spot_img
12.7 C
Vaslui
01-nov.-2024
spot_img

Rãzboiul nervilor între transportatorii interjudeteni si Guvern

- Advertisement -

ACTIUNI…Un mare protest, la care au participat sute de transportatori din toatã tara, inclusiv de la Vaslui, a avut loc ieri, la Bucuresti. Transportatorii sunt nemultumiti de faptul cã se discutã modificarea reglementãrilor privind transportul de persoane, atât interjudetean, cât si judetean. Reglementãrile vizate sunt incluse într-un proiect legislativ care se aflã în dezbatere la Comisia de Dialog Social. „Noi i-am cerut domnului ministru Sova un singur lucru: sã discutãm, dupã cum este si normal si sã cãdem de comun acord, nu cum este neapãrat mai bine pentru noi, ci pentru cetãtean”, spun reprezentantii transportatorilor. Un lucru care îi nemultumeste pe transportatori este faptul cã ministrul Transporturilor a anuntat cã a primit nenumãrate notificãri de la Consiliul Concurentei, pe ideea cã la acordarea licentelor pentru transporturile interjudetene de pasageri din România trebuie eliminat criteriul de vechime pe traseu.

Adevãrul este împãrtit, în cazul protestelor transportatorilor din România. Pe de o parte, ministerul vine si spune cã este nevoie de un parc mai bun de masini, dacã vrei sã faci transport interjudetean de persoane, iar transportatorii sustin cã vechimea lor pe anumite trasee trebuie respectatã. Conducerea FORT România, organizatia transportatorilor, se contrazice cu ministrul Sova si cere explicatii.

„Explicatiile Ministrului Transporturilor, Lucian Sova fatã de promovarea cu orice pret a ordinului pentru atribuirea curselor interjudetene sunt lipsite de sens, iar Federatia Operatorilor Români de Transport – F.O.R.T. îi solicitã public sã prezinte rãspunsurile la urmãtorul set de întrebãri:

1. În conditiile în care ministrul a denuntat în presa un posibil monopol al transportatorilor curselor interjudetene de pasageri, cum explicã faptul cã nu a existat nici un interes al altor operatori de a participa la sedintele semestriale de atribuire a curselor interjudetene rãmase libere în programul de transport?

2. Cum se explicã monopolul invocat de ministru tinând cont de faptul cã pe întreaga derulare a programului de transport 2013-2019 a apãrut un numãr semnificativ de curse interjudetene nelicentiate care se desfãsoarã paralel cu cele atribuite legal în 2013?

3. De ce sunt obligati operatorii de transport sã investeascã în parcul auto înainte de atribuirea curselor si nu dupã ce sunt declarati câstigãtori în urma sedintei de atribuire asa cum se întâmplã în întreaga Uniune Europeanã?

4. De câte vehicule de transport pasageri ar avea nevoie transportatorii pentru acoperirea curselor interjudetene conform initiativei ministrului si dacã existã timp suficient, respectiv furnizori, pentru livrarea acestora, pana în luna decembrie?

5. Câte autogãri care sã deserveascã transportul interjudetean au fost construite în România, din investitii publice, în ultimii 26 de ani? Este nevoie de supraetajarea acestora pentru 20 de plecãri la aceeasi orã?

6. De ce sustineti, în calitate de ministru, o modificare atât de radicalã a modalitãtii de alocare a curselor interjudetene anuntatã cu doar 6 luni înainte de o posibilã sedintã de atribuire?

7. Câte plângeri raportate efectuãrii deficitare a curselor interjudetene a primit ministerul de la pasageri în ultimii 5 ani, care este institutia care le gestioneazã, ce vizau aceste plângeri si cum au fost ele solutionate?

8. Atâta timp cât efectuarea curselor interjudetene implicã si obligatii de serviciu public respectiv transportul categoriilor defavorizate la tarife impuse, cum acoperã ministerul, prin ordinul propus, dreptul exclusiv ce trebuie acordat operatorilor, pentru acoperirea costurilor operationale si obtinerea unui profit rezonabil, în conditiile în care acest ordin, dacã este aplicat în forma propusã, conduce în mod cert la situatia în care pe aceeasi cursã pot opera si 20 de transportatori?

9. A fost efectuat în ultimii 26 de ani un studiu de mobilitate pentru transportul pasagerilor la nivel national, atât pe calea feratã, cât si cu mijloace de transport rutier? Pe ce principiu acordã ministerul compensatii materiale operatorilor privati de transport pasageri pe calea ferata si de ce nu aplicã acelasi principiu si la transportul rutier în conditiile în care operatorii rutieri au suportat singuri toate investitiile si au respectat toate conditiile impuse de modificãrile legislative din ultimii ani?

10. Care este motivul pentru care vechimea pe traseu nu poate actiona ca si criteriu de departajare între operatori, în conditiile în care experienta similarã este obligatorie în orice alt domeniu care implicã un serviciu public?

11. Existã un studiu de impact raportat modificãrilor propuse de minister?

12. De ce nu prezintã public Ministrul Transporturilor pozitia Consiliului Concurentei la care face referire încã din primãvara acestui an?

13. Care este vechimea medie actualã a parcului de vehicule utilizate pentru efectuarea curselor interjudetene?

F.O.R.T. considerã ca Ministerul Transporturilor trebuia sã facã o analizã profundã a rãspunsurilor raportate întrebãrilor de mai sus, înainte de a promova un act normativ cu un asemenea impact. Refuzul de a rãspunde corect si transparent la întrebãrile de mai sus nu poate demonstra altceva decât ambitoa nejustificatã a ministrului Sova de a provoca haos într-un context extrem de dificil prin care trece piata de transport, afectatã de scãderea anualã a fluxurilor de pasageri cu aproximativ 100.000 de persoane ce pãrãsesc anual România”, se aratã în comunicatul FORT.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.