spot_imgspot_img
7 C
Vaslui
20-apr.-2024

Vasluienii, sufocati de numãrul de masini: sunt de acord sã plãteascã pentru un loc închiriat, în fata blocului?

- Advertisement -

Municipiul Vaslui, care se întinde pe o suprafatã destul de restrânsã, are de câtiva ani o mare problemã cu parcãrile. Oficial, în statisticile primãriei sunt înregistrate în jur de 17.000 de masini, la acest numãr adunându-se, în fiecare zi, alte câteva mii venite din municipiile, orasele sau comunele judetului, ceea ce face ca traficul sã fie destul de greoi, la anumite ore. Se estimeazã cã, zilnic, prin Vaslui ruleazã mai mult de 20.000 de masini, multi soferi neavând locuri de parcare pe strãzile principale. Tocmai de aceea, vasluienii, supãrati pe faptul cã nu gãsesc locuri de parcare când ajung acasã, dupã o zi în care au parcat pe unde au putut, prin oras, au cerut primãriei sã instituie principiul locurilor de parcare cu platã, în special între blocuri. Primarul Vasile Pavãl spune cã aceastã problemã dã mari bãtãi de cap multor vasluieni, însã nu va institui taxa cu regim de tarif pentru locurile de parcare prea curând. Mai trist este cã, în timp ce multi vasluieni i-au reprosat primarului cã nu este rezolvatã problema locurilor de parcare, alti proprietari de masini îsi lasã hârburile sã zacã în parcãrile din jurul blocurilor. Într-un singur loc, în spatele unor blocuri din zona Traian, sunt cinci-sase masini care nu au mai fost miscate de ani de zile, astfel cã iarba a crescut în voie pe lângã ele, în timp ce locatarii din zonã cautã cu disperare un loc sã parcheze, seara, când ajung acasã.

Vasile Pavãl sustine cã, pânã pe 30 iunie, când se va termina proiectul de modernizare a strãzilor, nu se poate lua o decizie cu privire la problema parcãrilor în Vaslui. Se lucreazã acum la un proiect privind fluxuri unice pe anumite strãzi, pentru a fluidiza circulatia. Totusi, sunt si vasluieni care îsi doresc, dupã problemele pe care le au cu parcarea autoturismelor în oras, la locurile de muncã sau la institutiile unde au treabã, sã detinã locuri de parcare plãtite, între blocuri, zone în care sã fie siguri cã vor gãsi un loc pentru masina proprietate. Primarul Vasluiului spune cã nu este adeptul acestei mãsuri. “Dacã am institui plata unor locuri de parcare între blocuri, s-ar isca scandal între vecini sau între locuitorii orasului si proprietarii acestor locuri. Deocamdatã, nu vãd cum putem demara aceastã actiune, vom analiza impactul, însã fiti sigur cã vor fi multe certuri între vecini, pentru cã se vor acuza cum de a prins unul un loc, iar celãlalt nimic”, explicã primarul Vasluiului. În Capitalã, de exemplu, în unele sectoare, un loc de parcare cu documente în regulã, închiriat de la primãrie, poate ajunge la 100 lei pe an. La 10.000 de locuri de parcare cu platã, de exemplu, primãria ar putea strânge în jur de 1 milion de lei pe an, bani cu care s-ar putea amenaja câteva parcãri sau chiar o parcare mai mare, etajatã, în zona centralã. Dar, cum recunoaste tot primarul Pavãl, sunt multi vasluieni care considerã cã suma de 1 leu pentru parcarea de la piata Traian este prea mare, asa cã preferã sã blocheze traficul din jur, la fel cum se întâmplã si la Piata Centralã. Dacã nu dau 1 leu pe orã la o parcare publicã, vor da vasluienii 100 de lei pentru un loc de parcare între blocuri? Greu de crezut cã se va întâmpla asa ceva.

Douã probleme greu de rezolvat în Vaslui: masinile scoase la vânzare pe toate strãzile, de cãtre unii smecheri, plus masinile care zac de ani de zile în parcãri

Poate cã situatia s-ar mai debloca putin, dacã primãria ar lua o mãsurã mai decisã cu hârburile de masini care zac nefolosite prin parcãri, de ani de zile. Ar fi nevoie de o hotãrâre de Consiliu Local, probabil, pentru a scoate din aceste parcãri sutele de masini care nu mai sunt folosite de multi ani. În unele zone, astfel de masini stau pe jante, iar ierburile au ajuns la fel de mari cât masinile respective (majoritatea sunt Dacia 1300, pe care stãpânii nu le mai folosesc, dar nici nu vor sã le dea la casare). O altã categorie de vasluieni care blocheazã locurile de parcare sunt smecherii care aduc masini din strãinãtate si, în loc sã le caute un loc special amenajat, le lasã la vedere pe strada Traian sau strada Stefan cel Mare, pentru ca trecãtorii sã le vadã. S-a ajuns pânã într-acolo încât, sãptãmânal, în timpul noptii, masinile care nu s-au vândut sunt scoase de pe stradã si în locul lor sunt aduse si parcate alte masini, pe care scrie “De vânzare”.

Cum au rezolvat primãriile din Bucuresti problema locurilor de parcare

La Bucuresti, un oras sufocat de numãrul mare de masini, se încearcã tot felul de solutii, care ar putea fi preluate de primãria Vaslui. Una din solutiile încercate de Primãria sectorului 6, de exemplu, este un sistem denumit Smart Parking, un gen de parcãri automate, etajate. O clãdire de parcare este formatã din douã module de 12 locuri, iar un modul costã circa 1 milion de lei. Vorbim de un sistem automat. Astfel, pe suprafata a douã autoturisme sunt parcate, pe verticalã, 12 masini. Pe baza cardului de acces, sistemul inteligent identificã locul autoturismului, îl ridicã pe platformã si îl aseazã la locul plãtit, într-un interval de aproximativ douã minute. Sistemele smart parking sunt silentioase si functioneazã cu ajutorul unui lift actionat electric, pe baza unui card personalizat cu cod de acces. O solutie mai ieftinã a gãsit primãria din sectorul 1, unde pe strãzile cu deficit de locuri de parcare au fost create sensuri unice, iar pe spatiul rãmas liber s-au amenajat parcãri. Introducerea sensurilor unice pe strãzile secundare, anuntatã si de primarul Pavãl la Vaslui, începând cu vara sau toamna acestui an, oferã, pe lângã alternative de fluidizare a traficului, solutii pentru locuri de parcare, întrucât se poate parca pe ambele laturi ale strãzii, fãrã ca circulatia rutierã sã fie obstructionatã. Si la Iasi, capitala Moldovei, se cautã solutii pentru locurile de parcare cu platã. Traseul scoaterii la licitatie a unui loc de parcare e simplu. Locatarul interesat face o cerere cãtre asociatia de proprietari. La rândul sãu, seful asociatiei face o solicitare cãtre Primãrie, la care anexeazã si planul de situatie cu amplasarea parcãrii solicitate în zonã. Dupã verificarea tehnicã (se închiriazã numai locurile de parcare amenajate, cu destinatie de parcare) si juridicã a terenului, parcarea este delimitatã si marcatã cu vopsea în vederea pregãtirii închirierii acesteia. În cazul în care terenul solicitat pentru parcare nu este amenajat (asfaltat/betonat) acesta nu poate fi închiriat.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.