|

Soferii vasluieni, socati de noul Cod Rutier

SANCTIUNI DRASTICE… Noul Cod Rutier aduce schimbãri majore pentru soferi! Astfel, potrivit modificãrilor, conducãtorii auto care vor fi depistati cã nu poartã centura riscã amenzi de zece ori mai mari decât pânã acum. Sanctiuni drastice vor primi si soferii care vor fi prinsi vorbind la telefon în timp ce conduc. Cea mai mare amendã, de 9.600 de lei, va fi aplicata conducãtorilor auto care nu opresc la trecerea la nivel cu calea feratã, atunci când semnalele acustice si luminoase sunt pornite. De asemenea, cu aceeasi amendã vor fi sanctionati si soferii care sunt implicati în accidente rutiere si au o alcoolemie mai mare de 0,25 la mie în aerul expirat. Noul cod rutier, care va intra în vigoare de vineri, 15 februarie, împarte opinia vasluienilor în douã: tabãra celor care cred cã românul doar prin sanctiuni aspre poate fi educat si tabãra celor care cer, înainte de amenzi mai mari, drumuri mai bune. “Eu sunt sofer profesionist, sãptãmânal fac douã curse în Germania. Pot sã spun cã în Occident amenzile nu sunt asa mari. Mi se pare incredibil ca o sanctiune rutierã în România sã ajungã si la 2000 de euro, când salariul mediu este de 400 de euro. Se vrea cât mai putine accidente pe strãzile patriei, putem sã întelegem asta. Dar de ce nu se începe cu modernizarea infrastructurii, cu construirea de autostrãzi? Statul ne ia banii, prin roviniete si alte taxe impuse, apoi stã cu biciul pe noi, sã nu cumva sã depãsim viteza, dar când vine vorba sã facã ceva în ajutorul nostru, nu face nimic”, ne-a declarat un vasluian, sofer al unei firme de transport international.

Noua prevedere legislativã ce va intra în vigoare începând de vineri se remarcã, înainte de toate, prin cresterea de zece ori a amenzilor sau transformarea amenzilor neplãtite în suspendarea permisului. Zile negre se anuntã si pentru soferii care obisnuiesc sã vorbeascã la telefon în timp ce se aflã la volan.
Potrivit noului Cod Rutier, dacã vor fi prinsi vorbind la telefon în timp ce conduc un autoturism, acestia riscã amenzi în cuantum de 1.600 de lei, la fel ca si în cazul în care vor fi depistati cã nu poartã centura de sigurantã, amenzi de de zece ori mai mari decât cele de pânã acum.

Sanctiuni mai mari si pentru depãsirea limitei de vitezã

Depãsirea limitei de vitezã cu 51 pânã la 60 de kilometri pe orã se sanctioneazã cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse între 9 si 20 de puncte amendã, adicã între 720 si 1.600 de lei. În plus, se ridicã si permisul de conducere pentru 90 de zile. În cazul depãsirii limitei de vitezã cu peste 60 de kilometri pe orã, se aplicã amenzi din clasa a V-a, care implicã sanctiuni cuprinse între 21 si 50 de puncte amendã (între 1.680 si 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile. În cazul în care depãsirea vitezei legale cu mai mult de 60 de kilometri pe orã se soldeazã cu un accident rutier urmat exclusiv de pagube materiale, se aplicã sanctiuni din clasa a VI-a, care implicã de la 51 pânã la 120 de puncte de amendã (între 4.080 si 9.600 de lei), la care se adaugã suspendarea permisului pentru un an. În cazul în care accidentul se soldeazã cu victime, perioada de suspendare a permisului se dubleazã.
Închisoare pânã la cinci ani pentru consumul de alcool

Noul Cod Rutier mai prevede cã dacã un sofer se aflã la volan sub influenta bãuturilor alcoolice, si are o îmbibatie alcoolicã cuprinsã între 0,2 -0,5 g/l alcool pur în sânge, respectiv 0,15 – 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat, primeste o amendã prevãzutã în clasa a V-a de sanctiuni (21 la 50 puncte-amendã) si cu suspendarea exercitãrii dreptului de a conduce pentru o perioadã de 180 de zile. În cazul în care îmbibatia alcoolicã este de peste 0,5 g/l alcool pur în sânge, fapta constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la unu la cinci ani.
Amenzile neachitate atrag suspendarea permisului

Potrivit noului Cod Rutier, vor fi sanctionati cu 9 pânã la 20 de puncte-amendã si suspendarea permisului pânã la trei luni numai soferii care nu acordã prioritate, depãsesc sau trec pe rosu si provoacã un accident rutier soldat exclusiv cu pagube materiale. În cazul în care un sofer nu îsi achitã amenda în termen de 30 de zile, permisul de conducere îi este suspendat. Suspendarea efectivã a permisului are loc, însã, dupã alte 15 zile de la comunicarea dispozitiei de suspendare. Sumele aferente amenzilor percepute pentru contraventiile rutiere vor fi vãrsate într-un cont unic deschis laTrezorerie, din care vor fi transferate ulterior cãtre primãrii si verificate de cãtre Politie. Amenda maximã, de 9.600 de lei, va fi aplicatã soferilor care nu opresc la trecerea la nivel cu calea feratã, atunci când semnalele acustice si vizuale sunt pornite.
De asemenea, cu 9.600 de lei vor fi sanctionati si soferii care sunt implicati în accidente rutiere si au o alcoolemie mai mare de 0,25 la mie în aerul expirat. Soferii care se încumetã sã treacã pe culoarea rosie a semaforului vor fi sanctionati cu amenzi de 4.000 de lei. O altã prevedere a noului Cod Rutier face referire la transportul copiilor. Astfel, copiii sub 12 ani nu pot fi transportati pe scaunele din fatã, cu exceptia bebelusilor care sunt transportati cu dispozitive speciale de acest fel. Este obligatoriu ca dispozitivele de fixare în scaun sã fie omologate si adecvate pentru caracteristicile fizice ale copiilor.

“Dacã respecti legea, nu te doare capul de amenzi”

Noul cod rutier a împãrtit vasluienii în douã tabere. În prima tabãrã se aflã cei multumiti de înãsprirea pedepselor, care considerã cã românul doar asa poate fi educat. “Legile sunt fãcute pentru cei care le încalcã. Nu încalci legea, nu ai probleme cu ea, e simplu ca bunã ziua. Dupã pãrerea mea se impune o sanctionare mai asprã a celor care sunt prinsi cãlcând pe bec pentru cã în ultimele luni foarte multe accidente s-au produs exclusiv din vina unor neatentii. Sã nu uitãm cã au murit oameni din cauza unor soferi care fãceau live-uri pe retelele de socializare. Istoria ne aratã cã românul doar prin sanctiuni aspre poate fi educat”, a declarat o soferitã din municipiul Vaslui.

“Sunt socat! Nicãieri în Europa nu sunt sanctiunile astea”

De partea cealaltã sunt conducãtorii auto care spun cã înainte de sanctiona, statul ar trebui sã facã toate eforturile pentru a asigura o infrastructurã rutierã demnã de vremurile în care trãim. “Am aproape patru ani de când, sãptãmânal, fac câte douã curse în Germania. Am citit si eu noile sactiuni si pot sã spun cã sunt socat! Nicãieri în Europa nu sunt amenzile astea. Anul trecut, am plãtit în Germania o amendã de 80 de euro pentru cã am depãsit limita legalã a vitezei cu 40 de km/h. Mi se pare incredibil ca o sanctiune rutierã în România sã ajungã si la 2000 de euro, când salariul mediu este de 400 de euro. Avem printre cele mai mici venituri din Uniunea Europeanã, cele mai proaste strãzi si cele mai mari amenzi. Se vrea cât mai putine accidente pe drumurile patriei, putem sã întelegem asta. Dar de ce nu se începe cu modernizarea infrastructurii, cu construirea de autostrãzi? Statul ne ia banii, prin roviniete si alte taxe impuse, apoi stã cu biciul pe noi, sã nu cumva sã depãsim viteza, dar când vine vorba sã facã ceva, în ajutorul nostru, nu face nimic”, ne-a declarat un vasluian, sofer al unei firme de transport international. “Vom ajunge sã ne împrumutãm la bancã pentru a putea plãti amenzile. Nu mai sunt bani la buget si nu mai stiu cum sã ne jupoaie”, a declarat un alt sofer din Vaslui. Potrivit reprezentantilor IPJ Vaslui, în anul 2018, pe drumurile publice din judet a fost înregistratã o crestere a numãrului accidentelor de circulatie cu aproximativ 11,55% fatã de anul 2017. Conform aceleiasi surse, principalele cauze ale producerii accidentelor grave au fost abateri ale biciclistilor, abateri comise de cãrutasi, neadaptarea vitezei la conditiile de drum si abateri ale pietonilor.