DeschidereLocalUltima ora

Edilul Pavăl dorea să transforme Primăria Vaslui într-o instituție demnă de capitala țării, cu direcții generale și șefi plătiți regește

HUZUR ÎN LOC ECONOMII… Mediul privat va duce greul și în 2024, deși premierul Ciolacu ne asigura săptămânile trecute că și bugetarii vor fi puși să tragă la căruță. Pentru mediul de afaceri s-au stabilit noi taxe și impozite, iar pentru sistemul bugetar s-a convenit asupra unei reorganizări, în așa fel încât toate instituțiile publice să se descotorosească de posturile inutile. Pe plan local, fiecărei instituții i s-a dat mână liberă să-și regândească organigrama, astfel încât cheltuielile cu personalul să se diminueze. Săptămâni la rând au stat conducătorii acestor instituții cu picioarele în ligheanul cu apă rece, pentru a respecta ordinul venit de la Guvern, dar și pentru a-și proteja camarila, pentru că alegerile bat la ușă și fiecare primar, fiecare președinte de Consiliu Județean are nevoie de voturi. La Vaslui, primarul Vasile Pavăl a tradus în stil propriu regimul auster anunțat de către guvernanți. Așa-zisa reorganizare a Primăriei Vaslui urma să fie transformată de către edilul municipiului reședință de județ în prilej de a-și răplăti regește șefii de structuri cu aport direct în a-i netezi calea pentru un obiectiv personal pe care tot amână să îl recunoască public – candidatura pentru un nou mandat de primar. Sub aceste auspicii, zilele trecute, pe site-ul Primăriei Vaslui, a fost postată noua organigramă, care trebuia să fie supusă dezbaterii și aprobării Consiliului Local pe data de 21 decembrie 2023. Ea a fost retrasă de pe ordinea de zi după ce guvernul Ciolacu a decis să amâne pentru luna iunie 2024 mult așteptata reorganizare a instituțiilor publice.

Celebra deja OUG pentru austeritate bugetară a impus limitări drastice de cheltuieli publice pentru încadrarea în țintele de deficit și a prevăzut măsuri severe privind salariile, angajările și restructurările, cu impact asupra a peste 1,3 milioane de bugetari. Ea prevedea, printre altele, și desființarea tuturor birourilor, capitol la care domnul primar Vasile Pavăl s-a conformat fără să crâcnească. În organigrama gândită zilele trecute, le-a desființat pe toate, dar cum spiritul Crăciunului l-a marcat, șefii de birouri s-au trezit peste noapte șefi de servicii, urmând să beneficieze și de creșterile salariale aferente, asta dacă proiectul de HCL ajungea să fie votat de către consilieri. Raportul de specialitate privind noua organigramă preciza că: “S-au desființat 13 structuri organizatorice care funcționau ca birouri – Biroul Patrimoniu, Biroul contabilitate, Biroul buget, Biroul constatare și impunere persoane fizice și juridice, Biroul urmărire și încasare persoane fizice și juridice, Biroul activități culturale și sportive, Biroul Investiții, Biroul supraveghere video, Biroul comunicare și relații publice, Biroul achiziții publice, Biroul tehnologia informației, Biroul situații de urgentă, Biroul administrativ”. Același Raport de specialitate ne informa că majoritatea birourilor desființate se transformă în servicii (!!!) Mai mult decât atât, în cel mai lămuritor sens al noțiunii de austeritate, organigrama Primăriei Vaslui urma să fie încărcată și cu câteva direcții, dintre care una trebuia să fie o premieră în Primăria Vaslui, condusă de primari PSD, de 33 de ani, respectiv: Direcția generală economică. Au mai fost inființate, tot în premieră, alte 3 direcții: Direcția buget contabilitate, Direcția impozite, taxe locale și Direcția juridică. Astfel, dacă în prezent sunt doar 4 direcții, conduse de 5 director(unul adjunct), în organigrama austerității ce trebuia să intre în vigoare de anul viitor erau prevăzute 7 direcți, conduse de 8 directori(1 adjunct). Desigur, toți șefii de structuri care urmau să fie promovați trebuia să se bucure, în lunile următoare, de creșterile salariale corespunzătoare noilor lor funcții, plus acel 5% dat de guvern. Dacă este să ținem cont de această viziune a primarului privind reorganizarea Primăriei și restructurarea unor posturi, este evident că la Vaslui austeritatea capătă noi conotații. Iar dacă pentru majoritatea vasluienilor toată povestea asta nu pare să aibă vreo urmă de logică, pentru edilul vasluian gestul său de maximă generozitate (n.r. din bani publici) îi viza în mod direct doar pe șefii “ascultători” din instituția sa. Directorul economic, cel care a făcut o obișnuință din a-i manipula pe consilierii locali în favoarea șefului său, urma să devină director general. Este greu de înțeles de ce s-ar fi impus, la Primăria Vaslui, înființarea unei Direcții Economice Generale; ori, în acest caz, la Brașov, Cluj sau Iași ce mastodonți ar trebui creați pentru a acoperi volumul de muncă de la nivelul unor asemenea metropole?

Și alți beneficiari

Șefii din cadrul Serviciului finanțe publice locale, care au știut să tăinuiască de ochii curioșilor marii datornici ai acestui oraș ori au favorizat anumiți antreprenori, în funcție de solicitările șefului suprem urmau să fie promovați pe funcții de director, respectiv șefi servicii în cadrul unei noi Direcții de taxe și impozite locale. După o vară de pomină, când milioane de lei din bugetul local au fost tocați pe chermezele domnului primar, cu aportul direct al Biroului Cultură, în semn de mulțumire pentru prejudiciul creat, șeful Biroului respectiv trebuia să devină șef Serviciu Cultură, Sport și Tineret, asta și pentru că petrecerile trebuie să se țină lanț, mai ales în anul electoral 2024. Conducerea Biroului Achizitii publice trebuia să se bucure, mulțumită docilității sale, de un nou statut de șef Serviciu achiziții publice. Principalul “informator” al edilului vasluian, poreclit de colegi “ochiul și timpanul primarului”, după ce a ocupat ani la rând, fără concurs, postul de șef Birou tehnologia informației, urma să ocupe, pe viitor, poziția de șef Serviciu IT și monitorizare video. În cazul său, succesul în carieră i-a fost garantat mai ales din momentul în care a devenit cumătrul șefei de personal din instituție. Biroul Administrativ trebuia să se desființeze și el, însă omul bun la toate din primărie nu rămânea fără loc de muncă pentru că el urma să ajungă, din șef birou, șef Serviciu administrativ, el fiind exemplul viu al faptului că niciodată nu este prea târziu să te școlești, achiziționându-și diplomele de studii la frumoasa etate de 50 de ani. Serviciul administrație publică locală urca și ea la statut de Direcție juridică, mai ales pentru că toți juristii meritau acest nou statut. Parcurgând întreg materialul prezentat pe site-ul Primăriei Vaslui apoi retras, spre finalul documentației stufoase se prezintă și “nestemata de pe coroana regelui”: primarul municipiului Vaslui avea în plan să își desființeze singura structură care, conform ROF-ului atașat, “realizează o activitate de Audit intern independentă și obiectivă, asigurând consilierea conducerii pentru buna administrare a veniturilor si cheltuielilor publice”. Urma să fie desființat, așadar, Serviciul de Audit public intern și redus la nivel de compartiment, decizie care denotă că un Audit intern obiectiv si independent, după cum legea prevede, nu este nici pe departe agreat într-o instituție care pare să fi devenit proprietatea unui ales local, vremelnic aflat la conducerea orașului.

Reorganizarea, amânată pentru iunie 2024

Măsurile privind reorganizarea structurilor funcționale ale instituțiilor publice, inclusiv organigramele, statele de funcții, regulamentele de organizare și funcționare, urmau să fie aprobate, individual, până la 31 decembrie 2023. Pentru Primăria Vaslui și instituțiile aflate în subordine, acest vot urma să se dea azi, în ședința de Consiliu Local. Guvernul Ciolacu a stabilit un alt termen de reorganizare, 30 iunie 2024. Pentru “oamenii primarului”, anul 2024 se anunța a fi unul excelent, indiferent dacă va fi pusă sau nu în aplicare așa-zisa organigramă a austerității. Vremuri ceva mai grele se anunță pentru restul vasluienilor, care vor rămâne cu necazurile zilnice, urmate de noi creșteri de taxe si impozite, dar si cu celebrul îndemn al primarului: “Împreună continuăm, cu responsabilitate!”

10 comentarii

  1. Ție si scârbă sa mai comentezi ceva când vezi ca n-are nici un rost.
    Tara asta e condamnata, la absolut nici o guvernare nu s-a remediat ceva, mereu tot mai rău

  2. E așa umflata primăria de personal că unele servicii stau în chirie, gen Evidenta Populației la Centrul de Afaceri! În primărie se face parada modei și stau îmbâcsitii la taclale. Orașul ăsta e blocat de trafic și ei se gândesc la promovări și măriri salariale în loc să-și pună mințile la contribuție ori să împrumute din ideile altora și să facă o centură ocolitoare și niște pasaje la calea ferată, în Crucea Gării!!!! Traficul este sufocat în Crucea Gării dar nu se iau măsuri, pietonii traversează trecerea de pietoni încontinuu, astfel încât mașinile sunt nevoite să aștepte minute în șir. Într-o zi am făcut 30 de minute de la bariera la gară!? Să-ți fie rușine lepav și vouă lingușitorilor! Halal oameni competenți!

  3. Sinecuri pe banii contribuabililor. Asta creează Paval!
    La pensie Pavale! Nu te mai vrem!
    Fa sosea de centura, e sufocat Vasluiul!!!
    Lasa reorganizarea deoparte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button