Firmele din Vaslui, între război și beznă: pe fondul tensiunilor din Ucraina, furnizorii de energie electrică cer plata facturilor în avans!

CONSTRÂNȘI… Situație scandaloasă în județul Vaslui, unde mai multe societăți comerciale au primit scrisori de la un furnizor de energie electrică, prin care li se pune în vedere să plătească în avans facturile, altfel vor rămâne pe întuneric. Unul dintre motivele invocate de furnizorul de energie este războiul dintre Ucraina și Rusia, care provoacă o lipsă și mai mare de predictibilitate pe cash flow-ul companiei. “Date fiind cele de mai sus, în condițiile în care nu puteți susține inițiativa noastră privind plata în avans a energiei ce face obiectul contractului de furnizare, consideram contractul încetat cu data de 01.04.2022, și vă rugăm să solicitați oferte de la ceilalți participanți la piața de energie, pentru a putea avea asigurată furnizarea și după această dată” se arată în notificarea primită de patronul unui restaurant din muncipiul Vaslui.
Băgate în comă de pandemia de COVID-19, firmele vasluiene, și așa puține la număr, primesc zilele acestea lovitura decisivă din partea furnizorilor de energie electrică. Aceștia solicită, nici mai mult nici mai puțin decât plata în avans a facturilor, invocând tot felul de motive, de la războiul din Ucraina, până la nerespectarea de către Guvern a normativele din OUG nr. 3/2022 privind recuperarea de către furnizorul de energie electrică a sumelor plafonate într-un termen de 60 zile de la încheierea lunii de consum. Cum Guvernul României i-a lăsat pe furnizorii de energie cu ochii în soare, nedecontându-le sumele promise, aceștia se îndreaptă acum spre consumatori, pe care îi somează să plătească energie pe care nu au consumat-o.
“Ne confruntăm cu toții cu o instabilitate majoră”
Ziarul Vremea Nouă vă prezintă, în rândurile de mai jos, somația primită de patronul unui restaurant din municipiul Vaslui de la Tinmar Energy, furnizorul cu care are contract:
“Prin prezenta, dorim să vă asigurăm de preocuparea noastră continuă de a găsi soluții pentru păstrarea parteneriatului chiar și în condițiile înăsprite ale pieței actuale, în care ne confruntăm cu toții cu o instabilitate majoră. Având în vedere instabilitatea și imprevizibilitatea fluctuațiilor de preț și a condițiilor de piață, modificările legislative neprevăzute, blocajele întâmpinate la unele încasări, cash flow-ul societății noastre a suferit distorsionări considerabile. Totodată, această situație este amplificată de condițiile create de războiul dintre Ucraina și Rusia, întrucât provoacă o lipsă și mai mare de predictibilitate pe cash flow-ul societății noastre. În același timp, vă aducem la cunoștință că, la data de 26.01.2022 a fost aprobată și a intrat în vigoare Ordonanta de Urgență a Guvernului României nr. 3/2022 pentru modificarea și completarea OUG nr 118/2021, fiind reglementată astfel procedura de plafonare a prețului de bază al energiei electrice la valoarea de 525 lei/MWh, pentru perioada 01.02.2022 – 31.03.2022. Normativele din OUG nr. 3/2022 prevăd recuperarea de către furnizorul de energie electrică a sumelor plafonate într-un termen de 60 zile de la încheierea lunii de consum. Această perioadă lungă de timp, care până în prezent nu a fost respectată (pentru luna noiembrie 2021 nu am încasat sumele nici la data prezentei), creează reale dificultăți în achitarea la scadență de către furnizori, a contravalorii energiei electrice achiziționate conform contractelor de achiziție, transport, distribuție, precum și a celorlalte cheltuieli directe aferente acestui domeniu. Din păcate, acest act normativ, nu a inclus niciun mecanism de protejare a furnizorilor de energie electrică față de entitățile care au calitatea de producător/vânzător intermediar de energie electrică, nefiindu-ne acordat niciun termen dilatatoriu pentru achitarea contravalorii energiei electrice achiziționate.”
“Venim în atenția dumneavoastră cu solicitarea de a plăti în avans”
Astfel că, având în vedere că până în acest moment nu au fost decontate către furnizori nici sumele compensate aferente consumurilor lunii noiembrie și că de la 01 februarie 2022 au intrat în vigoare noile reglementari conform OUG nr.3/2022, care pun și mai multă presiune asupra cash-flow-ului societății noastre ca și furnizor de energie electrică, cu respect venim în atenția dumneavoastră cu solicitarea de a plăti în avans până pe data de 20.03.2022 suma de **** lei cu TVA, pentru consumul perioadei următoare. Facturile emise în baza contractului își urmează datele scadente convenite contractual. Menționam că prețurile energiei electrice se tranzacționează OPCOM:
- pentru data de 7.03.2022 este de 2159.30 lei/MWh
- pentru data de 8.03.2022 este de 2673.96 lei/MWh
- Pentru trimestrul 2 – 2022 este de 2700 lei/MWh
În cazul refuzului dvs. față de solicitarea noastră, suntem obligați să sistăm livrarea de energie începând cu 01.04.2022 fiind în imposibilitatea materială de a mai susține achizițiile de energie necesară asigurării consumului clienților finali. Toate circumstanțele avute în vedere la încheierea contractului au fost modificate atât de legislația privind plafonarea și compensarea sumelor datorate de către consumatorii finali furnizorilor de energie și gaze naturale cât și de conflictul de la granițele țării, astfel încât ne aflăm în imposibilitatea de a continua furnizarea de energie electrică. În drept avem în vedere prevederile Directivei europene nr. 944/2019 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE, respectiv art 10 alin 4 (4) Clientilor finali li se notifică în mod corespunzător orice intenție de modificare a condițiilor contractuale și aceștia sunt informați, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a înceta contractul. Așa cum au fost implementate în legislația internă, respectiv în legea energiei 123/2012 cu completările și modificările ulterioare, respectiv art . 62 lit Art. 62. – (1).
Clientii finali de energie electrică au următoarele drepturi: h1) să li se notifice în mod corespunzător orice intenție de modificare a condițiilor/clauzelor contractuale și să fie informați, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a înceta contractul în cazul în care nu acceptă noile condiții contractuale sau modificări ale prețului de furnizare notificate de către furnizor. Furnizorul și, după caz, alți operatori economici care au dreptul să încheie contracte bilaterale cu clienții finali notifică clienților orice modificare a tarifelor/prețurilor, în mod direct și în timp util, cu cel puțin treizeci de zile înainte de intrarea în vigoare a ajustării. În cazul în care contractul prevede o modificare viitoare a produsului sau a prețului ori o reducere, acest lucru se indică pe factură, împreună cu data de la care are loc modificarea.
Date fiind cele de mai sus, în condițiile în care nu puteți susține inițiativa noastră privind plata în avans a energiei ce face obiectul contractului de furnizare, considerăm contractul încetat cu data de 01.04.2022, și vă rugăm să solicitați oferte de la ceilalți participanți la piața de energie, pentru a putea avea asigurată furnizarea și după această dată”, se arată în notificarea transmisă de Tinmar Energy.
Amendată cu 60.000 de lei în luna februarie, de ANRE
În luna februarie a acestui an, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a efectuat noi controale în rândul furnizorilor de gaze naturale și de energie electrică, în urma cărora a aplicat amenzi contravenționale în valoare totală de 2,63 de milioane de lei. Acțiunile de control ale ANRE au vizat respectarea de către furnizorii de gaze naturale și de electricitate a mai multor obligații legale, astfel: obligația de transmitere, în termen de 5 zile calendaristice de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de gaze naturale și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului; obligația de transmitere, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de energie electrică și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului; obligația privind emiterea facturii cu decontul final de lichidare și transmiterea acesteia clientului final, în termen de maximum 42 de zile de la data schimbării efective a furnizorului de energie electrică sau gaze naturale. În urma constatării încălcărilor acestor obligații, ANRE a aplicat furnizorilor de energie electrică următoarele amenzi contravenționale: Electrica Furnizare – 400.000 de lei, E.ON Energie – 400.000 de lei, Hidroelectrica – 90.000 de lei, Tinmar Energy – 60.000 de lei, CEZ Vânzare – 20.000 de lei.
Maică, nu știu cum se scrie cotect ,,futu-i in gură,,…
Plata in avans nu mi se pare deloc normala, vad ca e inițiativa lor dar nu mi se pare deloc legala
Plătești ceea ce consumi, cum sa plătești pe viitor ceva ce s-ar putea sa consumi, dar s-ar putea si sa nu consumi, la fel de bine din varii motive s-ar putea nici furnizorul sa nu poată furniza, si atunci de ce sa te bagi in asemenea situații și sa plătești ceva atât de nesigur si ca consum si ca livrare?
Intre 2 persoane poate avea loc orice intelegere.
Orice evazionist de mester pe care-l soliciti pentru o lucrare iti cere avans fara sa fi facut nimic.
Unii nu au bani nici de scule, cu avansul de la tine isi cumpara scule si apoi – daca se mai apuca si de treaba…
Deci treaba asta se intampla oricum demult. Astia de la TINMAR oricum nu-s firma mare si nu au de unde sa piarda ( daca isi asuma riscuri ) si atunci se agita si ei sa supravietuiasca.
Daca maine pe piata de energie se dubleaza pretul, ei cum pot sa mai furnizeze la cat ti-au promis?
Eu am ramas tot la delgaz, cred ca pana la urma e acelasi rahat, macar daca esti abonatul lor, cand ai un deranjament, ai pe cine suna si nu o pot pasa la altii…
Acu baga directivele europene, jegurile…