spot_imgspot_img
11.1 C
Vaslui
26-apr.-2024

Subiecte EDU.RO Română Evaluarea Naţională 2016. Salcâmii, de Baconski. Poezia de la SUBIECTUL I

- Advertisement -

EDU. RO Subiecte Română Evaluarea Naţională 2016. EDU.RO publică subiectele la Română astăzi în jurul orei 15.00. Luni, absolvenţii de clasa a VIII-a au susţinut prima probă a Evaluării Naţionale, la LIMBA ROMÂNĂ. Examenul s-a încheiat la 11.00. La SUBIECTUL I, elevii au avut de analizat poezia SALCÂMII de BACONSKI.

EDU. RO Subiecte Română Evaluarea Naţională 2016. La primul subiecte elevii au primit poezia Salcâmii de A.E. Baconski.

SUBIECTUL 1 – Poezia Salcâmii de A.E. Baconski

Salcâmii, arbori de câmpie
Cu flori albe năpădite de albine,
Voi îmi amintiţi copilătia,
Voi sunteţi fraţi cu mine.

Acolo pe malul râului
Şesul întins, cireada de vite –
Un copil desculţ alerga
Cu picioarele prin mărăcini rănite.

O, drumuri lungi, şerpuite prin iarbă…
Mai trăiţi, salcâni, ori aţi fost tăiaţi
Cândva-ntr-o iarnă cu zăpezi şi viscol
Fraţi ai mei, fraţi?

Poate dintre toţi numai eu
Am rămas să port veşnic florile voastr
Scuturându-le, scuturându-le
Albe sub ceruri albastre

Căci sufletul copilului de-atunci
Adeseori învie-n mine –
Salcânii, arbori de câmpie,
Cu flori albe năpădire de albine

(A.E. Baconski, Salcâmii)

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

1. Notează câte un sinomim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: alerga, veşnic, căci. (6 puncte)

2. Explică rolul cratimei în secvenţa învie-n mine. (6 puncte)

3. Precizează măsura primului şi a celui de-al doilea vers din poezie. (6 puncte)

4. Transcrie un epitet şi o repetiţie din textul dat.

5. Prezintă, în 30-50 cuvinte, semnificaţie versurilor: Salcâmii, arbori de câmpie, / Cu flori albe năpădite de albine, / Voi îmi amintiţi de copolărie, / Voi sunteţi fraţi cu mine. (6 puncte)

B. Redactează o compunere de 150-250 de cuvinte în care să motivezi apartenenţa la genul liric a textului Salcâmii de A. E Baconski. (12 puncte)

În compunerea ta, trebuie:
-să precizezi două trăsături ale genului liric
– să ilustrezi două trăsături ale genului liric, valorificând textul date
– să ai un conţinut adecvat cerinţei formulate
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea

Citeşte următorul text:

O mică insulă franceză din Oceanul Indian, care se află între Madagascar şi Mauritius, denumită Mafate, impresioneazp printr-o depresiune-amfiteatru în care se poate ajunge doar cu elicopterul sau mergând pe jos.

Această vale în formă de amfiteatru se delimitează de restuil insulei prin pereţi de stânci, prin munţi uriaşi şi prin pădurea tropicală. Ea a fost formată de magma unui vulcan în urmă cu trei milioane de ani (…)

Aproape toţi rezidenţii sunt descendenţi ai celo ce au ocupat iniţial insula şi fiecare sat are câteva case colorate, cu acoperiş de tinichea (…)

În depresiunea, pe o suprafaţă de 100 km2, nu există reţele de electricitate şi de apă. Dacă cineva are nevoie de doctor, de poliţist sau de pădurar în acea zonă, va trebui să aştepte până ce acesta va fi adus în vale cu elicopterul sau până ce va ajunge acolo jos.

Insula, parte din la Reunion, a fost desemnată în 2010 de câtre UNESCO, alături de vecinele sale menţionate mai sus – Madagascar şi Mauritius – , locaţie a patrimoniului mondial, ceea ce a dus la un flux crescând de turişti în ultima perioadă. Pentru moment, cei ce vizitează această pierdută „grădină a Edenului” sunt trataţi cu privelişti care taie respiraţie, păduri luxuriante, largi câmpii africane, râuri sălbatice şi o bogată cultură locală.

Mafate este, de asemenea, unul dintre puţinele locuri rămase pe lume unde se găseşte un ecosistem care s-a dezvoltate timp de milioane de ani în izolare.

(Andreea Marinaş, „Grădina pierdută a Edenului: locul în care ajungi doar cu elicopterul)

A. Scrie răspunsul corect pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

– numele unui insule învecinate cu insula Mafate
– anul în care insula Mafate a fost desemnată de UNESCO locaţie a patrimoniului nondial (4 puncte)

2. Scrie numele autoarei şi titlul articolului din care estre extras fragmentul (4 puncte)

3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare din cuvintele subliniate din secvenţa: Pentru moment, cei ce vizitează această pierdută „grădină a Edenului” sunt trataţi cu privelişti care taie respiraţie, păduri luxuriante, largi câmpii africane, râuri sălbatice şi o bogată cultură locală. (4 puncte)

4. Precizează funcţia sintactică a cuvinetelor subliniate din secvenşa: fiecare sat are câteva case colororate, cu acoperiş de tinichea.

5. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora:

Dacă cineva are nevoie de doctor, de poliţist sau de pădurar în acea zonă, va trebui să aştepte până ce acesta va fi adus în vale cu elicopterul sau până ce va ajunge acolo jos. (4 puncte)

6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată completivă directă, introdusă prin adversbul relativ unde. (4 puncte)

B. Redactează, în 150-200 de cuvinte, o naraţiune în care să prezinţi o întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zonă turistică. (12 puncte)

În compunerea ta, trebuie:

– să relatezo o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor
– să precizezi două elemente ale contextului spaţiu temporal
– să ai un conţinut adecvat cerinţei
– să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte

Citeste mai mult pe REALITATEA.NET: http://www.realitatea.net/subiecte-edu-ro-romana-evaluarea-nationala-2016-salcamii-de-baconski-poezia-de-la-subiectul-i_1952177.html#ixzz4ClsdRlaF
Follow us: @realitatea on Twitter

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.