spot_imgspot_img
10 C
Vaslui
26-apr.-2024

Primarul comunei Fãlciu se zbate pentru un pod peste Prut, în timp ce guvernantii se plâng cã nu au bani

- Advertisement -

NU SUNT BANI… De ani de zile, primarul comunei Fãlciu, Neculai Moraru, se zbate pentru ca în zona vechiului pod de cale feratã, care fãcea legãtura cu R. Moldova înainte de 1989, sã se construiascã un pod pietonal si de acces masini, de dimensiuni reduse. Un pod care ar ajuta miile de locuitori de pe cele douã maluri ale Prutului sã se viziteze, sã facã actiuni culturale sau economice si ar fi de mare ajutor pentru traficul pe frontiera de est a UE. Guvernarea Ciolos recunoaste cã podul este necesar, dar sustine cã nu sunt bani. Mai mult, Ministerul Dezvoltãrii Regionale si Administratiei Publice a anuntat primãria Fãlciu cã este în pregãtire o strategie de dezvoltare teritorialã a României, cu un capitol special, care se referã la „Mãsuri teritoriale pentru zone de frontierã externã UE”. Astfel, la granita României cu R. Moldova, în judetul Vaslui, vor fi luate „mãsuri pentru cresterea accesibilitãtii în zona transfrontalierã, protejarea acestei zone de la Prut, dar si consolidarea infrastructurii de conectare a zonei transfrontaliere”. Nicio vorbã, în realitate, despre constructia noului pod în zona Fãlciu…

În februarie, primarul Moraru îi scria lui Ciolos, cerându-i sprijinul în realizarea unui proiect de investitii ambitios. „Pe teritoriul comunei Fãlciu au existat, înainte de al Doilea Rãzboi Mondial, douã poduri peste râul Prut, care fãceau legãtura cu Moldova de peste Prut. Unul dintre poduri, cel rutier din localitatea Fãlciu, a fost distrus la sfârsitul rãzboiului si nu a mai fost refãcut. Al doilea pod, feroviar, se aflã în dreptul localitãtii Bogdãnesti, din comuna Fãlciu, si se pãstreazã si astãzi, el constituind multã vreme punctul de trecere a frontierei în Republica Moldova. Din nefericire, traficul pe calea feratã a fost sistat în urmã cu câtiva ani, astfel cã în prezent nu mai este posibilã trecerea în Republica Moldova decât prin punctele de trecere a frontierei de la Albita si Oancea, ambele situate la aproximativ 60 de kilometri de comuna Fãlciu. În aceste conditii, contactele locuitorilor din zona noastrã cu fratii de peste râul Prut sunt mult îngreunate. Singura legãturã feroviarã activã dintre România si Republica Moldova este în judetul Iasi, la Ungheni. Totodatã, în procesul de conformare la normele Schengen, a fost modernizatã Gara Fãlciu si Punctul de trecere a frontierei cu Republica Moldova, fiind construit terasament, instalate camere de supraveghere, servere pentru comunicatii internationale – care toate acum sunt în conservare, proiect care a costat peste 80 miliarde lei. Din aceste motive, vã rugãm sã analizati posibilitatea ca podul feroviar peste râul Prut sã fie reabilitat si adaptat, inclusiv accesului rutier si pietonal, pentru a permite locuitorilor de pe ambele maluri ale Prutului realuarea legãturilor întrerupte atâtea zeci de ani. Realizarea acestui proiect are scopul de a spori nivelul de cooperare transfrontalierã, va crea conditii si premise de dezvoltare a relatiilor economice, sociale si culturale, a micului trafic între populatia Republicii Moldova si cea a României, va oferi posibilitatea colaborãrii si facilitãrii accesului cu specialisti din Republica Moldova si România. Mai dorim sã mentionãm cã existã disponibilitate la nivel local si chiar central si din partea Republicii Moldova pentru realizarea acestui obiectiv, fiind demarate în acest sens demersuri din partea Consiliului Raional Cantemir, Republica Moldova”, este memoriul semnat de Neculai Moraru, primarul comunei Fãlciu.

Rãspunsul Guvernului este dezarmant: podul de la Fãlciu este necesar, însã nu poate fi finantat!

Ministerul Dezvoltãrii Regionale i-a trimis lui Moraru un rãspuns, în care explicã în ce mod poate fi rezolvatã aceastã cerintã a oamenilor de la Fãlciu. Conform strategiei teritoriale nationale, „proiectul de pod de la Fãlciu tinteste reducerea discontinuitãtilor dintre retelele de transport rutier dintre România si Republica Moldova. Locatia propusã se justificã prin necesitatea unei conexiuni mai scurte si mai rapide între Bârlad si Cantemir (MD) si asigurarea unui punct de trecere frontierã suplimentarã între punctul de trecere frontierã Oancea si punctul de trecere frontierã Albita”. Deci, guvernantii recunosc cã un astfel de pod este necesar, recunosc avantajele realizãrii acestui nod de comunicatii peste Prut, dar spun cã nu au bani. Mai precis, nu sunt surse de finantare pentru acest obiectiv si nu este fãcut nici proiectul tehnic. Nici în Master Planul General de Transport al României nu este prevãzut niciun proiect pentru constructia unui pod peste Prut în zona Fãlciu. Una peste alta, se spune în documentul de la Ministerul Dezvoltãrii, singura sansã ar fi ca acest proiect, dacã este mai mic de 2,5 milioane de euro, sã fie trecut prin filtrul unei comisii care se ocupã de programul operational România-Republica Moldova, însã sansele sunt extrem de scãzute, nefiind un proiect tehnic aprobat.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.