În atentia DNA: au crescut costurile de peste patru ori pentru constructia depoului de troleibuze, de la 1,5 milioane lei, la 6,3
COSTISITOR… Aproape cã nu este investitie în municipiul Vaslui care sã nu necesite o actualizare de preturi, pentru asta invocându-se tot felul de motive, de la rãzboiul din Ucraina, scumpirea materialelor de constructii si pânã la modificarea cotei de TVA, de la 19% la 21%. Sãptãmâna trecutã a venit rândul depoului de troleibuze sã-i actualizate costurile, cheltuielile neeligibile, adicã suportate din bugetul orasului, crescând de la 1,5 milioane lei la 6,3 milioane lei. Aceastã crestere este de 420% si nu este fireascã, mai ales cã lucrarea este începutã în 2020 si trebuia finalizatã de mult. Normal cã acum costurile cresc, dar cine rãspunde pentru cã aceastã lucrare nu a fost finalizatã la timp? Ne întrebãm ce afacere a fãcut primãria. S-a spus cã investitia este din fonduri europene, dar municipiul Vaslui pune din banii cetãtenilor 4,8 milioane de lei, fatã de 1,5 cât a dat UE. Pãi unde e câstigul? Pânã acum nu avem nicio explicatie a cresterii exponentiale a costurilor? E normal ca organele de anchetã sã verifice aceastã afacere, care cam miroase…
Extinderea retelei de troleibuze este una dintre cele mai importante investitii care s-au realizat în municipiul Vaslui în ultimii zeci de ani, însã, atunci când au decis sã o punã în practicã, decidentii locali par sã se fi uitat doar la sumele atrase de oras care s-au ridicat la ordinul sutelor de milioane de lei, însã nu si la utilitatea ei. Azi vedem o Zonã Industrialã aproape „moartã” din punctul de vedere al activitãtii economice, dar unde trotuarele aratã mai bine ca în centrul orasului, desi pe acolo nici câinii nu circulã. Vedem o linie de troleibuze extinsã pânã aproape de barajul Delea, cu toate cã adresabilitatea pentru aceste mijloace de transport a vasluienilor care locuiesc în zona respectivã este foarte micã. Mai vedem troleibuze si autobuze electrice, recent achizitionate, care zilnic circulã mai mult goale prin oras, toate aceste costuri fiind suportate din bugetul orasului. Si asa cum îi stã bine unei retele noi de troleibuze, de câtiva ani, se lucreazã si la un nou depou.
Cum s-a dublat valoarea acestei investitii în doar cinci ani de zile
Pentru cei mai putin familiarizati cu istoricul acestei investitii, reamintim cã în urmã cu cinci ani, la data de 6 aprilie 2020, Primãria Vaslui a semnat contractul de finantare pentru „Proiect de realizare depou pentru transport public”, cu o valoare totalã de 21.163.086,73 lei, din care 20.190.148,30 lei valoare eligibilã, adicã asiguratã din fonduri europene. Pomanã curatã, si-a spus toatã lumea atunci, pentru cã Vasluiului îi reveneau cheltuieli la acea vreme pentru realizarea acestei investitii de sub un milion de lei. Numai cã, pe parcursul implementãrii, au fost înregistrare cresteri substantiale de preturi la materialele de constructii ca urmare a contextului pandemic si a conflictului militar din Ucraina, care s-a suprapus cu majorãri de preturi si în sectorul energetic, ceea ce a dus la întârzieri în implementarea proiectului. Astfel, în prima etapã a proiectului, realizatã la data de 31 decembrie 2023, au fost realizate activitãti eligibile în valoare de doar 6.535.986,65 lei. În data de 2 septembrie 2024, s-a semnat pentru contractarea etapei a II-a a proiectului de investitii „depou, cu o valoare totalã de 30.335.863,65 lei, din care 28.867.403,65 lei valoare eligibilã. Lucrãrile eligibile din prima etapã, de 6,5 milioane lei împreunã cu sumele bugetate pentru etapa a II-a au condus, într-un final, la atingerea unei valori eligibile de 35.403.390,30 lei. Numai cã în cursul continuãrii implementãrii proiectului, anul acesta, a intervenit acea modificare legislativã prin care TVA-ul a fost majorat de la 19% la 21%, diferenta de 2% aplicatã la restul de executat având o influentã financiarã de 282.042 lei. Pe lângã aceastã situatie, a fost analizat si impactul financiar al ajustãrilor de pret – cele plãtite pânã în prezent si cele estimate pânã la finalizarea lucrãrilor – reiesind, mai nou, necesitatea unei majorãri de 4.470.578,11 lei pentru constituirea rezervei de implementare. Astfel, toate modificãrile expuse conduc la necesitatea actualizãrii valorice a indicatorilor tehnico-economici aferenti proiectului, valoarea totalã a acestora crescând de la 36.956.327,03 lei, la 41.708.947,95 lei, din care 35.403.390,30 lei valoare eligibilã si 6.305.557,65 lei valoare neeligibilã.
				
Domnul Primar Braniste să ia modelul primarilor din orașele mari care nu mai dau artificii in noaptea de revelion și fac un program cu jocuri de lumini. Ne-am saturat de bubuitura petardele și artificiilor
A facut cineva bilantul? Se scot cheltuielile? La citi oameni circula cu mijloacele de trasport in comun!!!!!!!! Acestea ar trebui desfiintate… .. sau diminuat cel mult la 1/2 nr. Acestora… de astanoare adaosurile la apa,gunoi impozite etc.?
Pentru cei de la Vremea Noua – daca se face ceva in judetul acesta, nu este bine… daca nu se face, iar nu este bine…asa ca, parerea noastra, a cetatenilor, daca v-ati nascut in pestera, ramaneti acolo si nu va mai inmultiti!