spot_imgspot_img
12.4 C
Vaslui
19-apr.-2024

Bugetul Iasului, lovit de tramvai

- Advertisement -

Incet, incet, RATP o ia pe urmele CET, in aceeasi prapastie a falimentului. Regia ieseana de transport a ajuns la datorii de peste 180 milioane de lei. Numai anul trecut, regia a inregistrat pierderi de peste 24 milioane de lei. Asta in timp ce majoritatea societatilor si regiilor similare din marile orase sint pe plus. Situatia datoriilor pare fara iesire. Oficialii Primariei cocheteaza din nou cu ideea infiintarii unei noi societati, fara datorii, pe scheletul RATP. Ce se va intimpla insa cu vechiul RATP, caruia nu i se va putea aplica „schema clasica” a pierderii datoriilor: vinzarea catre un boschetar basarabean?

Regia de transport a Primariei risca sa ajunga in situatia CET. Datoriile RATP au ajuns la 181,4 milioane de lei la sfirsitul anului trecut. Aceste datorii au produs penalitati si majorari de intirziere uriase, de peste 21 milioane de lei. In total, RATP a incheiat anul trecut cu pierderi de 24,6 milioane de lei.

Situatia dezastruoasa in care se afla regia de transport ieseana nu se regaseste insa si in bilanturile financiare ale altor unitati similare din orase mari din tara. Aproape toate aceste unitati au anuntat profit la sfirsitul anului 2010. Regia ieseana conduce detasat si la capitolul datorii. Ca o „bila alba”: este pe ultimele locuri in ceea ce priveste subventiile primite de la Consiliul Local.

Pierderi cit o treime din cifra de afaceri

Alte municipalitati din tara par sa fi gasit reteta succesului in ceea ce priveste transportul in comun. Asa s-ar putea spune dupa o scurta analiza a bilanturilor financiare afisate pe site-ul Ministerului de Finante. Anul 2010 a insemnat pentru regia de transport ieseana acumularea a 181,4 milioane de lei datorii si pierderi de 24,6 milioane de lei, la o cifra de afaceri de 72,7 milioane de lei.

Anul trecut RATP a primit subventii de 15,5 milioane de lei de la Primarie. Din aceasta suma, in jur de 1,3 milioane de lei au plecat imediat catre firma privata Unistil, cea care opereaza pe citeva trasee din municipiu. De altfel, si Unistil a raportat pierderi anul trecut. La o cifra de afaceri de 14,7 milioane de lei, Unistil a raportat pierderi de aproape 300.000 de lei si datorii totale de 20,2 milioane de lei.

Cel mai bine pare sa fi mers anul trecut regia de transport din Timisoara, care a raportat un profit de aproape 9,5 milioane de lei, la o cifra de afaceri de peste 100 milioane de lei. Unitatea din Timisoara are insa si datorii imense, de peste 167 milioane de lei, pe locul doi dupa RATP Iasi, si la mare distanta de celelalte unitati de profil din tara. Primaria din Timisoara a subventionat activitatea de transport cu 36,2 milioane de lei in 2010. Pe locul doi, ca profit inregistrat anul trecut, este regia din Craiova, cu 2,5 milioane de lei. Aceasta unitate are datorii de 26,5 milioane de lei. Profit a inregistrat si regia din Constanta. La o cifra de afaceri de 51,2 milioane de lei, RAT Constanta a declarat un profit de aproape 1,6 milioane de lei. Unitatea care inregistreaza si pierderi de 37,7 milioane de lei a beneficiat de o subventie de 15,4 milioane de lei de la bugetul local, comparabila cu cea a RATP Iasi. Peste 1,5 milioane de lei profit a anuntat si regia din Cluj Napoca. Regia a avut o cifra de afaceri de aproape 97 milioane de lei, are datorii de 12,5 milioane de lei si a primit de la bugetul local subventii de 32 milioane de lei in 2010. Tot profit au anuntat si unitatile de transport in comun din Brasov, Ploiesti, Galati sau Oradea. La Ploiesti si Galati subventia de la bugetul local a fost de aproximativ 30 milioane de lei, fiecare, la Brasov de 23,3 milioane de lei, iar la Oradea de 16,3 milioane de lei. In unele cazuri, subventia a reprezentat chiar jumatate din cifra de afaceri declarata.

RATP functioneaza doar pentru a plati datoriile

La Iasi, datoriile catre bugetul de stat au o vechime de opt ani. „Datoriile de la bugetul de stat s-au acumulat din anii 1996-1997. Pina sa se faca descentralizarea, primeam fonduri de la bugetul de stat pentru investitii. Apoi, toate cheltuielile au trecut la bugetul local si regia a inceput sa acumuleze pierderi. Acum am ajuns cu datoriile catre buget la nivelul anilor 2003-2004”, a afirmat Maricel Gherca, directorul RATP.

Reprezentantii regiei sustin ca, fara problemele cauzate de datoriile imense, activitatea nu ar inregistra pierderi. „Anul acesta este primul in care trecem la pierderi si penalitatile cauzate de datoriile catre bugetul de stat. Cheltuielile cu penalitatile au fost anul trecut de 21,2 milioane de lei. Am avut apoi alte cheltuieli financiare precum provizioane, dobinzi si diferente de curs valutar. Toate acestea au fost de 4,2 milioane de lei. Cu tot cu penalitatile de 21,2 milioane de lei ar fi mai mult decit pierderile”, a completat Gherca.

Sefii RATP nu au dorit sa comenteze nivelul subventiei alocate de la bugetele locale din alte localitati. Pe de alta parte, reprezentantii municipalitatii sustin ca o suma mai mare alocata de la bugetul local nu va rezolva situatia in care se afla RATP. „Se desprind doua situatii. Exista regii care merg bine datorita unui nivel mare al subventiei, dar si regii care functioneaza foarte bine la acelasi nivel al subventiei de la bugetul local. Oricum, subventia alocata de noi nu ajunge la RATP, se duce direct la bugetul de stat”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic si de investitii al Primariei.

El a mai spus ca in viitor va fi nevoie de mai multe masuri pentru transportul in comun din municipiu. „Cred ca trebuie facuta o alta societate comerciala, care sa functioneze dupa criterii de performanta si care sa ofere conditii bune de transport iesenilor. Fara sa scape de datoriile foarte mari, nu va putea sa faca performanta”, a explicat Chirica.

www.ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.