spot_imgspot_img
17.9 C
Vaslui
29-mart.-2024

O nouã materie pentru elevi: “Educatie si culturã media”

- Advertisement -

ÎNVÃTÃMÂNT…. Elevilor de clasa a VI-a si a IX-a li se pregãteste o nouã materie obligatorie. Aceasta se va numi “Educatie si culturã media”, si va avea ca scop dezvoltarea “capacitãtilor de a judeca critic”. Cel putin asa prevede un proiect legislativ, care a trecut deja de Senat si care mai trebuie sã treacã de forul decizional: Camera Deputatilor. Dacã va fi adoptat, materia ar urma sã fie predatã de profesorii de limba românã, istorie, culturã civicã, filosofie sau de absolventii facultãtilor din domeniul comunicãrii si mass-media, care au efectuat modulul pshiopedagogic. Aceastã disciplinã va include predarea teoriilor comunicãrii, formarea unui mecanism critic si analitic de receptionare a stirilor, identificarea manipulãrilor informatiei în beneficiul unor interese extremiste sau antidemocratice, filtrarea unor informatii care au ca scop final îngrãdirea si amenintarea unor drepturi fundamentale, identificarea unor stiri false.

Conform proiectului, disciplina “Educatie si culturã media” va fi obligatorie, cu notiuni de bazã în clasa a VI-a, o orã pe sãptãmânã, si notiuni mai aprofundate în clasa a IX-a, tot o orã pe sãptãmânã. Prin aceastã materie, spun initiatorii, elevii vor învãta sã combatã fenomenul “fake news”. “Dezvoltarea acestuia genereazã o crizã pentru societatea contemporanã si amenintã inclusiv buna functionare a democratiilor liberale, cu riscuri asupra securitãtii si sigurantei nationale. În egalã mãsurã, tendinta de ascensiune a ideologiilor extremiste reprezintã un fenomen tot mai conturat în anumite zone, chiar si în unele state europene, iar xenofobia, rasismul si antisemitismul sunt realitãti cu care încã ne confruntãm. Pe fondul unei crize economice, sociale sau politice, si în contextul manipulãrilor de tip “fake news”, ideologii toxice precum fascismul sau comunismul pot cãpãta avânt. Ascensiunea recentã a partidelor izolationiste, rasiste si anti-europene reprezintã o dovadã în acest sens. De altfel, cele douã fenomene pot fi strâns legate: fenomenul “fake news” este un pericol la adresa democratiei si poate conduce, de exemplu, la cresterea sentimentelor anti-europene sau xenofobe. În acest context, începând cu ciclul gimnazial, este util ca tinerii sã cunoascã progresiv notiuni de bazã în teoria comunicãrii, sã înteleagã care sunt mediile pe care le pot accesa pentru o informare diversã, sã îsi formeze un mecanism critic si analitic de receptionare a stirilor, sã identifice manipulãrile informatiei în beneficiul unor interese extremiste sau anti-îngrãdirea si amenintarea unor drepturi fundamentale, sã îsi dezvolte capacitatea de a discerne între un “fake news” si un eveniment real/o informatie adevãratã, si, în egalã mãsurã, sã poatã identifica si sã respingã argumentat orice formã retoricã xenofobã, rasistã sau antisemitã”, se aratã în expunerea de motive a proiectului de lege. Dacã va fi adoptatã, legea va intra în vigoare la doi ani dupã adoptare, timp în care Ministerul Educatiei Nationale trebuie sã se organizeze cu cadrele didactice, manualele si planurile noii discipline de învãtãmânt.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.