spot_imgspot_img
11.1 C
Vaslui
26-apr.-2024

Prefectul Puicã, (aproape) sef peste primãriile vasluiene

- Advertisement -

SOLUTIE DE CRIZÃ Dupã interventiile în fortã ale DNA în mai multe primãrii si Consilii Judetene din tarã s-a creat un precedent periculos, un vid de putere. Cum multi primari sau presedinti de CJ sunt “cazati” în Beciul Domnesc, asa cum este denumit arestul Politiei Capitalei, orasele si judetele au rãmas fãrã conducãtori. Cine îsi asumã conducerea acestor institutii? Guvernul a gãsit solutia. Prin Ordonantã de Urgentã a Guvernului a fost modificatã si completatã Legea administratiei publice locale, instituindu-se un mecanism temporar care sã asigure gestionarea intereselor comunitãtilor locale în situatiile de “vid de putere”, apãrute ca urmare a dizolvãrii autoritãtii deliberative si imposibilitãtii concomitente de exercitare a atributiilor de cãtre autoritatea executivã. O astfel de situatie concretã s-a înregistrat la Rãdãuti, unde mandatul de primar a fost suspendat pânã la încetarea arestãrii preventive (si, ulterior, a arestãrii la domiciliu), Consiliul Local a fost dizolvat prin hotãrâre judecãtoreascã (nemaiavând, astfel, nici viceprimar), iar functia publicã de secretar al municipiului este vacantã. Prefectul judetului Suceava a semnalat la nivelul Guvernului aceastã situatie, precum si dificultãtile de functionare ce derivã din “vidul de putere”; concret, la nivelul municipiului, nu pot fi plãtite salariile din învãtãmânt, sãnãtate, administratie publicã localã, sigurantã publicã, nu pot fi onorate unele angajamente ale municipalitãtii. La Vaslui, s-au înregistrat o serie de cazuri în care primarii au demisionat, cazul municipiului Bârlad, însã nu s-a pus problema vidului de putere, pentru cã locul lor a fost luat de viceprimari.

Ieri, Guvernul a stabilit, printr-o Ordonantã de Urgentã, cã, în situatia exceptionalã în care primarul se aflã în imposibilitatea exercitãtii atributiilor, iar functia de secretar al unitãtii administrativ-teritoriale este vacantã, prefectul numeste, prin ordin, o persoanã, prin detasare, în conditiile Legii functionarilor publici, care sã exercite atributiile de secretar al localitãtii respective. Prefectul face aceastã numire la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici. Persoana astfel numitã va rezolva problemele curente ale comunei, orasului sau municipiului si va îndeplini functia de ordonator principal de credite pentru activitãti curente pânã la ocuparea functiei publice de conducere de secretar, conform legislatiei privind functia publicã si functionarii publici. Persoana desemnatã temporar trebuie sã îndeplineascã conditiile de studii si vechime în specialitatea studiilor. Totodatã, prefectul trebuie sã solicite cu celeritate Agentiei Nationale a Functionarilor Publici organizarea concursului pentru ocuparea functiei de conducere de secretar al comunei, orasului sau municipiului. Un mecanism temporar similar este instituit de actul normativ si în situatiile în care presedintele consiliului judetean se aflã în imposibilitatea exercitãrii functiei, iar functia de secretar al judetului este vacantã. Si în aceste situatii, prefectul numeste, prin ordin, o persoanã care sã exercite temporar, prin detasare, atributiile de secretar al judetului, pentru a rezolva problemele curente, pânã la ocuparea functiei publice, în conditiile legii. Numirea se face potrivit acelorasi proceduri urmate si în cazul numirii temporare a secretarului comunei, orasului, municipiului. Cele douã numiri temporare, în situatiile exceptionale prevãzute, vor fi fãcute de prefect din douã considerente: prefectul este cel informat oficial în legãturã cu situatia juridicã a primarului si a Consiliului Local si el stie când acestia nu-si mai pot exercita atributiile; pânã în anul 2005, prefectul numea în functie, prin ordin, secretarul unitãtilor administrativ-teritoriale, în urma promovãrii concursului. O altã prevedere a Ordonantei de Urgentã aduce unele completãri articolului 39 din Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006. Astfel, în cazul în care consiliile locale sau judetene sunt dizolvate sau în curs de dizolvare, primarii si presedintii consiliilor judetene pot aplica, în anul financiar în curs, ultimul buget aprobat, actualizat cu sumele repartizate, în anul curent, de la bugetul de stat sau alte bugete, cu încadrarea cheltuielilor în limita lunarã de 1/12 din totalul acestui buget. Aceastã completare a legii a fost fãcutã în conditiile în care o serie de unitãti administrativ-teritoriale se confruntã cu situatia în care bugetul local pe anul 2015 nu a fost aprobat de cãtre autoritãtile deliberative (consilii locale, judetene) din cauza faptului cã acestea au fost dizolvate, iar autoritãtile executive nu pot finanta cheltuielile.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.