Aproape trei sferturi dintre comunele vasluiene nu își pot susține cheltuielile administrative
CIFRE… Curtea de Conturi a realizat, recent, un audit al performanței prin care a analizat modul de organizare și funcționare a comunelor și a orașelor mici din România, în raport cu populația deservită și cu serviciile oferite. Auditul a avut ca obiective evaluarea măsurii în care comunele și orașele mici reușesc să îndeplinească condițiile prevăzute de legislație, să gestioneze resursele avute la dispoziție și să ofere servicii publice în raport cu populația deservită. Din acest punct de vedere, județul Vaslui stă cel mai prost la nivel național, din cele 81 de Unități Admistrativ Teritoriale din mediul rural, 57 având cheltuieli cu personalul mai mari decât veniturile proprii. Tot județul Vaslui este primul pe țară și la capitolul subvenții care depășesc veniturile proprii, urmat îndeaproape de județele Caraș-Severin și Mehedinți. Raportul de audit menționează o serie de particularități de ordin administrativ-teritorial și demografic ale României care trebuie luate în considerare în elaborarea și implementarea politicilor publice și recomandă o abordare integrată, care să combine măsuri de creștere demografică și de dezvoltare economică și socială, pentru a valorifica potențialul fiecărei zone și pentru a asigura o dezvoltare armonioasă a întregului teritoriu.
Accesul la servicii publice esențiale reprezintă o componentă critică a calității vieții și a bunăstării sociale. În România, persistă disparități semnificative între mediul urban (orașe și municipii) și cel rural (comune) în ceea ce privește accesul la servicii de sănătate, educație și utilități de bază. Astfel, dintre unitățile administrativ-teritoriale (UAT) rurale, 12% nu dispun de cabinete de medicină de familie, 50% nu au cabinete stomatologice, iar 24% nu beneficiază de farmacii. UAT-urile mici, cu o populație redusă, sunt cele mai dezavantajate în special în privința alimentării cu apă, a canalizării și a transportului public. Deși accesibilitatea comunelor la astfel de servicii se ameliorează odată cu creșterea populației localității, ea rămâne inferioară celei din mediul urban. Această situație subliniază nevoia de investiții și politici publice care să reducă aceste inegalități și să asigure un acces echitabil la servicii esențiale pentru toți cetățenii. Potrivit raportului Curții de Conturi, cadrul legislativ actual nu oferă instrumentele necesare pentru a reorganiza eficient administrația locală și a răspunde nevoilor specifice ale comunităților. Schimbarea statutului administrativ al unei localități este dificilă și rareori reușește. Au existat, în ultimii ani, mai multe încercări de revenire la rang de comună a unor orașe sau de comasare a unor comune cu orașe, dar cele mai multe dintre acestea nu au fost finalizate cu succes din cauza neîndeplinirii condițiilor impuse de Legea referendumului.
Jumătate dintre orașele mici din țară nu îndeplinesc criteriul demografic; în județul Vaslui, Negreștiul și Murgeniul nu trec pragul
Unul dintre indicatorii cheie prevăzuți de legislație este „numărul de locuitori”, al cărui prag minim pentru constituirea orașelor este 10.000 de locuitori, iar pentru comune pragul este de 1.500 de locuitori. La nivelul anului 2023, 119 orașe nu îndeplineau criteriul demografic de minimum 10.000 de locuitori. Acestea reprezintă mai mult de jumătate (55%) din totalul de 216 orașe. Totodată, un număr de 432 de comune (15% din numărul total de comune) nu îndeplineau criteriul respectiv. Potrivit raportului, există o discrepanță semnificativă între cerințele legislative pentru înființarea de comune/declararea de orașe și realitatea demografică a unor localități din România, în sensul în care multe dintre acestea nu s-ar mai încadra în categoria din care fac parte, dacă ar fi analizate din acest punct de vedere.
Criteriile demografice pentru clasificarea localităților în orașe și comune nu mai corespund dinamicii actuale
În ceea ce privește gestionarea resurselor, raportul arată că derogările legislative anuale, deși menite să echilibreze bugetele locale, pot influența pe termen lung autonomia financiară a UAT-urilor. În anul 2023, doar 27% dintre comune și 34% dintre orașele mici au reușit să se finanțeze din venituri proprii în proporție mai mare de 50%. Totuși, capacitatea de finanțare din venituri proprii a crescut de la an la an în perioada 2021-2023, mai mult în cazul comunelor decât în cazul orașelor mici. Ponderea ridicată a cheltuielilor de personal poate indica limitarea resurselor unui UAT pentru dezvoltare, semnalează auditorii. În anul 2023, doar 31% dintre comune au reușit să își susțină cheltuielile de personal din veniturile proprii analizate, în scădere semnificativă față de 2022 (52%) și 2021 (44%). În ceea ce privește orașele mici, 76% și-au susținut cheltuielile de personal din veniturile proprii analizate în anul 2023, 85% în anul 2022 și 81% în anul 2021. În orașe și comune, comparativ cu alte structuri locale (municipii și consilii județene), există dificultăți mai mari în atragerea de personal. Cheltuielile de personal aferente comunelor sunt semnificativ mai mici față de cele ale orașelor care deservesc același număr de locuitori. Totodată, bugetele UAT-urilor mici se confruntă cu o presiune suplimentară generată de costurile aferente asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav. Astfel, în perioada 2021-2023, numărul de asistenți personali ai persoanelor cu handicap grav a crescut cu 7%, iar plățile aferente cu 38%.
Diferențele salariale nu se văd și în calitatea serviciilor
În ceea ce privește costurile aferente personalului din administrația publică locală, raportul notează că modul actual de stabilire a coeficienților pentru indemnizațiile primarilor și ale viceprimarilor, cu implicații în stabilirea salariilor angajaților din administrația publică, creează discrepanțe între orașe și comune atunci când acestea deservesc un număr de locuitori similar. Aceste diferențe duc la costuri salariale mai mari în orașe, atât pentru aleșii locali, cât și pentru personalul din aparatul administrativ, nu doar din cauza numărului de angajați, care poate fi mai mare, ci și datorită unui etalon salarial superior stabilit prin legislație. Se poate ajunge la situații în care serviciile publice să nu fie oferite la același nivel, deși cheltuielile salariale sunt mai mari în orașele cu un număr de locuitori comparabil cu cel al comunelor.
Județul Vaslui excelează în toate clasamentele negative
STATISTICĂ… În județul Vaslui, multe primării par să-și justifice tot mai greu scopul administrativ. Asta și pentru că o bună parte din ele nu au bani nici pentru plata propriilor salarii, ceea ce înseamnă că nu administrația e făcută pentru cetățeni, ci cetățenii sunt făcuți pentru a justifica existența acestor entități. În anul 2023, la nivel național, un număr de 651 de comune (23% din primăriile rurale) nu au avut venituri proprii nici măcar pentru a plăti salariile, iar Vasluiul a excelat la acest capitol, cu 57 (peste 70% din totalul de 81 de comune din județ), aflate în această situație disperată. Reorganizarea administrativ-teritorială a fost înghețată în stadiul de proiect de peste un deceniu de către liderii PSD, PNL și UDMR, trei dintre formațiunile aflate, în prezent, la guvernare. Declarațiile liderilor acestor partide politice privind reformarea administrativă au fost contrare dinamicii din teritoriu, unde numărul comunelor și orașelor a crescut fără pauză după 1990, într-un ritm impus de nevoia partidelor de a-și forma structuri cât mai mici de mobilizare a electoratului. În primii 15 ani de după Revoluție, în România au fost înființate (prin divizare sau schimbarea statutului localității), 59 de municipii, 47 de orașe și aproximativ 225 comune, ceea ce a dus fărâmițarea și mai mare a UAT-urilor, cu impact financiar major.
Desființați și firmele cu datorii la stat și care nu platesc contribuțiile angajaților la stat. Ar mai rămâne cel mult 30- 40% din firmele private.
PLAN Romănia (Partidul Liga Acțiunii Naționale) este un partid care își propune reorganizarea administrativ-teritorială a țării. Sunt numeroase argumente de natură financiară, administrativă, economică ce vin în susținerea unei asemenea inițiative. Toți politicienii de top din ultimii 20 de ani au vorbit despre nevoia unei asemenea măsuri dar ea a fost amânată sistematic din dorința de a nu “tulbura bazinele electorale” și a nu pierde sprijinul “baronilor locali”. S-au vehiculat mai multe variante, unele de real interes, noi susținem o reducere a județelor și o reașezare a lor pe structura actuală a Curților de Apel.
În România există 3228 unități administrativ teritoriale, dintre care 2862 sunt comune. Mai mult de jumătate dintre acestea au sub 3000 locuitori. Astăzi, România are puțin peste 45.000 reprezentanți aleși la toate nivelurile autorităților (locale + centrale). Aceasta înseamnă că există un reprezentant ales la 422 cetățeni. Atunci când numărul reprezentanților devine excesiv, poate conduce la dezavantaje care depășesc beneficiile reprezentării. Prin urmare, este important să se ia în considerare eforturile de raționalizare. În timp ce democrația are în mod evident un cost, acesta trebuie să rămână rezonabil și se pot face economii prin reducerea numărului de reprezentanți.
Organizarea administrativ-teritorială a României este mult prea fragmentată și comportă dezavantaje din perspectiva gestionării resurselor, a slabei calități a serviciilor publice și a reducerii disparităților zonale existente. Actuala organizare nu doar că nu a redus, dar a accentuat diferențele de dezvoltare dintre regiunile geografice, dintre un județ și altul, dintre mediul urban și cel rural, dintre centru și periferie. Ne confruntăm, de 17 ani, cu aceeași incapacitate sistemică de a pregăti proiecte la nivel regional și de a absorbi fonduri europene. Majoritatea comunelor și orașelor mici au probleme financiare, remarcându-se ponderea mare a cheltuielilor salariale, unicul scop al unor primării părând a fi plata salariilor unor funcționari. Oferirea unor servicii publice de calitate este, de cele mai multe ori, doar o dorință cu termen incert de îndeplinire.
AVEM ÎN VEDERE:
▶️ Reorganizarea administrativ teritorială a României în 15 regiuni, pe structura existentă a Curților de Apel.
▶️ Stabilirea unui barem minim de locuitori pentru o comună și unificarea localităților pentru încadrarea în acesta. În acest fel, se va realiza și o scădere a numărului de aleși locali.
▶️ Implementarea rezultatelor referendumului din 2009 privind reducerea numărului de parlamentari.
Programul complet (PLAN – ZECE pentru ROMÂNIA) il regasiti pe site-ul partidului (https://planromania.ro/program/)
Desființat județul Vaslui, iar nr. comunelor redus la jumătate. Desființate Consiliile locale, care mănâncă banii degeaba. Nu le vad rostul. Sa vezi la Tanacu, cum se plimba fiecare salariat cu mașina de lux a Primăriei. Toți salariații au permis și mașini. E semn că o duc nu bine chiar foarte bine. Să nu-i mai plângă nimeni ca nu au cu ce trai că e leafa mică. Să nu credeți că sunt răutăcios dar viața in com. TANACU, e roză. Nu tu apa potabilă (o mizerie) nici vorbă de canalizare, etc,etc,etc. Spor la treabă și multe succese tovarăși.
Sa te desfiintez pe tine mai bine, ce zici?
Muta-te in oras daca nu-ti mai place acolo.. Care e problema? a da acolo e ieftin si nu ai bani sa stai in oras.. Atunci taci din gura..
Si se mai și sparg in figuri de parcă i-ar da banii afară din casă, acuși de sărbători iar o sa înceapă, premii, caterincă
Desființati , in haideți , alungați că doar la asta va pricepeți! Atât știe guvernul asta sa taie , ! O țară nu funcționează ca în consiliu județean de la Oradea!
Lucrezi in primărie cumva? Se vede!
N-o funcționa ca la Oradea, dar sigur-sigur nu funcționează nici cu bugete pana la mijlocul anului, ca apoi să se meargă pe împrumuturi, pe cerseala. N-om alege varianta Bihor, deși acolo s-a văzut ca o restructurare a aparatului bugetar dă roade, dar nici cu primării care organizează tot felul de chermeze pe timpul anului, ca apoi să se plângă ca le paște falimentul nu e bine sa dam înainte.
Desființate cât mai repede, să ne mai apucăm și noi in țară asta să construim câte ceva nu sa plătim inutil niște trântori care freacă menta și se plimbă cu mașinile primăriilor pe banii contribuabililor
asa ar trebui sa fie desfiintate, dar sa va vedem atunci unde mai rupeti usile, toata ziua cautati numai mocaciuni de la primării, nu va plătiti obligatiile fiscale si tot asa ; apropo, sunt curios cate parcari publice s au inchiriat in Vaslui, Barlad , ca in orasele mari? probabil. mai nimic, vă place gratis , futu va n gura comunisti..
E simplu: desființate comunele ce au mai putin de 1500 de locuitori si care nu isi pot sustine cheltuielile cu personalul si arondatea lor la alte comune!Ce rost au aceste comune cu 15….20 de salariati care nu isi pot plăti salariatii din impozitele proprii? De ce ar functiona? Ca sa ce? Ca sa plătim din bugetul statului acei salariati? Ok….dar pentru ce i am plati……?