spot_img
spot_img
21.8 C
Vaslui
17-iun.-2025

Proteste în scolile din judetul Vaslui. Liderul Uniunii Sindicale „Didactica”: „ceea ce face domnul ministru al Educatiei nu este în regulã”

- Advertisement -
REACTIE… Mâine vor fi proteste în toate scolile din tarã, iar initiativa a pornit din judetul Vaslui. Liderul Uniunii Sindicale „Didactica”: „Din luna decembrie, când a fost numit în functie, actualul ministru al Educatiei nu prea a discutat cu sindicatele. În sase luni de zile, contactele au fost sporadice, punctele noastre de vedere cu privire la planurile cadru nu au fost ascultate”.

NEMULTUMIRI… Cadrele didactice din judetul Vaslui vor protesta mâine în unitãtile de învãtãmânt în care îsi desfãsoarã activitatea, în semn de nemultumire fatã de mãsurile care ar urma sã fie luate împotriva salariatilor din învãtãmânt pentru reducerea deficitului bugetar. „Pe tot parcursul zilei, de dimineatã si pânã seara, cadrele didactica vor purta ecusoane cu diverse mesaje, precum „protest” sau „scoala înseamnã demnitate”. Cei care doresc sã poarte si o banderolã pe brat, au aceastã posibilitate. Noi vom fi prezenti în scoalã si nu vom face altceva decât sã atragem atentia politicienilor si Ministerului Educatiei cã orice mãsurã lansatã în spatiul public trebuie discutatã înainte, trebuie analizatã pentru a vedea dacã e fezabilã sau nu. Ceea ce face domnul ministru nu este în regulã, la fel cum nici ceea ce propun politicienii nu este în regulã”, a transmis prof. Sorin Tiplea, liderul Uniunii Sindicale „Didactica”.

Protestele vor avea loc mâine în toate scolile din România. Initiativa a pornit, potrivit liderului Sorin Tiplea, chiar din judetul Vaslui. Acesta ne-a declarat cã printre nemultumiri se aflã implicit faptul cã Ministerul Educatiei refuzã sã se consulte cu partenerii de dialog. „Acest protest are loc la initiativa sindicatului nostru, la propunerea colegilor nostri din teritoriu. Nemultumirile sunt diverse. Din luna decembrie, când a fost numit în functie, actualul ministru al Educatiei nu prea a discutat cu sindicatele. În sase luni de zile, contactele au fost sporadice, punctele noastre de vedere cu privire la planurile cadru nu au fost ascultate. Dacã vã aduceti aminte, în în luna februarie a fost o dezbatere publicã, care s-a finalizat în luna martie, urmând ca în luna mai sã aparã acel raport. Era vorba ca sãptãmâna aceasta sã se dea forma finalã a planurilor cadru. Din luna martie si pânã la aceastã formã a planurilor cadru nu a mai fost nicio întâlnire între Ministerul Educatiei si sindicate pe aceastã problematicã. Este doar un exemplu pentru a vã aratã domnul ministru nu doreste o colaborare cu partenerii de dialog social. În schimb, lanseazã tot felul de idei în spatiul public, iar multe dintre ele nu pot fi aplicate”, a declarat liderul Uniunii Sindicale „Didactica”.

Cresterea normei didactice, „o mãsurã nerealistã, care nu poate fi pusã în aplicare”

Una dintre mãsurile care ar urma sã fie luate pentru reducerea deficitului bugetar este cresterea normei didactice, „o mãsurã nerealistã, care nu poate fi pusã în aplicare”, din punctul de vedere al liderului Sorin Tiplea. „Miscarea personalului didactic pentru anul 2025-2026 a început în ianuarie. În momentul acesta deja au trecut multe etape, inclusiv mentinerea pensionarilor în activitate pentru cei care au solicitat acest lucru, restrângerea de activitate, transferul personalului, detasãri la cerere… Deja s-au depus dosarele pentru înscrierea la concurs pentru posturile titularizabile si cele vacante. Dacã se mãreste norma didacticã de la 18 ore, chiar si la 19 ore, nu mai vorbim de 20 ore, înseamnã cã trebuie sã se reia toate etapele de miscare de personal, pentru cã ar putea sã aparã noi restrângeri de activitate. S-ar putea sã fie nevoie sã întorci toate deciziile sau o bunã parte a deciziilor pentru transferul personalul de la o scoalã la alta. De asemenea, în cazul posturilor care au fost publicate ca vacante, unele dintre nici nu se mai pot constitui, pentru cã e posibil sã nu mai avem 19 ore acolo, ci numai 18 ore. Sau, spre exemplu, aveam catedre combinate – 16 ore cu douã ore, 14 ore cu patru ore… Este clar cã acea catedrã nu se mai poate constitui în acest mod. Practic, nu mai este timp pentru ca o astfel de mãsurã sã poatã fi aplicatã. Un om normal, care întelege sistemul de învãtãmânt, îsi dã seama cã acest lucru nu e realizabil, dar politicianului X sau Y, care nu stie cum functioneazã sistemul de învãtãmânt, i se pare usor sã mãreascã norma didacticã. Nu e chiar atât de simplu pentru cã dai totul peste cap”, a explicat Sorin Tiplea.

„Nu avem o problemã din punctul de vedere al normei didactice europene”

Întrebat dacã un astfel de lucru ar fi posibil anul viitor, acesta a spus nu ar fi indicat. „În raportul QX, ministrul Educatiei aruncã o chestiune legatã de norma didacticã si spune cã aceasta ar trebui sã fie cel putin egalã cu norma didacticã europeanã. Dacã ne uitãm în statistici, vom constata cã media normei didactice în România este 18,7 ore (maistrii instructori au 24 de ore în încadrare, profesorii de matematicã sI cei de românã au 18 ore, cei din învãtãmântul special au norma didacticã de 16 ore), iar norma europeanã este în jur de 18. Deci, nu avem o problemã din punct de vedere al normei europene. Dacã se face o raportare numai la o anumitã tarã, atunci poate stãm putin mai prost. Spre exemplu, fatã de Franta. Acolo norma este 19 ore – 19 si putin. Dar suntem tot în preajma acesteia. Eu cred cã o mãsurã de tipul acesta trebuie sã fie întâi analizatã si contextualizatã. În mediul rural, o crestere a normei didactice complicã lucrurile. Dacã un cadru didactic reuseste acum sã-si facã norma în douã sau trei scoli, cum se întâmplã la materiile cu doar o orã pe sãptãmânã, o crestere a normei didactice va duce la mãrirea numãrului de scoli în care va trebui sã meargã pentru a-si face norma. Din aceastã perspectivã a fortei de muncã, situatia devine total neatractivã si s-ar putea sã ne confruntãm cu un refuz al oamenilor de a mai veni în sistemul de învãtãmânt, mai ales în mediul rural. Si atunci ne întrebãm – se mai doreste egalitate de sanse sau nu? În contextul în care s-ar realiza niste campusuri scolare pentru mediul rural, combinat cu o reorganizare teritorialã a României, toate lucrurile acestea pot fi discutate. Dar ca sã creezi campusuri scolare, unde sã aduci copii din mai multe comune, este o chestiune de duratã, de cel putin 10-15 ani. Nu vedeti cã România vrea acum sã blocheze investitiile? Ce sã mai investeascã în campusuri scolare…”, a declarat Sorin Tiplea.

Liderul de sindicat Sorin Tiplea, despre cele opt ore pe care ar trebui sã le petreacã în scoalã un profesor: „o chestiune neaplicabilã în marea majoritate a unitãtilor de învãtãmânt”

BUN LA CRITICÃ…De asemenea, acesta a criticat si declaratia ministrului Educatiei, Daniel David, potrivit cãreia cadrele didactice ar trebui sã petreacã opt ore pe zi în scoalã. „Din punctul meu de vedere, nu avea de ce se emitã în spatiul public aceastã chestiune, deoarece reprezintã o organizare a muncii. Înainte de a iesi în spatiul public, ar fi trebuit sã discute cu partenerii de dialog social, asa se întâmplã când vrei sã organizezi relatiile de muncã, dar este o chestiune neaplicabilã în marea majoritate a unitãtilor de învãtãmânt, mai ales în toate gimnaziile si liceele unde avem douã schimburi. Practic, chiar dacã ai vrea sã faci activitãti cu elevii, ei nu am cum sã stea în scoalã, pentru cã vine schimbul 2. Pentru ce ar trebui sã rãmânã dacã nu poate sã aibã legãturã cu elevii care pleacã acasã? Pe de altã parte, eu, ca profesor, as putea sã stau, dar am nevoie de o masã. Cum strungarul are strungul lui în fabricã, asa si eu am nevoie de o masã a mea, unde sã îmi pot lãsa o culegere sau unde sã pot studia. Este absurd sã studiezi în cancelarie. Cancelaria este un loc comun unde se perindã toatã lumea. Nu e un spatiu de studiu. Domnul ministru vine din mediul universitar. Universitarii au cabinete proprii. Dumnealui are impresia, probabil, cã situatia din scolile din România este asemãnãtoare cu cea din universitãti, cã fiecare cadru didactic are un birou al sãu si lucreazã de acolo. Unui profesor de matematicã îi ia douã-trei ore de matematicã ca sã corecteze un rând de lucrãri. Are importantã dacã aceastã evaluare a testelor o face în scoalã sau acasã? Nu cred”, a declarat liderul Uniunii Sindicale „Didactica”.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

18 COMENTARII

  1. Iata veniturile anuale ale unui lider de sindicat din invatamant:
    Anton Hadăr are 1.000.000 lei în conturi și 2.300.000 lei în obligațiuni la BCR
    Hadăr ia bani din 16 locuri distincte, bani publici. Fizic este imposibil să se achite de sarcinile de mai jos care îi aduc, anual, 100.000 de euro.
    440.000 lei, profesor la Universitatea Politehnica
    69.851 lei, ca membru ARACIS
    24.000 lei de la Academia Oamenilor de știință
    5.500 lei, premiere lucrări științifice în Comisiile CNATDCU
    3.500 lei din Comisii de doctorat
    7.200 lei ca membru în„ Comisie de disertație și Comisie de licență”, Academia Forțele terestre Sibiu
    700 lei, membru în Comisie de doctorat Universitatea Militară
    15.000 lei, membru în Consiliul Economic și Social
    810 lei, membru în Comisie de doctorat, Universitatea Politehnica din Timisoara
    1.150 lei, membru în Comisia pentru promovare profesor coferențiar, Universitatea Maritimă din Constanța
    3.500 lei Comisie doctorat Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi – Iași
    687 lei Comisia abilitare Universitatea Transilvania Brașov
    877 lei Comisie de doctorat Universitatea Sibiu
    35.000 lei, Șef Serviciu Politehnica București.
    TOTAL venituri Anton Hadăr: 549.000 lei, adică 45.000 lei pe lună sau 9.000 euro.

  2. Domnule lider de sindicat, când s-au făcut ultima dată alegeri pentru liderul sindical pe județ? Am 33 de ani de învățământ, dar nu-mi mai aduc aminte când ați fost votat ultima oară!

  3. Mai domnul Tiplea , vă deranjeaza afirmatiile ministrului, dar modul cu se acorda gradatiile de merit, toate pe spaga, nu va deranjeaza ? vi s au marit salariile la greu in ultima perioada, ati si performat cumva ? nu cred! probabil , in toamna va pregatiti de vreo greva ca acum plecati in vacanta, dar daca o sa va ia la intrebari parintii copiilor ca pe ei nu i luati in calcul si s au cam saturat sa dea bani pe pregatiri pt ca nu va faceti voi treaba la clase..

      • Acceptam schimb de locuri de munca. Stam noi degeaba la birou și veniți voi în locul nostru. Ca tot avem salarii mari și concediu prelungit.

        • Nu cred că vreți asta! Stați bine mersi la catedră, dar și mai bine mersi în cancelarie sau deloc în școală! Că după rezultatele muncii, crește procentul statisticilor analfabeților funcționali! Noile generații sunt perfect inadecvat pregătite să producă ceva profesionist la locurile de muncă!

  4. Sa o luam pe rand domnule profesor Tiplea:
    1. Spuneti ca ministrul nu se consulta cu sindicatele. Dar liderii de sindicat se consulta cu membrii de sindicat? In cate scoli ati facut in acest an sedinte cu membrii de sindicat pentru a le asculta parerea?
    2. Ati facut aceasta greva acum, in ultima saptamana, ca sa justificati neefectuarea orelor de catre cadrele didactice. Mergeti prin scolile judetului si veti vedea ca acolo unde se invata in doua schimburi nu mai gasesti pe nimeni pe la orele 16.00-17.00. Intrati prin clase sa vedeti cati elevi sunt prezenti. Mi-ar fi rusine sa cer tot felul de drepturi in conditiile in care scoala romaneasca este la pamant.
    3. Orice masura propune ministrul nu poate fi aplicata in opinia dvs. Orice masura poate fi aplicata dar nu poate fi acceptata de dvs . Daca s-ar putea sa nu se faca nimic (nu ca s-ar face prea mult) si sa se primeasca foarte multi bani ar fi foarte bine. Asta acceptati.
    4. Ati facut media romaneasca a numarului de ore adunand si cele 24 de ore ale maistrilor. Dar cati maistri instructori sunt in invatamant? Nici 0,1%. Iarasi mi-ar fi rusine, ca profesor de matematica, sa fac asemenea calcule false care sa pacaleasca oamenii.
    5. E greu sa ceri unui profesor sa stea 8 ore in scoala in conditiile in care unii dintre profesori nu stau nici la toate orele de la clasa (ati verificat vreodata sa vedeti cate ore de limba latina, educatie tehnologica, muzica, desen sau educatie fizica se fac pe bune?). Profesorii refuza sa faca si serviciul pe scoala in zilele in care au putine ore tocmai pentru a pleca cat mai repede din scoala. Vad ca vreti conditii peste conditii pentru a sta la scoala. Cancelaria nu va mai prieste dar e buna cand cand se fac petreceri saptamanale. Nu vreti si un pat?
    6. Bagati in fata tot timpul scoala din mediul rural. In actualele conditii pe care nu vreti sa le schimbati sub nici o forma, care e nivelul invatamantului rural? Il stim din anii trecuti, cu scoli avand 0% promovabilitate la EN. Daca se mareste norma didactica si profesorul va merge in trei scoli in loc de doua va scadea promovabilitatea in aceste scoli? Unde ? Sub 0? Eliminati prostia asta cu scaderea normei la 16 ore dupa o anumita vechime pe motiv ca de la o anumita varsta obosesti mai repede. Pai atunci de ce ati dus varsta de pensionare la 70 de ani?
    7. Observ ca in toate domeniile si in toate functiile liderii se schimba dupa o perioada de timp, au mandate limitate. Numai liderii de sindicat raman in functie pe viata. E corect?
    8. Din declaratiile dvs nu este prea clar pentru ce faceti greva. Doar asa, ca sa va aflati in treaba si sa afle lumea ca inca mai existati.
    9. In acest moment se cauta solutii pentru reducerea cheltuielilor. Vad ca nu aveti nicio idee legata de acest lucru. Doar atat stiti: reducerea normei didactice si cresterea salariilor. Adica sunteti pe invers fata de framantarile celor din conducerea tarii. Picatura cu picatura s-ar aduna destui bani pentru a echilibra bugetul. V-ati gandit cate cheltuieli inutile se fac in invatamant? Cateva exemple: simulari fara numar cu subiecte de la toate nivelurile (o simulare ar fi de ajuns), concursuri scolare fara numar (ca doar e nevoie de cat mai multe adeverinte la dosarul de gradatie), institutii inutile care toaca multi bani (CCD, Centrul de excelenta, CJRAE, ARACIP), inspectorat scolar supraincarcat cu personal, personal didactic auxiliar si nedidactic repartizat necorespunzator in scoli si licee (scoli cu un singur paznic si scoli cu trei paznici!, scoli cu un muncitor de intretinere si scoli cu trei muncitori de intretinere!, scoli cu un bibliotecar la 500 de elevi si scoli cu 1/2 bibliotecar la 1000 de elevi!), deplasari in masa ale directorilor la sedinte care pot fi facute si online fara cheltuieli, bibliorafturi intregi pline cu tone de documente care pot fi pastrate si in format electronic si cu cheltuieli mai mici, cursuri de perfectionare tinute in statiuni montane cu cheltuieli pe masura la initiativa contabilei ISJ, examene inutile la 2,4,6, mari consumatoare de hartie si de toner color, cursuri tinute de CCD cu bani din bugetul scolilor, cursuri de la care nu inveti absolut nimic (important e ca la sfarsit sa trimiti materialele, normal ca in format letric ) etc. Adunati toate aceste „picaturi” si veti vedea cati bani se aduna intr-un an la nivelul tarii. Asta ar trebui sa va doara in aceste momente domnule Tiplea. Nu reducerea numarului de ore si cresterea salariilor. Si ar mai fi multe de spus.

    • Aveti perfecta dreptate, Anonim! Mai intai sa se schimbe calitatea actului didactic, implicarea cu adevarat a cadrelor didactice (in special profesorii de gimnaziu si liceu) in procesul de invatamant. Dar daca acestia nu au niciun fel de raspundere ca scot pe banda rulanta analfabeti functionali, cum credeti ca va evolua invatamantul? V-ati trezit si dumneavoastra, domnule Tiplea cu maritul salariului intr-un moment foarte prielnic…. . Sa merite cadrele didactice mariri, sa demonstreze ca merita, si apoi sa ceara ceva! Sa va fie rusine cu aceste doleante fara acoperire, domnule Tiplea!

    • Excelent comentariu! Un articol bine realizat și argumentat într-un comentariu. Acestea sunt chiar măsuri corecte pentru restructurarea și reorganizarea sistemului de învățământ!

    • Ați uitat să mentionati de acele proiecte Erasmus sau cum s-or mai chema ele, un fel de vacanta cu familia, pe bani europeni, ca de aplicat în școală romanesca ce se învață acolo, se vede… Analfabeți funcțional cât cuprinde.

  5. Un profesor cu vechimea maxima are max 7.040. Cei care au 10.000 ori au ore suplimentare, ori alte smecherii (gradatii de merit si alte prostii). Majoritatea cred ca au intre 6 si 7 mii…La 10 mii, ma fac maine profesor. Puteti calcula salariul unui profesor folosind site-ul asta> https://salarii.invatamantpreuniversitar.ro/ Puneti vechimea la maxim si gradul I si spor de dirigintie si ajungeti la 7 mii. Cu ocazia asta puteti calcula si salariul unui debutant. Sa nu intelegeti ca le iau apararea. Sunt multe lichele in invatamant, insa cu o asemenea atitudine fata de aceasta profesiune e greu sa atragem tineri buni. Se intampla ceva asemenator in Politie, unde acum intra toate ciurucurile cu 6. Cred ca sunt multi tineri seriosi si inteligenti care nici nu vor sa auda de Politie. Si pe buna dreptate, cand se pare ca infractorii au mai multe drepturi decat cetatenii cinstiti.

  6. Actualmente una din cle mai bune profesii – cea de profesor cu toate gradele luate…salariu in jur de 2000 euro, liber berechet, pregatire la greu/bani la greu……GHINION, vorba unui „clasic in viata”.

  7. Fiecare după capacitatea lui. Vrei să fii alfabetizat? Când faci mișto de părinți și de cadre, tu fiind mai deștept, asumă-ți statutul. Fiecăruia după posibilități și nevoi.

  8. În prezent cel mai bine este sa fii profesor. Dacă ai ceva vechime și ți-ai mai dat și gradele didactice, salariul este unul decent. Nu mai vorbim de liberele de care au parte, sărbători legale, punți s..a. Iar cu această structura de an școlar, cu module, ești continuu într-o vacanță.

    • Sa faci „gat” la salariu de 10.000 NET PE LUNA IN MANA, 4 ORE PE ZI SI 3 LUNI VACANTA PE AN………e noaptea mintii!! Nu mai spun ca sunt favorizați doar elevii care sunt copiii colegilor, nepoții profesorilor , X a lui Y! Școală de stat a devenit o casta privata, cu privilegii doar pentru cei din „interior”!!!

  9. Tiplea e un retardat care nu mai profesează insa tine un post ocupat …cu astfel de jigodii se duce învățământul romanesc la groapă

  10. Sigur! nici nu trebuie să ne amintim procentul analfabeților funcționali absolvenți ai tuturor etapelor de învățământ! Doar bănuții și normele! Rezultatele să fie neglijate!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.