Local

ȘOC ÎN VAMA ALBIȚA: S-a aflat că TIR-ul traficanților de arme, primise „undă verde” după controlul la Rapiscan

INFORMAȚII HALUCINANTE … Transportul ilegal de arme, care a șocat România, depistat de vameșii români în punctul de frontieră Albița, are câteva dedesubturi puturoase. Pe surse, reporterii Vremea Nouă au aflat că acest TIR a trecut prin Rapiscan-ul din vamă (acel dispozitiv special, care cercetează prin radiații conținutul unei vehicul de transport marfă, n.r.) fără ca cei care deserveau în acea noapte dispozitivul să fi tras semnalul de alarmă. Ulterior, TIR-ul a fost tras pe rampă și verificat, la insistențele unei vameșe vigilente, căreia i s-au părut că actele transportului sunt ciudate. Situația a fost ca și cum un terorist trece de controlul de la poarta unui aeroport cu pistolul în valiză, însă un vameș îl trage deoparte, fiindcă nu i se pare poza prea elocventă la pașaport. Înainte de a da aceste detalii, haideți să facem un rezumat al acestui transport ilegal de arme. Încărcătura valora peste un milion de euro, dacă nu chiar două. Procurorii de la DIICOT nici acum nu au dat detalii despre ce fel de arme au fost în acel transport ilegal, doar pe surse s-a aflat că sunt de fabricație rusească și reprezintă 26 de elemente de muniție, un lansator sol aer și o dronă Geran. Mai știm că șoferul a fost arestat preventiv la cererea DIICOT, că firma transportatoare este din Republica Moldova și că marfa trebuia să ajungă în Israel, în zona de conflict. De asemenea, știm că încărcătura figura ca preluată din Transnistria. Până la această dată, DIICOT-ul nu a mai venit cu precizări suplimentare despre această afacere, decât că șoferul tirului a fost arestat preventiv.

Încep să se lămurească misterele încurcatei afaceri de trafic de arme din vama Albița. Dacă la început totul părea o poveste în care legea Omertei era aplicată cu sfințenie, iată că apar informații pe surse, despre mersul anchetei. Și iată ce s-a descoperit: TIR-ul cu arme a intrat în vama Albița și a fost tras la Rapiscan, celebru dispozitiv prin care se verifică dacă încărcătura declarată de șofer (felul produsului, cantitatea, modul cum este ambalat, etc) coincide cu ceea ce constată dispozitivul. Dacă apar neconcordanțe, Rapiscan-ul le depistează și pe panoul de comandă apare totul roșu. În cazul de față, șoferul a declarat că marfa transportată este compusă din bare de oțel cu o anumită greutate și din factură a rezultat și numărul obiectelor transportate. În momentul în care a trecut prin Rapiscan, firește că după cântărire și analizarea formulei, dispozitivul ar fi trebuit să dea o eroare. Numai că, surpriză, TIR-ul a trecut de Rapiscan, iar cei doi vameși care erau la dispozitiv i-au dat verde șoferului moldovean să treacă mai departe. TIR-ul a ajuns la vameșul de linie, iar șoferul, regulamentar, a prezentat documentele. Vameșului i s-au părut în neregulă documentele, ceva nu i-a plăcut (nas vigilent de vameș adevărat, n.r.) și a cerut ca TIR-ul să fie tras la rampă, pentru a verifica conținutul mărfii. Și aici, surpriză mare! 

Șoferul traficanților de arme, către vameșa vigilentă: „Pentru binele meu și pentru binele dumneavoastră, ar fi bine să nu tragem TIR-ul la rampă”

În momentul în care vameșa vigilentă a cerut șoferului din Republica Moldova să tragă TIR-ul la rampă, omul contrabandiștilor de arme s-a schimbat la față. Era clar că fusese prins și, cu un tupeu specific infractorilor, și-a jucat ultima carte. „Doamnă, pentru binele dumneavoastră, dar și al meu, este bine să nu tragem TIR-ul la rampă. Puneți ștampila pe document și dați-mi drumul. Și toată lumea o să fie mulțumită. Așa că vă rog eu, nu deschideți ușa TIR-ului”, ar fi spus șoferul vameșei. Numai că aceasta și-a făcut datoria, în ciuda încercării de intimidare a individului. De reamintit că, odată reținut acest șofer, nu a dat nicio declarație procurorilor DIICOT și s-a prevalat de dreptul la tăcere, cu riscul de a fi arestat preventiv, ceea ce s-a și întâmplat. Ziarul nostru a mai publicat informații culese de la presa de dincolo de Prut și am citat declarația patronului TIR-ului dare reporterilor Ziarului de Gardă, care spunea că marfa nu era a lui, că habar nu avea ce se transporta și că doar a vrut să ajute un prieten, care avea de făcut o afacere și nu avea tir pentru transport, așă că i l-a împrumutat. Dar, culmea, nu a vrut să spună cine este acel prieten. 

În loc de concluzie  

Nu vrem să tragem o concluzie față de aceste informații, scăpate din ancheta DIICOT, însă vrem să mai adăugăm câteva aspecte care pot lumina acest caz complicat. În urma episodului din vamă, șeful Direcției Regionale a Vămilor Iași a fost schimbat din funcție. În locul lui Marius Costache, a fost numit Marius Ionuț Matei. Bineînțeles că unii s-au silit să spună că această schimbare nu are nicio legătură cu întâmplarea din vama Albița, dar, hai să fim serioși, cine îi mai crede?! A doua informație bulversantă este că armele sunt de fabricație rusească, au fost aduse din Transnistria, cu destinația Israel, iar imediat după depistarea lor, vameșii moldoveni și-au asumat marea descoperire, spunând că ei au dat pontul vameșilor de la Albița despre transportul ilegal de arme. Întrebarea firească ce se pune este că, dacă tot erau atât de informați și de vigilenți, de ce nu au depistat transportul de arme de la granița cu Trasnistria? De ce a fost nevoie ca TIR-ul cu arme să călătorească prin toată Moldova, ca să ajungă la Albița? De ce a trecut apoi prin două Rapiscane, cel de la moldoveni și cel de la noi, fără să fie depistată încărcătura? Răspunsul este simplu: transportul avea verde să treacă ca prin brânză prin cele două vămi. Dar acum, că totul a ieșit în vileag, prin vigilența unui vameș, care ar trebui premiat, se impune o întrebare: a cui era, totuși, afacerea? A românilor sau a moldovenilor?

1 comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button