spot_imgspot_img
14.5 C
Vaslui
24-apr.-2024

În anul Centenarului Marii Uniri, profesorii vasluieni solicitã MEN mai multe ore de istorie

- Advertisement -

TRECUT. ..Conferinta Nationalã a Profesorilor de Istorie din România, care a avut loc la Bucuresti în luna iulie, a reunit cadre didactice din toatã tara, din judetul Vaslui fiind prezenti, potrivit inspectorului scolar Nicolae Ionescu, mai ales dascãli din zona Bârlad. Rezolutia de la finalul conferintei cuprinde mai multe reprosuri adresate Ministerului Educatiei Nationale, printre care faptul cã disciplina istorie este marginalizatã, un act antinational în anul Centenarului Marii Uniri, dar si cã planurile-cadru se realizeazã fãrã sã se tine cont de opinia partenerilor sociali. De asemenea, participantii au solicitat mai multe lucruri: cresterea numãrului de ore de istorie în trunchiul comun la toate clasele si filierele învãtãmântului liceal, obligativitatea tezei la disciplina Istorie la clasa a XII-a etc.. ”Rezolutia Conferintei Nationale este un semnal de alarmã pentru reasezarea rolului istoriei în societate, faptul cã este profesorul vietii, cea care, desi studiazã trecutul, ne oferã numeroase exemple pentru prezent si viitor “, a declarat inspectorul Nicolae Ionescu.

Profesorii de istorie sunt îngrijorati din cauza modului în care Ministerul Educatiei Nationale trateazã problema adoptãrii unor noi planuri-cadru pentru liceu, intentionând sã marginalizeze disciplina Istorie. “Contrastul cu modul în care s-a procedat în 2016 la dezbaterea si adoptarea planului-cadru pentru clasele V-VIII atestã un grav regres institutional. În 2016 Ministerul Educatiei a organizat o amplã dezbatere nationalã care a durat trei luni, iar Academia Românã, universitãtile, organizatiile societãtii civile si toti cetãtenii interesati au putut sã-si exprime punctele de vedere. Profesorii de istorie si Societatea de Stiinte Istorice din România au participat activ la aceastã dezbatere, argumentele au fost luate în considerare, iar la capãtul acestui proces disciplinei istorie i-au fost atribuite la clasa a V-a douã ore sãptãmânal, fatã de o orã cât era pânã atunci. Acum, la mai mult de 7 luni de la publicarea pe site-ul Ministerului Educatiei a unor proiecte nesatisfãcãtoare de plan-cadru pentru liceu, dezbaterea se reduce la unele afirmatii punctuale ale decidentilor din Minister în cadre care evitã discutiile pe fond. În anul celebrãrii Centenarului Marii Uniri, marginalizarea disciplinei Istorie în sistemul educational este un act profund antinational.”, au mentionat participantii în rezolutie. Potrivit cadrelor didactice, nu se respectã Legea Educatiei Nationale. Ministerul este obligat sã proiecteze, sã fundamenteze si sã aplice strategiile nationale în domeniul educatiei „cu consultarea asociatiilor reprezentative ale profesorilor”. Societatea de Stiinte Istorice din România este co-semnatarã, împreunã cu alte 23 organizatii profesionale reprezentative din domeniul educatiei, a unui protocol de colaborare semnat la 27 ianuarie 2011 cu Ministerul Educatiei, si ca atare parte componentã a procesului care ar trebui sã conducã la „revizuirea, completarea si dezvoltarea cadrului de referintã al curriculumului national, în conformitate cu noua realitate educationalã nationalã si europeanã”.

Ce au solicitat profesorii

Participantii la Conferinta Nationalã a Profesorilor de Istorie din România solicitã ca Ministerul Educatiei sã dea curs art.14 (1) din Legea Educatiei Nationale nr.1/2011, în vigoare, si sã consulte toti partenerii sociali, inclusiv asociatiile profesionale reprezentative din domeniul educatiei, înainte de a adopta vreo decizie în legãturã cu planul-cadru pentru liceu, precum si în toate etapele elaborãrii programelor scolare. De asemenea, alocarea pentru disciplina Istorie a unui numãr de cel putin 2 ore sãptãmânal în trunchiul comun la toate clasele si filierele învãtãmântului liceal, cu pãstrarea numãrului de 3 ore sãptãmânal la profilul uman. Profesorii mai vor ca elevii de la profilul real al filierei teoretice si cei de la filierele tehnologice si vocationale sã aibã posibilitatea de a alege Istoria ca probã optionalã la examenul de bacalaureat. O altã solicitare se referã la obligativitatea tezei la disciplina Istorie la clasa a XII-a.

De ce este importantã istoria?

Peofesorii si-au argumentat solicitãrile: “De la latini a ajuns pânã la noi sintagma <<Historia magistra vita>>, potrivit cãreia istoria este un dascãl al vietii, ceea ce induce cã întelegerea lumii în care trãim depinde hotãrâtor de ceea ce stim despre trecut. De aici îsi trage seva, identitatea si unitatea noastrã nationalã. Totodatã, istoria contribuie esential la dezvoltarea gândirii critice, a capacitãtii de a distinge adevãrul de fals, binele de rãu, aparenta de esentã, fãrã de care întelegerea societãtii este imposibilã. De aceea, modul în care este predatã istoria si valoarea învãtãmântului la aceastã disciplinã nu sunt relevante doar în perspectivã didacticã, ci si pentru societate, în general. Credem cu tãrie cã de nivelul general al cunoasterii istorice depinde competenta civicã a cetãtenilor României. Faptul cã un numãr prea mare de concetãteni nu participã la coagularea vointei politice democratice este un simptom îngrijorãtor al unei fatete a analfabetismului functional. Avem convingerea cã rezolvarea problemelor complicate ale lumii în care trãim nu se poate împlini prin solutii de conjuncturã, oricât de bine ar fi primite, ci doar prin constructia unei viziuni de ansamblu, pentru al cãrei succes recursul la timp este imperios necesar. A neglija cunoasterea istoricã însemnã sã sacrificãm, pe termen lung, capacitatea fiecãruia dintre noi si a noastrã împreunã de a actiona pentru înfãptuirea constientã a unei lumi mai bune si mai drepte.”

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.