatorilor, catastrofa s-a produs din cauza dezorientării spaţiale a celor doi piloţi. „Tehnic, elicopterul funcţiona, nu a fost o defecţiune, iar starea acestuia permitea zborul. În final, s-a stabilit că motivul din spatele prăbuşirii a fost dezorientarea spaţială a celor doi piloţi, într-un spaţiu fără repere“, a declarat maior magistrat Gheorghe Prelipcean, prim-procuror militar.

Sur­se apropiate anchetei au precizat că producerea accidentului de la Iaşi a fost favorizată şi de condiţiile meteo, despre care, deşi iniţial s-a spus că au fost bune, s-a bănuit că au dus la givraj. „Con­diţiile meteo nu au fost factorul principal, dar au favorizat producerea accidentului. Mai mult, atunci era zăpadă, deci şi jos, şi sus totul era alb. Practic, pilotul nu a mai avut niciun reper terestru şi nu a mai ştiut în ce parte se duce aparatul, şi aşa s-au izbit de pă­mânt.Oricum, oamenii aceea fă­ceau traseul respectiv în fiecare dimineaţă, pu­teau să-l facă şi cu ochii închişi. Pe de altă parte, cu o zi înainte, cu două, con­diţiile afară erau apro­ximativ aceleaşi. Faptul că ei şi-au pierdut amân­doi orientarea pe moment este… nu ştiu cum. Hai că şi-o pierde unul, doi, dar tot echipajul şi-a pierdut-o?“, au precizat aceleaşi surse.

Patru elicoptere la Iaşi

De la înfiinţarea sa până în prezent, SMURD Iaşi a intervenit aerian cu patru aeronave: prima a fost închiriată de la o companie privată, cea de-a doua – un elicopter EC-135 – a fost repartizată Iaşului printr-un ordin al MAI, acesta fiind aparatul prăbuşit în 2006. Din 2010, SMURD Iaşi a avut în dotare un MI8 de la MAI. În 2012, la Iaşi a ajuns primul elicopter cumpărat de Ministerul Sănătăţii, unul de tip EC-135, iar în această toamnă a sosit şi elicopterul cumpărat de MAI pentru programul transfrontalier cu Republica Moldova, tot un EC-135.

CITEȘTE: http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/iasi-siutghiol-doua-tragedii-la-8-ani-distanta-cu-similitudini-absolut-surprinzatoare–83131.html

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.