spot_imgspot_img
14.5 C
Vaslui
24-apr.-2024

Primarii vasluieni cu probleme, greu de „ucis”!

- Advertisement -

DREPTATE… Desi legea interzice ca un articol care priveste o problemã sã se regãseascã în mai multe legi, iatã cã sunt si situatii extrem de controversate. Mai multe ONG-uri din tarã au constatat faptul cã reglementarea referendumului local este mentionatã în douã acte normative diferite, prevederile acestora fiind neconcordante. Sute de cetãteni, inclusiv din judetul Vaslui, îi cer Avocatului Poporului, Victor Ciorbea, sã îsi facã datoria si sã sesizeze Curtea Constitutionalã, pentru cã demiterea unui primar care nu mai este dorit de comunitate devine un lucru extrem de dificil. La Vaslui, a existat un singur referendum pentru demiterea primarului, care s-a terminat cu un scandal national. În 2016, Prefectura Vaslui a fost obligatã, printr-o decizie definitivã si irevocabilã a Curtii de Apel Brasov, sã organizeze referendum pentru demiterea primarului din comuna Pungesti. La mijlocul anului 2013, mai multi pungesteni au solicitat acest lucru, nemultumiti cã edilul a concesionat firmei Chevron terenul unde ar fi urmat sã înceapã explorarea gazelor de sist, dar cererea lor a fost respinsã de prefecturã. Deoarece la vot au venit 34% dintre locuitori, magistratii au refuzat sã valideze referendumul.

La Avocatul Poporului au fost depuse, miercuri, semnãturile strânse pentru petitia prin care cetãtenii, inclusiv din judetul Vaslui, îi solicitã lui Victor Ciorbea sã sesizeze CCR cu privire la faptul cã legislatia privind referendumul local este neclarã, imprecisã, imprevizibilã si, pe cale de consecintã, neconstitutionalã. Cetãtenii care au semnat petitia mai acuzã cã, la cum aratã legislatia în acest moment, desi dreptul de a declansa un referendum local pentru demiterea primarului existã teoretic, în comunitãtile mari acest lucru a devenit imposibil. Asadar, exercitarea suveranitãtii prin referendum este practic interzisã prin lege. Concret, organizatiile si cetãtenii care îi cer lui Ciorbea sã sesizeze CCR aratã cã reglementarea referendumului local este prezentã în douã legi diferite, mai exact, în legea Administratiei publice locale 215/2001 si în legea 3/2000 privind organizarea si desfãsurarea referendumului. Situatiile de incompatibilitate sunt clare. Astfel, Legea 215/2001 prevede cã referendumul trebuie solicitat de 25% dintre locuitorii cu drept de vot si este validat dacã se prezintã jumãtate plus unu dintre locuitorii cu drept de vot, în timp ce Legea 3/2000 stipuleazã cã referendumul este valabil dacã participã 30% din numãrul persoanelor înscrise în listele electorale; validat dacã 25% din numãrul cetãtenilor înscrisi pe listele electorale permanente exprimã vot valabil. În aceste conditii, organizarea unui referendum local devine foarte dificilã. Mai mult, Legea 215/2001 vorbeste despre cetãtenii cu drept de vot, în timp ce legea 3/2000 vorbeste despre persoanele înscrise pe listele electorale permanente. Ori, numãrul cetãtenilor cu drept de vot NU este egal cu numãrul cetãtenilor înscrisi pe listele electorale permanente. „Din aceste motive, noi cerem Avocatului Poporului sã sesizeze CCR pentru a se pune în acord aceste douã acte normative. Pentru cã ati vãzut cã la Pungesti noi am obtinut referendumul, dar nu s-a validat, cãci s-a invocat legea 215. Ori dacã judecãm pe legea 3 cea care reglementeazã de fapt problema în realitate, normal cã referendumul era valabil! Vedeti ce neconcordante legislatie de neacceptat!”, a declarat Dan Trifu, presedintele Eco Civica. Acesta spune cã, în cazul în care lucrurile nu se vor rezolva în România, ONG-urile se vor adresa forurilor internationale.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.