RECOMANDĂRI… Profesorul vasluian Pavel Toma a participat joi la emisiunea „Vremea Adevărului”. Acesta a vorbit despre Bacalaureat, despre cum ar trebui să privească elevii acest examen, cum ar trebui să se pregătească și, totodată, cum ar trebui rezolvate subiectele. „Bacalaureatul este un examen care comportă foarte multe elemente, care țin de psihologia persoanei. Un examen se pregătește atât noțional, teoretic, cât și emoțional. Este ca o pregătire pentru un concurs de atletism: la ora începerii probei trebuie să fii la un nivel maxim. Rezultatul ține nu doar de pregătirea lui, ci și de structura elevului, de modul în care s-a format el până la data examenului. Dar haideți să vorbim aplicat: mai sunt câteva zile până la BAC, ce mai pot face elevii în această perioadă pentru a obține un rezultat cât mai bun? Unii aleg să se relaxeze, pentru că simt că după efortul de până acume nevoie de relaxare, alții încearcă să mai învețe și să mai recupereze din materie – citesc, fie lucrează exerciții, repetă, rezolvă variante de BAC. E foarte important ce fac cu o zi înainte, ce vor face luni. Trebuie să acorde o atenție deosebită odihnei, relaxării, plimbărilor, discuțiilor și scurtelor ieșiri în oraș“, a declarat prof. Pavel Toma.
De asemenea, acesta i-a îndemnat pe candidați să nu țină cont de zvonurile potrivit cărora va pica la BAC o anumită operă: „nu trebuie să ia în seamă zvonurile alarmiste, nefondate, precum că mâine se va da scriitorul X sau Y la subiectul III. Dacă, totuși, se va dovedi real, îi asigur că este o pură întâmplare sau coincidență. Este foarte important să vadă unde este centrul de examen la care au fost repartizați, pentru că nu întotdeauna liceul urmat este și centrul unde vor susține examenul. Trebuie să se asigure că ajung la timp, înainte de începerea probei, că au la ei actul de identitate, două stilouri/pixuri de culoare albastră, de preferat să fie ambele de același tip, trebuie să aibă la ei apă, șervețele, un ceas de mână și să aibă o ținută lejeră”, a transmis prof. Toma.
De ce ar trebui să țină cont elevii în rezolvarea subiectele la Limba și literatura română
În ceea ce privește modul de rezolvare al exerciților de la proba scrisă, profesorul Toma a transmis zece sfaturi:
- Când primesc subiectele, elevii trebuie să citească cu atenție cerințele și să aloce cel puțin cinci minute pentru a le înțelege corect! Trebuie să gestioneze timpul de lucru în așa fel încât să rezolve toate subiectele și să poată, în final, să recitească lucrarea pentru a face eventualele corecturi.
- La subiectul I A, le recomand elevilor să citească cu atenție textul- suport înainte de a răspunde la întrebări! Trebuie să înțeleagă ideea fiecărui paragraf. De obicei, cerințele sunt organizate astfel încât fiecare paragraf să fie valorificat în răspunsurile candidaților.
- Când răspund la întrebări, candidații să fie atenți la verbele de comandă: indică, menționează, precizează, explică, ilustrează, justifică, prezintă au nuanțe de care trebuie să țină cont; recomandarea mea este să formulează enunțuri cu propriile cuvinte.
- Atenție, trimiterea la textul-suport nu este un argument suficient, ci doar un exemplu!
- Elevii trebuie să respecte numărul minim de cuvinte, pentru a nu fi depunctat la redactare, dar să nu exagereze peste limită! Pot pierde timp prețios pentru scrierea compozițiilor mai ample (textul argumentativ sau eseul).
- La subiectul al II-lea, tot ce menționează ca trăsături ale curentului, temă, idee poetică, perspectivă narativă, rolul didascaliilor, trebuie ilustrat cu trimiteri la text.
- La subiectul III, candidații pot nota pe ciornă o schiță, dar nu integral. Eseul are o structură orientativă dată în cerință: respectă reperele, de preferat în ordinea în care apar.
- Atenție la redactarea răspunsurilor: ortografie, punctuație, așezare în pagină, lizibilitate.
- Elevii trebuie să învețe rezumatele textelor epice și dramatice, dar și poeziile/versuri reper!
- Le recomand elevilor să își facă propriile scheme după care învață pentru subiectul III! Dacă folosesc auxiliare, să rescrie pe înțelesul lor. Îi va ajuta să se limpezească în gândire și în exprimare.
Teoretic stăm bine, practica ne omoară!!!
După ce vom avea rezultatele, o să înțelegem de ce !
Mulțumim, domnule profesor!
Si… cit costa ora de peegatire cu elevii? Si prin aceste peezentari unii profesori i si maresc popularitate in a face cu mai multi elevi pregatire. Citi prof. Sînt autorizati sa faca pregatire cu ekevii pe bani. ? De ce nu se infiinteaza si centre de peegatire cu elevii aflati in risc de absolvire clasa/ examene etc
Pe modelul ” centrului de excelenta?
Domn’ Toma profesorul number 1 multumim domn’ profesor pentru rabdarea cu care ati predat si pentru profesionalismul imaculabil pe care l-ati aratat tot timpul, stima si respect al dumneafoastra fost elev! 😀
Ce subiecte se dau acu la Evaluare si Bac la Limba si literatura romana In 1977 la BAC s-au dat urmatoarele 2 subiecte la scris (se dadea scris si oral) la alegere Deoarece se implineau 100 de ani de la Razboiul de Independenta si 70 de ani de la Rascoala din 1907 1.Razboiul de Independenta prezentat in operele scriitorilor romani 2. Rascoala taranilor prezentata in operele scriitorilor Trebuia sa citesti frate la asemenea subiecte Am ales primul subiect si mi-aducaminte ca am scris 16 strofe di Penes Curcanul de V Alecsandri plus alte versuri din Cosbuc referitoare la Razboiul de Independenta Acu termina liceul si nu citesc o carte sau nu stiu o poezie Vor avea ei probleme mai tarziu cand vor fi parinti sau bunici cand nu vor sti sa spuna la copiisau nepoti o poezie sau o poveste