În general, performanța școlară în România este asociată doar cu școlile de elită din marile centre urbane, de acolo de unde vin majoritatea olimpicilor, la loturile naționale, dar și acolo unde se obțin cele mai importante rezultate la concursurile școlare naționale. Școlile din orașele mici de provincie sau cele sătești, mai ales cele situate la mare depărtare de aceste puternice centre educaționale naționale, sunt cel mai adesea asociate cu probleme sociale, cu absenteism, analfabetism funcțional și rezultate rușinoase la Evaluare Națională sau Bacalaureat. Evident nu iese fum fără foc, iar genul acesta de tradiție sumbră a învățământului de masă s-a perpetuat în ultimele trei decenii în aceste zone sărace sau marginale ale țării.
Sunt însă și unități de învățământ care contrazic orice prejudecată sau stereotipie legată de învățământul rural sau provincial. Iar cel mai bun exemplu îl reprezintă o serie de școli și licee din nordul extrem al României, într-unul dintre cele mai sărace județe ale României (cel puțin statistic), nu departe de ultima frontieră a Uniunii Europene. În aceste școli există un cult al performanței școlare, dar și al pasiunii pentru învățătură, combinată cu o preocupare, surprinzătoare, a societății de a oferi noilor generații o șansă la o viață mai bună…https://adevarul.ro/stiri-locale/botosani/scolile-de-la-capatul-romaniei-care-darama-toate-2472213.html