spot_imgspot_img
19.7 C
Vaslui
25-apr.-2024

NERVOZITATE MAXIMÃ: Ajunge cu haosul din traficul vasluian!

- Advertisement -

SCANDALOS… Parcãri cu platã, automate de parcare, de unde poti sã-ti ridici tichetele pentru plata stationãrii pe anumite strãzi si amenzi pentru cei care încalcã legea. Asta cer foarte multi vasluieni, revoltati de haosul din zona centralã a orasului, dar si în alte cartiere ale orasului, în intervalul 8.00-18.00. Ieri dimineatã, de exemplu, nervii soferilor au fost întinsi la maxim pe strãduta care trece prin lateralul Bãncii Transilvania, prin fata magazinului Vascar, spre parcarea de la Teatrul de Varã. Câtiva vasluieni, care aveau treabã la bancã, nu s-au mai obosit sã caute un loc de parcare în spatele magazinului BIG si si-au parcat masinile de o parte si de alta a strãzii. Urmarea? Pentru cã era liber doar un sens, zeci de masini care doreau sã ajungã în Stefan cel Mare sau ieseau din parcarea de la Teatrul de Varã s-au blocat minute în sir. Situatia se repetã aici, dar si în alte zone ale Vasluiului, zi de zi. Care este solutia? La Piatra Neamt, de exemplu, municipalitatea a introdus automate de parcare, iar fiecare sofer care doreste sã parcheze în centru plãteste o sumã. O solutie similarã se poate aplica si în centrul Vasluiului, sufocat la prânz de masini asezate claie peste grãmadã, iar cei care nu iau tichete sã fie amendati.

Cu o populatie de 55.000 de locuitori si 20.000 de masini înscrise la primãrie, plus alte 10.000 de persoane care vin din tot judetul, zilnic, cu probleme la diverse institutii, Vasluiul pare un oras asediat, în fiecare zi a sãptãmânii. Regimul comunist a conceput orasul pe o structurã de strãzi înguste, resedinta de judet fiind un târg cu 17.000 de locuitori, la înfiintarea judetului. Înainte de ‘89 masinile erau foarte putine în Vaslui, iar taxiurile se puteau numãra pe degetele de la o mânã. Acum, fiecare familie are douã sau trei masini la scarã, doar cei mai necãjiti având un singur autoturism în parcare. Demografic, lucrurile sunt si mai interesante. În oras sunt înregistrate douã treimi din populatia înregistratã oficial, în timp ce o treime locuieste în suburbiile Vasluiului: Rediu, Gura Bustei, Viisoara, Brodoc, Bahnari sau Moara Grecilor. Tocmai de aceea, zilnic, orasul este asaltat atât de cãtre vasluienii care trãiesc în oras sau suburbii, de cãtre cei care vin din diverse zone ale judetului, cu probleme la institutiile judetene, sau persoane din alte judete, ceea ce face ca reteaua de strãzi sã nu poatã suporta traficul actual. Conform unor estimãri, zilnic, pe strãdutele înguste ale resedintei de judet circulã în jur de 25.000 de masini. S-a ajuns în situatia în care drumul din cartierul 13 Decembrie si pânã în garã se face în 20-25 de minute, pe un traseu în care nu faci mai mult de 5-7 minute, în zilele de sãrbãtoare, când lumea este plecatã din oras.

În centrul Vasluiului, e jale: nu mai sunt locuri de parcare, iar politia localã este depãsitã

Cea mai gravã situatie, peste zi, se înregistreazã în zona centralã a Vasluiului. Pornind de la Crucea Gãrii, din fata Finantelor judetene, si pânã spre sensul giratoriu de la CJAS, adicã pe o distantã de 2,5 km, cu greu se poate gãsi un loc de parcare. Am discutat cu unii dintre soferi, care spun cã primãria Vaslui ar trebui sã încaseze o taxã de parcare pentru toti cei care vor sã opreascã în centru, la fel cum se face si în alte orase civilizate. Sunt multe situatii în care vasluienii îsi scot masinile din parcare pentru a merge câteva sute de metri pânã la piatã sau pentru a bea o cafea în centrul orasului, blocând de tot circulatia centralã. În cazul în care primãria instituie o taxã de 1,5 lei pe orã, de exemplu, pentru cei care parcheazã ultracentral, probabil cã multi se vor gândi de douã ori dacã mai vin sã-si bea cafeaua în zona centralã. Ieri, de exemplu, o dubã de marfã bloca de tot circulatia la semaforul de la Independenta, fiind parcatã de-a curmezisul strãzii. „O fi venit de la tarã, a cumpãrat si el câteva kilograme de zahãr, iar acum trebuie sã plãteascã 5 milioane”, râdea un vasluian, vãzând cum soferul dubei era sanctionat de Politia localã. Blocaje rutiere se înregistreazã în multe zone din Vaslui. În fata sediului DSP, masinile sunt parcate haotic, zi de zi, iar soferii trec pe linia continuã, pe un singur sens, pentru cã alti smecheri parcheazã pe unde îi taie capul. Smecherii nu se obosesc sã caute un loc de parcare între blocuri, blocheazã traficul pe strada respectivã, cu nesimtire si tupeu. O altã situatie limitã este pe strada din apropierea casieriilor Digi, pe strãduta care duce spre spitalul vechi, pentru cã masinile sunt parcate pe ambele sensuri, desi nu este stradã cu sens unic.

Care este solutia? Parcãri cu platã, plus automate de parcare

Pe lângã automatele de parcare, primãria va trebui sã gãseascã solutii pentru înfiintarea unor parcãri cu platã. Sunt situatii care iritã pe multã lume, în oras. De exemplu, desi este o parcare cu platã în zona pietii Traian, unde se plãteste doar un leu pe orã, multi soferi parcheazã masinile în dezordine pe strãzile din jur, numai sã nu scoatã din buzunar un leu. La fel, la Piata Centralã primãria a fãcut o parcare suprateranã elegantã, tot cu un leu ora, însã majoritatea soferilor parcheazã înaintea barierei de acces, doar ca sã nu achite taxa de parcare. Trebuie ca Politia localã sã aplice amenzi, din ce în ce mai dure, pânã ce soferii vor întelege sã respecte legea. Chiar dacã multi vasluieni nu vor sã scoatã bani din buzunar pentru parcãrile cu platã, vor trebui înfiintate mai multe astfel de parcãri, ba chiar si parcãri supraetajate, cum este în alte tãri, cu bariere de acces, jetoane si tot tacâmul. O solutie ar fi si acele parcãri în afara orasului, de care vorbea primarul Pavãl la finele anului trecut, pe care le-ar putea folosi cei care vin cu treburi în Vaslui, mai ales cã orasul este destul de mic si te poti deplasa chiar si pe jos, de la o institutie la alta.

La Bucuresti sau Iasi s-a renuntat chiar si la spatiile verzi dintre blocuri

Pentru cei care locuiesc în zona Donici, traficul zilnic pe aleile înguste este o adevãratã aventurã. De multe ori, cei care nu au multã experientã la volan zgârâie masinile pe lângã care trec sau distrug oglinzile retrovizoare. Iar, în zonã, numãrul de masini creste de la an, iar locurile de parcare sunt foarte putine. Ce s-a fãcut la Bucuresti, într-o astfel de situatie? Primãriile de sector au renuntat la spatiile verzi, au asfaltat si au trasat locuri pentru masinile celor locuiesc în zona respectiv, trasând pe asfalt, cu vopsea, numãrul fiecarei masini, asa cum este înregistratã la primãrie, pentru care se plãteste o taxã la municipalitate. Dar, la Vaslui, primãria nu renuntã deloc la spatii verzi, iar numãrul de masini, în 2018, este dublu fatã de cel de acum cinci sau zece ani. O solutie cerutã de multi vasluieni este instituirea unor taxe pe locurile de parcare la blocuri, pentru cã multi soferi vasluieni se cred stãpâni pe parcãrile din fata scãrilor, desi nu plãtesc niciun leu la primãrie.

Iatã cum se procedeazã si în alte orase. Bistrita, de exemplu

Consiliul Local Bistrita a aprobat Regulamentul pentru administrarea parcãrilor, cu platã si de resedintã, amenajate în municipiu, pentru acest an. Este vorba despre peste 9.800 parcãri de resedintã si 1.200 parcãri cu platã din Bistrita. Au fost aprobate, pentru 2018, noile tarife de bazã pentru utilizarea parcãrilor de resedintã, valabile de la 1 ianuarie 2018, si anume 15 lei/loc de parcare/lunã, respectiv 180 lei/loc de parcare/an pentru persoane fizice; 35 lei/loc de parcare/lunã, respectiv 420 lei/loc de parcare/an pentru persoane juridice; 20 lei/loc de parcare/lunã, respectiv 240 lei/loc de parcare/an pentru persoanele care solicitã loc de parcare pentru al doilea sau mai multe autovehicule. Tarifele nu au mai fost schimbate din 2009. Pe când si la Vaslui astfel de mãsuri? „Ar face si primãria un ban, ca sã amenajeze alte parcãri”, spune un sofer din oras.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.