Peste 150 de copii din judetul Vaslui au beneficiat de ateliere de consiliere în carierã si orientare vocationalã
EDUCATIE… Peste 150 de elevi din judetul Vaslui, cu vârsta cuprinsã între 6 si 16 ani, au beneficiat de atelierele desfãsurate de Școala de Valori în parteneriat cu Organizatia Salvati Copiii, în cadrul programului „Interventii integrate de stimulare a participãrii la educatie a copiilor cu pãrintii plecati la muncã în strãinãtate„. Acestia au deprins abilitãti de comunicare, de argumentare, si-au identificat si constientizat valorile personale, competentele viitorului, importanta lucrului în echipã, comportamentele sociale în raport cu profesorii, elevii si membrii familiei. Atelierele s-au desfãsurat în trei unitãti de învãtãmânt: Scoala Gimnazialã „Gheorghe Cioata„ din Todiresti, Școala Gimnazialã „Mihai David„ si Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga„ din Negresti.
Atelierele desfãsurate de Scoala de Valori au avut ca scop lãrgirea orizonturilor copiilor si tinerilor participanti, pentru cã si-au descoperit optiunile de carierã. „Pe perioada interventiei din cele trei unitãti scolare din judetul Vaslui, am avut alãturi si pe partenerul nostru UNIQA Asigurãri, consolidând eforturile noastre în promovarea unei educatii de calitate. Împreunã, am creat un mediu în care copiii si tinerii au avut acces la resurse si sprijin adecvat, ajutându-i sã-si construiascã un viitor mai bun”, a transmis Scoala de Valori. Elena Vasilicã, coordonatorul proiectului, a explicat necesitatea acestor contexte de învãtare: „Copiii cu pãrinti plecati la muncã în strãinãtate trãiesc experiente emotionale complexe si se confruntã cu provocãri unice. Cei mai multi dintre acesti copii experimenteazã sentimente de tristete si dor, iar unii pot dezvolta probleme emotionale si de comportament, cum ar fi anxietatea, izolarea socialã si dificultãtile în relationarea cu alti copii si în construirea încrederii în sine. Separarea de pãrinti si absenta acestora poate afecta stabilitatea emotionalã a copiilor si modul în care se raporteazã la ceilalti si la ei însisi. Ca project manager al acestui proiect, am observat schimbãri semnificative în comportamentul si starea de spirit a copiilor implicati. Prin intermediul atelierelor, acestia au devenit mai încrezãtori si au dezvoltat abilitãti mai eficiente de comunicare”.
Directoarea Scolii „Mihai David„ din Negresti: „copiii si-au descoperit unele pasiuni si abilitãti personale”
Schimbãrile pe care le-a produs interventia au fost identificate si de Daniela Manea, director si profesoarã la Scoala Gimnazialã „Mihai David” din Negresti. Daniela Manea sustine cã interventia era necesarã pentru ca elevii din scoala pe care o coordoneazã sã îsi afle potentialul, mai exact, sã constientizeze care le sunt abilitãtile si sã deprindã metodele potrivite pentru dezvoltarea personalã. „În urma participãrii la atelierele propuse de Scoala de Valori, copiii au manifestat interes si implicare pentru tematicile desfãsurate, au identificat câteva principii dupã care sã îsi ghideze viata, s-au familiarizat cu teoria valorilor personale, sociale si universale, au descoperit importanta dezvoltãrii competentelor digitale, cum o infrastructurã digitalã adecvatã poate permite conectarea oamenilor cu locurile, si-au descoperit unele pasiuni si abilitãti personale, au descoperit meserii noi spre care si-au îndreptat interesul, au descoperit cã profesia are un rol social”. Alãturi de cei peste 150 de elevi au fost si formatorii din program: Maria Ciocan si Laura-Nicolata Iordache, ele au desfãsurat activitãti de autocunoastere, de orientate scolarã, precum si de consiliere în carierã si au vãzut evolutia copiilor si a tinerilor. Maria Ciocan a ajuns la concluzia cã participantii pot sã coopereze mai bine, sã poarte o discutie argumentatã, sã interactioneze si si-au creat planuri de viitor, dupã ce au constientizat care le sunt optiunile reale de carierã. „Îmi amintesc cu plãcere de douã fetite, surori, care erau în grija bunicii materne, care la începutul activitãtilor erau retrase, tãcute, timide, greu de antrenat în exercitiile si în jocurile propuse. Dupã primul atelier, au venit la noi, formatorii, si ne-au întrebat când mai venim, deoarece le-a plãcut experienta. Timiditatea lor de la începutul activitãtilor s-a transformat, spre final, în competitivitate”.
Scoala de Valori oferã tinerilor si profesorilor din mediul preuniversitar experiente de dezvãtare a convingerilor si comportamentelor disfunctionale
Cu rãbdare si entuziasm le-a fost alãturi copiilor si Nicoleta-Laura Iordache, formatoare în cadrul programului si profesoarã la Scoala Gimnazialã „Mihai David” din Negresti. „În urma participãrii în program, elevii si-au dezvoltat abilitãti de exprimare liberã a ideilor, de a lucra în echipã, de a-si descoperi punctele forte si slãbiciunile, au învãtat sã defineascã rolul pe care vor sã îl joace în carierã, au aflat cã pot sã aibã meseriile oamenilor pe care îi admirã si au prins curaj sã viseze cã pot avea un viitor mai bun, pot visa la o viatã mai bunã trecând barierele familiei sau ale comunitãtii”. Scoala de Valori este o organizatie care oferã tinerilor si profesorilor din mediul preuniversitar experiente de dezvãtare a convingerilor si comportamentelor disfunctionale si reînvãtarea unor notiuni care pun accentul pe identificarea potentialului individual, dezvoltarea competentelor pentru viatã si cresterea abilitãtii de a lucra colaborativ, multidisciplinar si multigenerational pentru a transforma societatea actualã într-una centratã pe valori sãnãtoase. În 2022, Scoala de Valori a ajuns, prin intermediul celor 2209 ateliere desfãsurate, la 31.599 de elevi si studenti si la 794 de profesori. 421 de unitãti de învãtãmânt au beneficiat de proiectele Școalii de Valori. Salvati Copiii România construieste programe sociale, politici publice si practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza si complexitatea proiectelor la nivel national fac din organizatie o institutie socialã esentialã, al cãrei rol este medierea între societatea si autoritatea publicã, în beneficiul copilului.