spot_imgspot_img
11.2 C
Vaslui
28-mart.-2024

Aici s-a oprit centura Iasului

- Advertisement -

Un important proiect al Iasului, in impas la Ciurbesti. Satenii de aici se pling ca terenurile expropriate pentru soseaua de centura sint mult subevaluate. In loc de 10 euro/mp, cit estimeaza ca ar valora terenul, ei ar urma sa primeasca intre 0,16 euro/mp si 2,4 euro/mp. Oricum, nici acesti bani nu le-au fost inca aprobati. In plus, ei reclama ca utilajele constructorului au inceput lucrarile pe paminturile lor fara sa se fi incheiat efectiv exproprierea, iar soseaua le va bloca accesul catre terenurile agricole sau chiar catre propriile case. Protestul oamenilor a dus la suspendarea lucrarilor in zona, proprietarii urmind sa fie rechemati la negocieri dupa ce Guvernul va adopta o noua Hotarire, nu se stie cind.

Citeva zeci de ieseni care urmeaza a fi expropriati pentru a se construi soseaua de centura se pling ca autoritatile care se ocupa de proiect isi bat joc de ei. Oamenii sustin ca nu stiu ce portiuni din terenuri le vor fi luate si nici citi bani vor lua pentru ele. In plus, mult dorita sosea de centura le-a creat localnicilor din zona dealului Ciurbesti si alte neplaceri. Acestia nu vor avea acces la terenurile agricole pe care le detin, iar in unele cazuri sustin ca se vor trezi cu parcari de TIR-uri in spatele casei, pe terenuri pentru care ei nu au semnat inca. Cum este posibil ca oameni care ar trebui sa se bucure de faptul ca pretul terenurilor din zona va creste dupa ce se va finaliza soseaua de centura au acum numai necazuri?

„Au semnat pe un caiet dictando”

Locuitorii din zona dealului Ciurbesti sustin ca au fost nemultumiti inainte de a se incepe lucrarile in zona. „Noi am dat un acord de principiu pentru desfasurarea lucrarilor, dar dupa data de 15 septembrie. Am semnat pe o lista, pe un tabel. Cine a stiut sa ceara, a primit si o copie. Noua nu ne-au dat nimic. Au venit reprezentantii Vega ’93 (firma care a cistigat licitatia de executie a lucrarilor – n.r.) cu niste hirtii. Unii oamenii au semnat pe un caiet dictando. Cum s-a pus dupa aia semnatura pe documente? Li s-a decupat din caiet? Oricum, acceptul nu trebuie sa-l dam constructorului. De ce nu a venit si avocata Ursu (cea care se ocupa de exproprieri, n.r.) sau cineva de la cabinetul ei de avocatura? Doamna avocat nu a venit niciodata aici. In plus, masuratorile nu s-au facut in prezenta noastra. Am fost chemati de topometristi sa venim in diverse zile, dar ei nu mai apareau sau masurau in alta parte. Am facut si insolatie din cauza lor”, a declarat Agurita Dumitriu.

Aceasta detine un teren de 5.000 mp, din care aproape jumatate ii va fi luat pentru soseaua de centura. Femeia sustine ca pe cea mai mare parte a terenului care urmeaza a fi expropriat se va amenaja o parcare pentru TIR-uri. „Am fost mintita, mi s-a spus ca vor lua maxim 200 mp. Cind m-am uitat pe schita cadastrala, erau trecuti 2.300 mp. Va fi un loc de refugiu sau o parcare pentru tiruri. Eu nu sint de acord. La verisorul meu, Samoila, e la fel. Vor lua 2.200 mp”, mai spune aceasta.

„Zilele trecute s-a vindut in zona cu 10 euro”

O alta problema a protestatarilor ar fi accesul catre terenurile agricole. Viitoarea sosea de centura va trece intre casele oamenilor si terenurile acestora, iar nivelul strazii a fost schimbat. „Nu cred ca imi vor da voie sa intru cu caruta pe sosea. In plus, nu mai putem iesi. Soseaua a fost coborita cu citiva metri fata de nivelul care era inainte. Ca sa ajung la lotul meu trebuie sa ocolesc prin Horpaz. Ni s-a spus ca vom face afaceri imobiliare, ca va creste pretul la teren foarte mult. Deocamdata ne-au pus un zid intre noi si terenurile agricole. Oamenii au platit impozit pe teren, dar acum nu se pot folosi de el sau urmeaza a fi expropriat”, a afirmat Maria Hirtopan.

Localnicii sustin ca au incercat sa afle cit mai multe detalii despre ce se va intimpla cu proprietatile lor la Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP), dar ca nu au putut sa afle prea multe lucruri. „Nu scrie nicaieri ce persoane vor fi expropriate, care e suprafata expropriata si nici citi bani vom lua. Nu este afisat nici pe site-ul DRDP, nici la primarie. Am fost la domnul Pila (seful DRDP Iasi – n.r.), el ne-a trimis la Camera Notarilor. Acolo ni s-a zis ca un mp in extravilan e 0,16 euro, iar in intravilan e 2,40 euro. Zilele trecute s-a vindut teren in zona cu 10 euro/mp. Daca nu protestam, intr-o luna erau gata lucrarile si nu se mai intimpla nimic”, a declarat Marioara Condurache.

In situatia celor de mai sus se afla circa 30-40 de persoane. Acestea au protestat la inceputul saptaminii. In urma protestului pasnic, Vega ‘93 a incheiat lucrarile acolo, retragindu-si utilajele de pe o portiune de circa 200 de metri. Firma a anuntat insa ca nu va incheia lucrarea din cauza acestui proiect, urmind a continua cu lucrarile in alta zona a proiectului lipsita de proteste.

„Lucrarile sint oarecum blocate”

Avocata Cristina Ursu, al carei cabinet a fost desemnat sa se ocupe de problema exproprierilor, sustine ca acordurile de principiu s-au facut „ca la carte” si ca au aparut o serie de intirzieri din cauza modificarilor legislative.

„E o procedura care s-a urmat pentru urgentarea lucrarilor. S-a cerut acordul proprietarilor pina la realizarea demersurilor de expropriere. Nu stiu sa fi fost un caiet dictando, ci au fost formulare cu numele fiecaruia. Cei de la Vega s-au ocupat de acest lucru. Oricum, au fost sedinte publice in care le-am explicat oamenilor situatia. In momentul de fata asteptam modificarea Hotaririi de Guvern 1115/2010 privind declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor. E nevoie de aceasta modificare pentru ca nu mai lucram dupa Legea 198/2004 (Legea privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de autostrazi si drumuri nationale – n.r.), ci urmam procedura care e specificata in Legea 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica. Noua lege a schimbat fundamental procedura. E nevoie insa de modificarea HG 1115. Asteptam din zi in zi sa fie aprobata de Guvern”, a declarat Cristina Ursu.

Aceasta a adaugat ca in luna noiembrie a anului trecut a fost infiintata comisia care s-a ocupat de primele exproprieri, dar ca structura a fost dizolvata odata cu schimbarea legii dupa care se operau exproprierile. „Comisia privind exproprierile s-a constituit in luna noiembrie. Nu am apucat sa muncim decit doua saptamini dupa vechea lege. Au fost expropriate 70 de imobile. In rest, am lucrat in ritmul in care ni s-a permis. In prezent, lucrarile sint oarecum blocate. Eu inteleg ca lumea nu mai are rabdare. Dupa ce va fi aprobata modificarea HG 1115, vom face notificari in temeiul Legii 255. Fiecare proprietar va primi cite o invitatie prin care va fi chemat la DRDP sau la cabinetul de avocatura. In termen de 30 de zile proprietarii au obligatia sa se prezinte in vederea stabilirii unei juste despagubiri”, a mai declarat Cristina Ursu.

„Se poate ajunge la valori de 10 ori mai mici”

Aceasta a adaugat ca exista posibilitatea ca urmatorii localnici care vor fi expropriati sa obtina sume mult mai mici fata de cei din primul lot. „Pretul se schimba sigur. Ambele legi, 198 si 255, stabilesc faptul ca valoarea exproprierilor e stabilita in functie de expertiza Camerei Notarilor, expertiza care este anuala. E normal ca sumele pentru 2011 sa fie mai mici fata de cele din 2010, tinind cont de criza imobiliara. Se poate ajunge chiar si la valori de zece ori mai mici fata de primii expropriati”, a mai spus avocata.

Un alt motiv care ar sta la baza valorii mici a terenurilor expropriate il constituie departarea de drumul european, primele persoane expropriate avind terenuri in zona Metro.

Si Dan Pila, seful DRDP Iasi, sustine ca Vega ’93 nu ar fi intrat pe terenurile oamenilor fara sa aiba acordul lor. „Cei mai multi dintre oameni spun acum ca acordul l-ar fi dat ba copilul, ba mama, ba tata. Oricum, el s-a dat si nu s-a dat pe un caiet dictando, ci pe o foaie A4 intocmita corect. Data fiind importanta acestui obiectiv, am format o comisie in care erau reprezentanti ai casei de avocatura, ai constructorului, ai DRDP si ai Primariei Miroslava. Este un interes comun, de aceea fiecare a mers unde a trebuit”, a declarat seful DRDP.

Acesta sustine ca a stabilit o intilnire cu sefii judetului pentru a rezolva celelalte probleme pe care le-au invocat localnicii. „Privitor la calea de acces, ne vom intilni cu domnul subprefect Saramet si cu cei de la primarie pentru a gasi o solutie. Intr-adevar, soseaua de centura strabate si un drum de exploatare. Probabil calea de acces va fi paralela cu soseaua, dar asta este deja problema a primariei. Stiu ca este si o parcare, dar nu poate fi vorba despre o parcare pentru TIR-uri. Este o parcare oarecare, un refugiu. Nu inseamna ca se vor opri tirurile acolo. Asa prevad normele tehnice”, a mai spus Dan Pila.

Primele exproprieri pentru constructia soselei de centura au avut loc la sfirsitul anului trecut. Daca cele mai multe din persoanele expropriate au primit cite 10-15 euro pe mp, au fost si unele care au scos bani frumosi. Ion si Larisa Petraru au cumparat in urma cu un deceniu 5,6 ha de teren intre Metro si Arabesque, la un pret echivalent cu 2.000 euro. Soseaua de centura le-a luat trei loturi in suprafata totala de peste 5.000 mp, teren evaluat la circa 800.000 de lei.

www.ziaruldeiasi.ro

Un important proiect al Iasului, in impas la Ciurbesti. Satenii de aici se pling ca terenurile expropriate pentru soseaua de centura sint mult subevaluate. In loc de 10 euro/mp, cit estimeaza ca ar valora terenul, ei ar urma sa primeasca intre 0,16 euro/mp si 2,4 euro/mp. Oricum, nici acesti bani nu le-au fost inca aprobati. In plus, ei reclama ca utilajele constructorului au inceput lucrarile pe paminturile lor fara sa se fi incheiat efectiv exproprierea, iar soseaua le va bloca accesul catre terenurile agricole sau chiar catre propriile case . Protestul oamenilor a dus la suspendarea lucrarilor in zona, proprietarii urmind sa fie rechemati la negocieri dupa ce Guvernul va adopta o noua Hotarire, nu se stie cind.

Citeva zeci de ieseni care urmeaza a fi expropriati pentru a se construi soseaua de centura se pling ca autoritatile care se ocupa de proiect isi bat joc de ei. Oamenii sustin ca nu stiu ce portiuni din terenuri le vor fi luate si nici citi bani vor lua pentru ele. In plus, mult dorita sosea de centura le-a creat localnicilor din zona dealului Ciurbesti si alte neplaceri. Acestia nu vor avea acces la terenurile agricole pe care le detin, iar in unele cazuri sustin ca se vor trezi cu parcari de TIR-uri in spatele casei, pe terenuri pentru care ei nu au semnat inca. Cum este posibil ca oameni care ar trebui sa se bucure de faptul ca pretul terenurilor din zona va creste dupa ce se va finaliza soseaua de centura au acum numai necazuri?

„Au semnat pe un caiet dictando”

Locuitorii din zona dealului Ciurbesti sustin ca au fost nemultumiti inainte de a se incepe lucrarile in zona. „Noi am dat un acord de principiu pentru desfasurarea lucrarilor, dar dupa data de 15 septembrie. Am semnat pe o lista, pe un tabel. Cine a stiut sa ceara, a primit si o copie. Noua nu ne-au dat nimic. Au venit reprezentantii Vega ’93 (firma care a cistigat licitatia de executie a lucrarilor – n.r.) cu niste hirtii. Unii oamenii au semnat pe un caiet dictando. Cum s-a pus dupa aia semnatura pe documente? Li s-a decupat din caiet? Oricum, acceptul nu trebuie sa-l dam constructorului. De ce nu a venit si avocata Ursu (cea care se ocupa de exproprieri, n.r.) sau cineva de la cabinetul ei de avocatura? Doamna avocat nu a venit niciodata aici. In plus, masuratorile nu s-au facut in prezenta noastra. Am fost chemati de topometristi sa venim in diverse zile, dar ei nu mai apareau sau masurau in alta parte. Am facut si insolatie din cauza lor”, a declarat Agurita Dumitriu.

Aceasta detine un teren de 5.000 mp, din care aproape jumatate ii va fi luat pentru soseaua de centura. Femeia sustine ca pe cea mai mare parte a terenului care urmeaza a fi expropriat se va amenaja o parcare pentru TIR-uri. „Am fost mintita, mi s-a spus ca vor lua maxim 200 mp. Cind m-am uitat pe schita cadastrala, erau trecuti 2.300 mp. Va fi un loc de refugiu sau o parcare pentru tiruri. Eu nu sint de acord. La verisorul meu, Samoila, e la fel. Vor lua 2.200 mp”, mai spune aceasta.

„Zilele trecute s-a vindut in zona cu 10 euro”

O alta problema a protestatarilor ar fi accesul catre terenurile agricole. Viitoarea sosea de centura va trece intre casele oamenilor si terenurile acestora, iar nivelul strazii a fost schimbat. „Nu cred ca imi vor da voie sa intru cu caruta pe sosea. In plus, nu mai putem iesi. Soseaua a fost coborita cu citiva metri fata de nivelul care era inainte. Ca sa ajung la lotul meu trebuie sa ocolesc prin Horpaz. Ni s-a spus ca vom face afaceri imobiliare, ca va creste pretul la teren foarte mult. Deocamdata ne-au pus un zid intre noi si terenurile agricole. Oamenii au platit impozit pe teren, dar acum nu se pot folosi de el sau urmeaza a fi expropriat”, a afirmat Maria Hirtopan.

Localnicii sustin ca au incercat sa afle cit mai multe detalii despre ce se va intimpla cu proprietatile lor la Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP), dar ca nu au putut sa afle prea multe lucruri. „Nu scrie nicaieri ce persoane vor fi expropriate, care e suprafata expropriata si nici citi bani vom lua. Nu este afisat nici pe site-ul DRDP, nici la primarie. Am fost la domnul Pila (seful DRDP Iasi – n.r.), el ne-a trimis la Camera Notarilor. Acolo ni s-a zis ca un mp in extravilan e 0,16 euro, iar in intravilan e 2,40 euro. Zilele trecute s-a vindut teren in zona cu 10 euro/mp. Daca nu protestam, intr-o luna erau gata lucrarile si nu se mai intimpla nimic”, a declarat Marioara Condurache.

In situatia celor de mai sus se afla circa 30-40 de persoane. Acestea au protestat la inceputul saptaminii. In urma protestului pasnic, Vega ‘93 a incheiat lucrarile acolo, retragindu-si utilajele de pe o portiune de circa 200 de metri. Firma a anuntat insa ca nu va incheia lucrarea din cauza acestui proiect, urmind a continua cu lucrarile in alta zona a proiectului lipsita de proteste.

„Lucrarile sint oarecum blocate”

Avocata Cristina Ursu, al carei cabinet a fost desemnat sa se ocupe de problema exproprierilor, sustine ca acordurile de principiu s-au facut „ca la carte” si ca au aparut o serie de intirzieri din cauza modificarilor legislative.

„E o procedura care s-a urmat pentru urgentarea lucrarilor. S-a cerut acordul proprietarilor pina la realizarea demersurilor de expropriere. Nu stiu sa fi fost un caiet dictando, ci au fost formulare cu numele fiecaruia. Cei de la Vega s-au ocupat de acest lucru. Oricum, au fost sedinte publice in care le-am explicat oamenilor situatia. In momentul de fata asteptam modificarea Hotaririi de Guvern 1115/2010 privind declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor. E nevoie de aceasta modificare pentru ca nu mai lucram dupa Legea 198/2004 (Legea privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de autostrazi si drumuri nationale – n.r.), ci urmam procedura care e specificata in Legea 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica. Noua lege a schimbat fundamental procedura. E nevoie insa de modificarea HG 1115. Asteptam din zi in zi sa fie aprobata de Guvern”, a declarat Cristina Ursu.

Aceasta a adaugat ca in luna noiembrie a anului trecut a fost infiintata comisia care s-a ocupat de primele exproprieri, dar ca structura a fost dizolvata odata cu schimbarea legii dupa care se operau exproprierile. „Comisia privind exproprierile s-a constituit in luna noiembrie. Nu am apucat sa muncim decit doua saptamini dupa vechea lege. Au fost expropriate 70 de imobile. In rest, am lucrat in ritmul in care ni s-a permis. In prezent, lucrarile sint oarecum blocate. Eu inteleg ca lumea nu mai are rabdare. Dupa ce va fi aprobata modificarea HG 1115, vom face notificari in temeiul Legii 255. Fiecare proprietar va primi cite o invitatie prin care va fi chemat la DRDP sau la cabinetul de avocatura. In termen de 30 de zile proprietarii au obligatia sa se prezinte in vederea stabilirii unei juste despagubiri”, a mai declarat Cristina Ursu.

„Se poate ajunge la valori de 10 ori mai mici”

Aceasta a adaugat ca exista posibilitatea ca urmatorii localnici care vor fi expropriati sa obtina sume mult mai mici fata de cei din primul lot. „Pretul se schimba sigur. Ambele legi, 198 si 255, stabilesc faptul ca valoarea exproprierilor e stabilita in functie de expertiza Camerei Notarilor, expertiza care este anuala. E normal ca sumele pentru 2011 sa fie mai mici fata de cele din 2010, tinind cont de criza imobiliara. Se poate ajunge chiar si la valori de zece ori mai mici fata de primii expropriati”, a mai spus avocata.

Un alt motiv care ar sta la baza valorii mici a terenurilor expropriate il constituie departarea de drumul european, primele persoane expropriate avind terenuri in zona Metro.

Si Dan Pila, seful DRDP Iasi, sustine ca Vega ’93 nu ar fi intrat pe terenurile oamenilor fara sa aiba acordul lor. „Cei mai multi dintre oameni spun acum ca acordul l-ar fi dat ba copilul, ba mama, ba tata. Oricum, el s-a dat si nu s-a dat pe un caiet dictando, ci pe o foaie A4 intocmita corect. Data fiind importanta acestui obiectiv, am format o comisie in care erau reprezentanti ai casei de avocatura, ai constructorului, ai DRDP si ai Primariei Miroslava. Este un interes comun, de aceea fiecare a mers unde a trebuit”, a declarat seful DRDP.

Acesta sustine ca a stabilit o intilnire cu sefii judetului pentru a rezolva celelalte probleme pe care le-au invocat localnicii. „Privitor la calea de acces, ne vom intilni cu domnul subprefect Saramet si cu cei de la primarie pentru a gasi o solutie. Intr-adevar, soseaua de centura strabate si un drum de exploatare. Probabil calea de acces va fi paralela cu soseaua, dar asta este deja problema a primariei. Stiu ca este si o parcare, dar nu poate fi vorba despre o parcare pentru TIR-uri. Este o parcare oarecare, un refugiu. Nu inseamna ca se vor opri tirurile acolo. Asa prevad normele tehnice”, a mai spus Dan Pila.

Primele exproprieri pentru constructia soselei de centura au avut loc la sfirsitul anului trecut. Daca cele mai multe din persoanele expropriate au primit cite 10-15 euro pe mp, au fost si unele care au scos bani frumosi. Ion si Larisa Petraru au cumparat in urma cu un deceniu 5,6 ha de teren intre Metro si Arabesque, la un pret echivalent cu 2.000 euro. Soseaua de centura le-a luat trei loturi in suprafata totala de peste 5.000 mp, teren evaluat la circa 800.000 de lei.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.