DeschidereLocalUltima ora

VIDEO | Atentat la viața vasluienilor, dejucat de pompierii Inspectoratului pentru Situații de Urgență: unii cu roboții și macaralele din alte județe, alții cu flexul și cu tahografele măsluite

TUPEU… Accidentul de marți după-amiază, în care o cisternă încărcată cu 19.000 de litri de gaz lichefiat s-a răsturnat în rondul localității Simila, a ascuns detalii de-a dreptul revoltătoare, scoase ieri la lumină de prefectul Eduard Popica și de inspectorul-șef al ISU Vaslui, Cătălin Oloeriu. Într-o conferință de presă organizată la Prefectura Vaslui, cei doi au prezentat întreg filmul operațiunii de salvare, un film care putea să aibă un sfârșit cu adevărat tragic pentru câteva sute de persoane care locuiesc în satul de lângă Bârlad. Practic, Simila putea deveni un nou Mihăilești, dacă pompierii vasluieni nu acționau cu foarte mult profesionalism, reușind să ducă la capăt o misiune extrem de dificilă. Dificultatea a fost dată atât de starea tehnică a cisternei, care era o adevărată bombă cu ceas, roasă de rugină și sudată în toate părțile ca să nu se dezansambleze, dar și de comportamentul celor de la firma care asigura transportul gazului și care au dat dovadă de o inconștiență ieșită din comun pe durata întregii acțiuni. Practic, pentru a evita o explozie cu efecte devastatoare, lucrătorii ISU au muncit, cum s-ar spune, cu mănuși de catifea. Au deșurubat piulițele parapetului folosindu-se de cârpe, pentru a fi evitat contactul direct cu fierul de pe marginea drumului, apoi au evacuat zeci de familii și au deviat traficul. În tot acest timp, angajații firmei din Republica Moldova, care se ocupau de acel transport de gaz, n-au dat doi bani pe eforturile salvatorilor și au vrut să taie parapetul cu flexul, crescând și mai mult șansele ca cisterna să explodeze. Nu s-au liniștit nici după mai bine de zece ore de la startul misiunii, când, într-un final, s-a reușit repunerea cisternei pe roți. Ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, aceștia ar fi încercat înlocuirea capului tractor cu unul venit de peste Prut, dorind să-și continue drumul cu cisterna avariată, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Pe fir au intrat polițiștii și jandarmii vasluieni, care au imobilizat vehicul și i-au amendat pe cei vinovați de producerea accidentului, mai ales că șoferul fusese descoperit și cu un dispozitiv special conceput să păcălească tahograful. Această sarabanda a ilegalităților și bătăii de joc l-a scos din sărite pe prefectul Eduard Popica, care a cerut controale mult mai stricte la mașinile de mare tonaj din Republica Moldova și Ucraina, care traversează județul Vaslui.

Mâncată de rugină, cu osia sudată în vreo șase părți, abia asamblată să poată efectua un transport de substanțe periculoase. Așa circula cisterna din Republica Moldova, marți, pe drumurile din județul Vaslui. Toată lumea se întreabă, pe bună dreptate, cum de acest vehicul a trecut controlul la vamă și câte astfel de bombe cu ceas au circulat și vor mai circula prin județul nostru. Gravitatea incidentului de marți, din rondul de la Simila, l-a determinat pe prefectul Eduard Popica să organizeze ieri o conferință de presă, pentru a trage un puternic semnal de alarmă pentru instituțiile statului care au ca sarcină de serviciu să verifice astfel de transporturi. “Șoferul acelei cisterne cu numere de Republica Moldova nu a adaptat viteza la condițiile de trafic, a intrat în tangaj și s-a răsturnat. Cisterna fiind încărcată cu 19.000 de litri de gaz, cei de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Vaslui au ajuns la scurt timp acolo, au perimetrat zona, solicitând totodată intervenția Serviciului de Ambulanță Județean, pentru a prelua șoferul autotrenului. La fața locului s-au deplasat și cei de la Garda de Mediu și Agenția de Mediu, care au monitorizat scurgerile de gaze, pentru că au existat astfel de scurgeri. Am dorit să organizăm această conferință pentru a atrage atenția tuturor autorităților, și o voi face și personal, în prima ședință de Colegiu Prefectural, asupra acestor autotrenuri care tranzitează județul Vaslui. Este inadmisibil ca după ce am pus acea cisternă pe roți să observăm că era ruginită toată, că era sudată, era făcută din bucăți. Oricând, în orice moment, acea cisternă putea să explodeze din cauza încărcăturii, distrugerile afectând tot pe o rază de cel puțin jumătate de kilometru. Am încercat să transvazăm acel gaz lichefiat, dar nu am reușit pentru că acele căi de evacuare erau blocate cu rugină. Este inadmisibil ca astfel de vehicule să traverseze drumurile publice din întreaga tară. Acest autotren era o bombă pe roți. De aceea, la viitoarea ședință cu ei, atât celor de la ISCTR cât și celor din Vamă le voi atrage atenția să supravegheze cu mai multă atenție toate aceste autotrenuri care intră în țară pe la vama Albița. Am constatat de-a lungul timpului că șoferii din Republica Moldova și din Ucraina sunt implicați în tot felul de incidente la noi în țară, accidente la tot pasul, vehiculele nu se află într-o stare normală din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice. Nu este exclus ca cisterna care s-a răsturnat la Simila să fi avut o defecțiune tehnică. Am trimis dimineață ISCTR-ul, care au ridicat numerele, au ridicat toate documentele. Mi s-a transmis că s-au găsit și alte dispozitive ilegale pe acel autotren, prin urmare acel vehicul nu va pleca de aici decât pe trailer”, a declarat prefectul Eduard Popica.

Detalii uluitoare prezentate de șeful ISU Vaslui: Colegii șoferului din Republica Moldova doreau să taie cu flexul parapetul, deși din cisternă ieșea gaz 

Prezent la conferința de presă, inspectorul-șef al ISU Vaslui, col. Cătălin Oloeriu, a prezentat orarul întregii intervenții deosebit de dificile. Potrivit acestuia, colegii șoferului vinovat de producerea accidentului, au venit pentru a transfera gazul dintr-o cisternă în alta, fără a respecta cele mai elementare măsuri de siguranță. În timp ce pompierii vasluieni nu știau ce să mai facă să evite producerea celei mai mici scântei, cei de peste Prut doreau să taie cu flexul parapetul de metal, pentru a elibera capul de tractor. Colonelul Oloeriu a declarat că timp de 18 ore, colegii săi au lucrat cu sabia deasupra capului, pericolul de explozie fiind unul iminent. “La ora 15:08 am fost sesizat cu privire la producerea acestui accident, tot în acel moment fiind alertate și forțele de intervenție de la Detașamentul Bârlad, care au plecat spre locul respectiv cu două autospeciale de stingere a incendiilor. (…) La ora 15:47 am solicitat evacuarea persoanelor pe o distanță de 800 metri deoarece GPL-ul este un gaz inflamabil, iar acolo exista un real pericol să se producă o deflagrație. La ora 15:55 am solicitat sprijin Inspectoratului pentru Situații de Urgență Iași, deoarece ei au în dotare o autospecială cu roboți, iar la Simila se impunea folosirea acestor roboți. Nu am trimis colegi de-ai mei în acea zonă roșie, cum îi spunem noi. La ora 16:00 am trimis mesaj prin RoAlert, avertizând populația din zona afectată asupra pericolului existent. Pe toată durata intervenției am căutat să evităm orice sursă de scânteie. Am căutat ca nicăieri prin apropiere fierul să nu intre în contact direct cu alte bucăți de fier, îndepărtând orice sursă de producere de scântei, deoarece acolo se emana gaz. La ora 16:10, Delgaz Grid a întrerupt curentul la acele case care fusese evacuate. La ora 16:14 minute, s-a luat legătura, prin dispeceratul ISU Vaslui, cu firma din Republica Moldova care era proprietara acestei cisterne. (…) La ora 16:55, proprietarul firmei a transmis că au început deplasările către locul incidentului a trei autocisterne pentru transvazarea gazului. La 17:10, Agenția de Mediu Bacău se deplasează la fața locului cu o autospecială tip laborator. La 17:20, cu ajutorul echipajului de prim ajutor, a fost evacuată o persoană de 91 de ani, netransportabilă, care a fost dusă la spitalul din Bârlad. La 17:35, autospeciala cu roboți a ISU Iași a ajuns la locul intervenției. Am distribuit doi roboți pe latura de nord și de sud, cu ajutorul acestor dispozitive putând refula apă asupra cisternei. La ora 18:41, în urma analizei făcute, am micșorat raza zonei roșii și am putut să ne apropiem mai mult de locul evenimentului. La 20:00 a ajuns la locul accidentului și patronul firmei de transport care se afla în deplasare dinspre București spre Republica Moldova. Am făcut o recunoaștere la fața locului împreună cu dumnealui, după care el a dispus să solicite și alt sprijin față de ce trimisese inițial. La ora 20:46 a ajuns la locul evenimentului o macara din județul Galați, pentru că la noi în județ nu am găsit disponibilă o astfel de macara. La ora 21:31 au ajuns la locul intervenției și acele cisterne din Republica Moldova, solicitate pentru transvazarea gazului. Aici am avut surprize tare neplăcute, în sensul în care acele persoane ar fi dorit să punem pe roți cisterna răsturnată, ca abia după aia să facem transvazarea gazului. Nu s-a putut face acest lucru deoarece cisterna era răsturnată pe partea dreaptă a carosabilului și, de asemenea, aveam și acel parapet din metal care era intercalat cu capul tractor. Am evitat, așa cum am mai spus, producerea oricărei scântei pentru că și la acea oră se emana gaz din cisternă. Noi stabilisem că facem înainte acea transvazare, am retras personalul din zona respectivă pentru că noi nu suntem de specialitate pe astfel de activități, însă în momentul când m-am dus să văd ce se întâmplă, acele persoane încercau să taie acel parapet. Noi am intervenit cu cârpe și cu chei pentru a nu produce scântei, iar ei doreau să taie parapetul de metal. Am intervenit la timp și i-am oprit apoi s-a făcut trangazarea unei cantități de gaz. La ora 2:07 aveam transvazat aproximativ 50% din cantitatea totală de gaz, la ora 3:14 am reușit să desprindem capul tractor de parapetul metalic, iar la ora 4:04 am început operațiunea de repunere pe roți a autocisternei. De la acea oră și până dimineață, în jurul orei 8, am avut vreo 3 tentative și nu am reușit pentru că cisterna mai avea gaz, greutatea era mare, iar roțile alunecau. După mai multe încercări, am chemat un utilaj al Primăriei Zorleni. Am vut situații în care s-au rupt șufele, ne-am confruntat cu mai multe probleme. Într-un final, cu ajutorul viceprimarului comunei Zorleni, care pe toată durata intervenției a stat alături de mine, s-a solicitat un alt buldoexcavator cu care am reușit să punem cisterna pe roți. După ce am pus-o pe roți, iar am avut surprize, pentru că acele persoane din Republica Moldova doreau să plece de acolo cu tot cu ea. S-a solicitat sprijinul celor de la ISCTR, pentru a evita orice discuție cu ele. La ora 10:32 s-a terminat transvazarea, încercându-se înlocuirea capului tractor cu un altul adus din Republica Moldova. Nu s-a reușit, prin urmare s-a luat decizia tractării întregii cisterne, cu tot cu capul tractor, pentru a fi reluată circulația în zonă”, a declarat col. Cătălin Oloeriu în cadrul conferinței de presă de miercuri.

1 comentariu

  1. Intra pe spagi, in vestul tarii se a terminat spagile o data cu intrarea in schenghen, in estul si nordul tari inca se mai accept spagile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button