COINCIDENȚĂ… Se pare că suma de jumătate de milion de euro, parcă e predestinată spre a fi înghițită de „afacerile din cimitir”. Ba că se dorește achiziționarea unui teren pentru un cimitir nou, ba se dorește consolidarea celui vechi, suma e identică
NU CREDEM ÎN COINCIDENȚE
SCUMP… Primăria Vaslui se pregătește să cheltuiască aproximativ 500.000 de euro pentru a efectua lucrări de urgență în Cimitirul „Eternitatea”, cu scopul de a împiedica alunecările de teren. Situația este atât de gravă, încât consilierii locali au fost convocați luni, în ședință extraordinară, pentru a vota, pe repede înainte, proiectul de hotărâre. Unii dintre ei s-au plâns că nici nu știu ce votează pentru că documentele le-au fost trimise pe mail cu o jumătate de oră înaintea ședinței. Culmea este că luna trecută, același legislativ aprobase alocarea a altor 800.000 de euro pentru același tip de investiție, însă ploile căzute în ultima perioadă au agravat situația, prin urmare s-a recurs la această lucrare de urgență care, printre altele, presupune montarea unor dulapi de lemn care să țină pământul în loc. Această soluție, care este gândită pentru o scurtă perioadă de timp (120 de zile), i-a surprins până și pe consilierii social-democrați. Lucian Jinga, de exemplu, a întrebat cum este posibil ca pentru un drum de piatră și un perete din lemn Primăria Vaslui să plătească aproape jumătate de milion de euro, bani cu care, în mediul privat, se pot turna fundații de beton pentru blocuri cu cel puțin șase etaje, potrivit unor specialiști consultați de redacția „Vremea Nouă”. În total, alunecările de teren din Cimitirul „Eternitatea” îi vor costa pe vasluieni în jur de 1,3 milioane de euro și asta pentru că, de ani de zile, Primăria Vaslui a refuzat să rezolve această problemă. Consilierul USR, Dragoș Chirica a cerut ca cei vinovați să plătească cu funcția, iar primul cap cerut să cadă a fost cel al administratorului cimitirului.
Afacerile cu cimitirele par a fi extrem de păguboase pentru vasluienii de rând, care văd cum aceste obiective „mușcă” serios din bugetul municipiului. O halcă mare, de aproape 500.000 de euro, se pregătește să înșface proprietarul terenului unde Primăria Vaslui intenționează să construiască noul cimitir, proprietar care, în urmă cu doi ani, a cumpărat terenul respectiv cu doar 50.000 de euro. Până să se facă tranzacția respectivă, instituția condusă de Lucian Braniște trebuie să rezolve problema gravă de la actualul cimitir, unde mormintele se pregătesc să o ia la vale. Pentru a împiedica acest lucru, luna trecută s-a aprobat alocarea sumei de 800.000 de euro, care urmează să fie folosită la ridicarea unui zid de sprijin din beton, cu sistem de drenaj de adâncime și stâlpi săpați la mare adâncime, pentru o mai bună stabilitate. Numai că ploile căzute în ultima perioadă au agravat și mai mult lucrurile în cimitir, atât de mult, încât alunecările de teren au ajuns în buza mormintelor. Dacă nu se intervine în perioada imediat următoare, este foarte probabil ca cel puțin 34 de morminte să plece la vale, ajungând în curtea vasluianului care are casă lângă cimitir. Pentru a acționa cât mai repede, primarul a convocat ieri consilierii locali, în ședință extraordinară, pentru a aproba un proiect de hotărâre mai mult decât necesar, însă extrem de costisitor: „Consolidare Cimitir Eternitatea – Lucrări de Primă Urgență”.
Ce prespun aceste lucrări de urgență
În raportul de specialitate al proiectului de hotărâre, se menționează faptul că „în perioada 7 mai – 14 mai 2025 s-au înregistrat precipitații abundente, iar acumulările de apă rezultate au favorizat declanșarea fenomenului de alunecare a terenului, care s-a manifestat prin tasări, fisuri, deplasări vizibile ale terenului din Cimitirul „Eternitatea”. Prin urmare, până la ridicarea acelui zid de beton, Primăria Vaslui propune alte lucrări, mult mai urgente, pentru stabilizarea terenului cu probleme. Printre altele, se propune realizarea unui drum de acces, pe o lungime de 133,4 metri, cu o lățime de 5 metri, care va face legătura între cimitir și strada Castanilor, pe acolo urmând a trece utilajele grele care vor fi folosite în lucrările penrtu stabilizarea terenului. Totodată, se propune realizarea unie structuri de sprijin de tip Sprijinire Berlineză. „Aceasta este realizată din profile metalice, cu lungime de 12 m, dispuse la o distanță interax de 1,00 m, încastrate în pământ printr-un foraj (cu diametru 400 mm), ce se va betona ulterior cu beton simplu, clasa C20/25. Între profile se vor dispune dulapi din lemn cu dimensiunea de 0,25×0,05m și lungimea 1 metru. Fixarea dulapilor se va realiza prin intermediul unor pene din lemn”, se mai arată în raport. În cadrul acetor lucrări de urgență, se va mai realiza un sistem de colectare și evacuare a apelor, precum și o platformă la partea superioară a taluzului. Nu în ultimul rând, tot în cadrul acestor lucrări se va face și o monitorizare geotehnică, pentru care se vor realiza 3 foraje ce se vor echipa cu țeavă inclinometrică, țeavă care va ajuta la efectuarea periodică a măsurătorilor necesare pentru cuantificarea deplasărilor. Costul acestor lucrări urgente de stabilizare a terenului este de 2,5 milioane lei, cu TVA, ceea ce înseamnă că, în total, pentru stabilizarea acelui teren, vasluienii vor plăti undeva în jurul sumei de 1,3 milioane de euro.
„Se încearcă umflarea artificială a notei de plată”
Cum era de așteptat, proiectul de hotărâre de ieri a generat multe discuții între aparatul de specialitate al primarului Braniște și consilierii din opoziție, mai ales că luna trecută, aceștia au votat un proiect asemănător, în valoare de 800.000 de euro. „Ce am votat luna trecută ne costa aproximativ 800.000 de euro. Acum propuneți alte lucrări, în valoare de 500.000 de euro. Această jumătate de milion de euro se scade din cei 800.000 de euro? Dacă nu se scade, mie mi se pare că se încearcă o umflare artificială a notei de plată. Eu nu sunt împotriva acestei investiții, dar alocăm foarte mulți bani pe niște lucrări provizorii. De ce s-au tăiat acei copaci, de ce a permis Primăria Vaslui defrișarea acelei liziere din apropierea cimitirului?”, a întrebat consilierul Florin Anicăi, care a primit răspuns de la vicele Valeriu Caragață. „Se pune în pericol un obiectiv de interes public, nu vorbim de proprietate privată. Sigur că sunt multe semne de întrebare, multe răspunsuri, dar documentele tehnice recomandă efectuarea acestor lucrări de îndată, de jos în sus, pentru că zona Matei Basarab nu suportă utilaje grele. Luna mai a plouat aproape tot timpul, ceea ce a generat această alunecare de teren masivă. Există riscul ca foarte multe morminte să fie afectate, de aceea avem obligația să intervenim ca urmare a acestei situații”. Consilierul Forța Dreptei nu a rămas însă fără replică, Anicăi cerând demisii. „Administrarea defectuoasă a cimitirului ne-a adus în această situație, iar noi acum suntem puși în situația unor pompieri, care sar să stingă focul. Vom face și lucrul ăsta, pentru că trebuie făcut, dar nu este corect să plătim cu toții, mai ales că această situația a fost sesizată de câțiva ani, nu de ieri ,de azi. Nu s-a făcut nimic, iar vinovații trebuie să plătească, astfel încât noi să nu mai fim puși în situația de a lua măsuri abia după ce ia foc casa.”
Consilierul Lucian Jinga (PSD): „Suma mi se pare enormă”

Din rândul social-democraților, singurul care a avut curajul să-și exprime punctul de vedere fără a se teme de consecințe a fost consilierul Lucian Jinga. Acesta a atras atenția asupra costurilor foarte ridicate cu această lucrare, mai ales că este vorba despre niște simpli dulapi de lemn. „Din devizul general, la sprijinirea asta berlineză, din ce am înțeles eu, ea vine doar cu niște dulapi de lemn în primă fază? Mi se pare enormă suma pe care urmează să o alocăm doar pentru niște scândură. Eu am crezut că acolo se va turna beton. Dacă vorbim doar din dulapi de lemn, este aberant să alocăm atâția bani. E posibil să greșesc, de asta întreb, dar suma e foarte mare. Lucrarea este de o importanță majoră pentru oraș, nu contest asta, dar în această fază vorbim doar despre niște dulapi de lemn. Pe lângă asta, trebuie să avem o grijă deosebită față de sistemul de drenaj de adâncime, pentru că de el va depinde soarta lucrării. Dacă acest sistem nu va fi făcut corespunzător, există riscul ca acel deal să alunece în continuare. Sunt o groază de bani pe care îi alocăm acum, dar noi nu avem echipamente tehnologice, nu avem nimic. În faza aceasta, de urgență, intervenim doar cu lopata? Aprobăm o situație excepțională, însă din punctul meu de vedere aparatul de specialitate al primarului ar trebui să stea zi de zi cu constructorul, ca să facem o lucrare cu simt de răspundere.
Cimitirul are un administrator, care, din punctul meu de vedere, nu prea se deplasează prin cimitir, să vadă cine mai este îngropat acolo. Situația cu acele alunecări de teren este de câțiva ani buni, nu de acum. Luna mai a pus capac din cauza acelor ploi, însă mai devreme sau mai târziu noi știam că ne vom confrunta cu acest deznodământ”, a precizat social-democratul Lucian Jinga. La rândul ei, consiliera Mihaela Bohotineanu a subliniat faptul că încă din mandatul trecut, problema Cimitirului „Eternitatea” se afla pe masa primarului Pavăl, însă acesta a preferat să o ignore. „Aceste probleme sunt de zeci de ani, iar noi ne aflam în al 12-lea ceas cu această situație încă din mandatul trecut, nu de acum. În mandatul trecut am făcut numeroase demersuri către domnul primar prin care am încercat să impulsionez achiziționarea unui teren pentru un cimitir nou. Iar dumneavoastră, domnule primar, în mandatul trecut ați fost viceprimar. Ați fost în conducerea primăriei când s-au semnalat aceste probleme, de aceea nu cred că e corect ca acum să vă spălați pe mâini de această responsabilitate. Să sperăm că măsura pe care o vom lua astăzi aici va avea rezultatul scontat, deși este foarte târziu. În același timp sunt foarte curioasă cum va vota domnul Jinga pentru că într-adevăr, pare o măsură făcută pompieristic.”
Liderul consilierilor PSD, comportament marca Buzatu: „Îl lămurim noi pe colegul nostru să ia decizia corectă”

SUB HIPNOZĂ… În timpul ședinței Consiliului Local de ieri, Valeriu Caragață, care este și liderul de grup al social-democraților, a avut o ieșire care a amintit tuturor de epoca Buzatu, atunci când la Consiliul Județean niciun consilier nu își permitea să aibă alte păreri față de ale șefului, să nu mai vorbim, Doamne ferește, de vreun vot „greșit”. Deși Lucian Jinga a menționat încă de la începutul dezbaterilor că va vota proiectul, Vali Caragață a ținut să arate legislativului cum funcționează lucrurile la PSD, unde disciplina de partid e sfântă. „Eu vă invit să nu mai facem analiză pe text. Avem o problemă pe care noi, cei vii, trebuie să o rezolvăm, că cei plecați la cele veșnice nu mai au cum. Trebuie să dăm dovadă de maturitate și să luăm decizia cea mai bună. Dacă este să vorbim de când durează această alunecare, de ceva vreme existau niște semnale, dar ea a fost stabilizată, era sub monitorizare și doar o intervenție nepotrivită a declanșat aceste alunecări, problemă care a fost acutizată și de ultimele ploi. Noi trebuie să ne dăm tot concursul să rezolvăm problema, indiferent de cât de mulțumit este unul sau altul. Așa că lăsați-l pe colegul nostru, că dacă nu e mulțumit, îl lămurim noi să fie mulțumit și să ia decizia corectă! Nu e treaba dumneavostră dacă e sau nu mulțumit domnul Jinga, sau dacă are sau nu o îndoială”, a precizat vicele Caragață, punându-l într-o vădită stare de stânjeneală pe colegul său mai în vârstă.
Dragoș Chirica: „Nu e normal ca vinovații pentru această situație să rămână în funcție”

VEHEMENT… Spre finalul dezbaterilor, consilierul USR, Dragoș Chirica, a cerut celor din Primăria Vaslui ca responsabilii care ne-au adus în situația de a cheltui 1,3 milioane de lei pe o problemă care putea fi rezolvată din fază incipientă, să fie trași la răspundere, iar prima demisie cerută a fost a administratorului cimitirului. „Din păcate, suntem la un moment critic privind zona respectivă. Am fost și eu în cimitir, împreună cu colegii de partid, și am constatat că pământul, într-adevăr, o ia la vale. Fundațiile acelor morminte au fost afectate și noi considerăm că cineva trebuie să-și asume situația din prezent. Eu nu știu cine este în prezent administratorul cimitirului, dar eu aș cere demisia acestui domn pentru că reprezintă un factor de decizie care a contribuit la trenarea actualei situații. Trebuie să mai menționez că dacă nu vii dinspre strada Matei Basarab, e aproape imposibil să ajungi în zona respectivă pentru că mormintele sunt făcute fiecare cum a putut. În timpul vizitei la cimitir, am văzut cum pe unele morminte băltește efectiv apa, iar noi am fost acolo după aproape două săptămâni de la acele ploi. Acolo este o situație destul de complicată, fiecare a construit cum a vrut, nu s-au respectat distanțele, nu s-a respectat nimic, motiv pentru care eu aș cere demisia administratorului cimitirului, pentru că îl consider principalul responsabil. Noi avem un studiu de fezabilitate pentru problema din acea zonă întocmit în urmă cu trei ani și nu am făcut nimic în acest sens. Puteam amâna alte investiții pentru a o realiza pe aceasta! Ca în purul spirit românesc, am preferat să așteptăm până aproape au început mormintele să o ia la vale, ca să fim nevoiți să alocăm acum acești bani, deloc puțini, pentru a remedia ce se mai poate. Eu nu sunt împotriva acestei investiții, voi vota pentru acest proiect, numai că cineva trebuie să-și asume vina pentru această situații. În total, noi vom cheltui aproape 1,3 milioane de euro cu lucrările de acolo și vinovații vor rămâne în funcție, ceea ce nu e deloc normal!!”
Costurile lucrărilor de urgență, defalcate
CALCULE… Conform devizului, din cele 2,5 milioane lei bugetate pentru aceste lucrări de urgență, 1,62 milioane lei (TVA inclus) vor merge spre construirea acelui zid din dulapi de lemn, cu 103.899 lei (TVA inclus) va fi realizat sistemul de drenaj de adâncime, alți 67.852 lei (TVA inclus) vor fi folosiți pentru sistematizarea versantului, 116.734 lei (TVA inclus) pentru monitorizarea geotehnică, 506.719 lei (TVA inclus) pentru realizarea drumului de acces și alți 78.615 lei (TVA inclus) pentru platforma din pământ compactat. Primarul municipiului Vaslui, Lucian Braniște a explicat caracterul de urgență al lucrărilor. „Am venit în fața dumneavoastră, a consilierilor,cu acest regim de urgență pentru că documentul final a ajuns la noi vineri, în data de 13 iunie 2025, în jurul orei 16.00, ceea ce ne-a împiedicat să organizăm imediat o ședință de Consiliu Local. Începând din această dimineață, am căutat soluții pentru a găsi resursa financiară, pentru a putea face rectificarea bugetară, astfel încât să putem interveni de îndată acolo cu acele lucrări de urgență pentru a opri acel fonomen de alunecare de teren. Tot în cadrul acestui legislativ a fost aprobat obiectivul consolidare, obiectiv care își va urma cursul. Noi, acum, intervenim pe situații de urgență, cu oprirea acelui fenomen, ca apoi să realizăm și acea lucrare finală. Noi suntem obligați ca într-un termen de 120 de zile să realizăm acea lucrare, de consolidare”, a declarat Lucian Braniște. La finalul dezbaterilor, toți consilierii locali au votat proiectul de hotărâre, mai puțin Maricel Gangu, de la PMP, care a votat „împotrivă”. Ședința s-a terminat cu intervenția consilierul AUR, Constantin Carabină, care l-a invitat pe administratorul Cimitirului „Eternitatea” să prezinte un raport de activitate și să răspundă întrebărilor venite din partea legislativului.
Locul unde a avut loc alunecarea de teren pare sa fie teren privat. In plus e singura parte unde nu este nici un copac.
Oare de la ce a plecat alunecarea de teren? Ma intreb si eu. Se salveaza cimitirul sau casa aluia care a taiat toti copacii pana in gardul cimitirului?
Sub masca disciplinei de partid se incearca ca sa nu se spuna adevarul .Nu le a iesit cu achizitonarea pamantului pentru noul cimitir si acum le trebuie 500 000 Euro .
Stim din stenograme obedienta lui Caragata fata de Buzatu .Le trebuie bani pentru partid? Bine ar fi sa il „salte „” mascatii ca vad ca merita .
Pacat de oamenii corecti din PSD !
Ce administrator? fac firmele alea de construit morminte ce vor in cimitir. Zilnic vezi rablamentul ala de masina de marfa parcat in poarta cimitirului,, ei fac legea in cimitir, si o fac prost, nu termina lucrari cand le zici se fac ca nu stiu. Ba mai mult si–au luat o casa darapanata fix langa poarta cimitirului si vand lumanari., Nu e normal asa ceva sa vezi alei pline de ciment si de utilje.. Sa-si faca lucrarile la sediu lor si acolo sa monteze nu sa faca praful de pe lume…
Asa a fost si creca va mai fi, firme din astea capuse’ cu pile pe la oamenii din functie sa poata face ce vor… De asta nu da inainte orasul si tara asta…
Si administratorul nici nu e acolo mereu, e cand si cand, vine cand are chef..
Hotul ăla de Dorin Bran trebuie dat afara…și bețivii aia de la poarta care își bat joc de cimitir…
VA ROG NU VA LUATI DE DL BRAN. VA ROG!
ACEST SOFERAS CRESCUT PRIN GARAJUL PRIMARIEI ARE UN TUPEU FANTASTIC SI TRATEAZA CIMITIRUL CA PE FEUDA PROPRIE..CU SPRIJINUL DIRECTORULUI CONDAMNAT..TOTUSI, DE CE SA RASPUNDA NUMAI DL BRAN? CUMVA DL BRAN ARE UN SEF? SI EL TRDBUIE SA PLECE..AMBII LA PACHET.
Garagata tine mortis sa faca parnaie! Doamne ajuta si mai scapa-ne de astia!
Da o mai descoperit o dată super soluția asta primitivă! Credeam că îs și montați ! Vrednică administrație! Nici nu le pasă! Peste două luni, tot despre zidul din dulapi de lemn auzim!