Local

Calul de pâine, pus pe tavă de doi negreșteni!

CREATORII DE FALSURI... Doi negreșteni se află în spatele unei ample rețele de pagini de Facebook cu milioane de vizualizări, avalanșă de fake-uri și propagandă politică

BAROSANII FAKE-URILOR

CALUL TROIAN DIN SOCIETATEA ROMÂNEASCĂ… O amplă investigație efectuată de doi jurnaliști cu experiență a identificat o parte dintre autorii sau distribuitorii falsurilor stupide care au inundat rețelele sociale. Printre aceștia se află, suprinzător, și doi cetățeni originari din Negrești: Sebastian Ciobanu și Mihai Miron. Conform investigației, aceștia au pus umărul la crearea unei ample rețele de pagini de Facebook, rețea care cumulează milioane de vizualizări. În fapt, falsurile au reprezentat doar cârligul cu care au fost pescuiți naivii pentru că, ulterior, în loc de cai de pâine și copii care cerșeau like-uri, paginile au fost invadate de postări electorale.

„Pagini ca România ModernăRomânia EternăRomânia CulturalăRomânia Solidară fac parte din rețeaua pe care am botezat-o „România frumoasă”, iar administratorii au pompat între 188.300 și 231.119 lei în promovarea lor. Acestea plăteau pentru reclame în care cerșeau aprecieri, folosind cârlige religioase, care glorificau perioada comunistă sau sărăcia, imagini generate de inteligența articială și fotografii cu candidatul fascist pro-rus Călin Georgescu pentru a aduna cât mai mulți ochi și urechi gata să le urmărească. În total, datele analizate de noi arată că postările celor aproape 50 de pagini au avut 36.791.382 de afișări în ecranele românilor. Dar analiza noastră n-a cuprins sutele de pagini din rețea, iar numerele reale ar putea fi de zeci de ori mai mari”, se arată în investigația publicată de jurnaliștii Luiza Vasiliu și Victor Ilie pe platforma substack (https://substack.com/home/post/p-180350837).

Cum au fost identificați negreștenii distribuitori de fake-uri

Potrivit investigației menționate, paginile de Facebook distribuie aceleași site-uri care se descriu ca fiind publicații de știri, iar o serie de erori de programare și urme lăsate pe internet ne-au condus către proprietarii rețelei „România frumoasă”. De exemplu, pe site-ul RomâniaCulturala.eu, cel mai distribuit site din toată rețeaua, autorul celor mai multe articole se semnează sub pseudonimul Radu. Radu a fost deosebit de harnic, din octombrie 2024, de când site-ul a fost pus online, și până în primăvara lui 2025, a publicat 1912 articole. Cât o întreagă agenție de presă. Fiecare site e compus din două părți, în față vedem imagini și texte care ne invită să petrecem cât mai mult timp cu ele, dar în spate sunt doar linii de cod. Le puteți vedea pe orice site dacă dați click dreapta și selectați opțiunile „Inspect” sau „View Source”. Nu ne e clar unde și ce a greșit Radu la capitolul programare în luna martie 2025, însă a expus fără să vrea adresa de email cu care controlează site-ul RomaniaCulturala.eu. De atunci, fiecare semnătură a unui articol afișează în back end adresa lui de email. Asta ne-a dus către o scurgere de date cu utilizatorii platformei Twitter, care ne-a permis să aflăm că această adresă de mail e folosită de Sebastian Ciobanu, un cetățean din Negrești, Vaslui. Același nume este folosit în relație cu contul său personal de Microsoft Office pentru Word și Excel. Acesta, însă, pare doar un simplu angajat al rețelei de pagini. Ciobanu este stabilit în Dublin, iar în descrierea unora dintre paginile de Facebook din rețea, apare, într-adevăr, informația că unul dintre administratori e în Dublin, Irlanda.

Andrei și Mihai Miron, „vedete” la Radio Europa Liberă

Sebastian Ciobanu

„Ciobanu distribuie pe profilul lui personal linkuri de pe trei site-uri care par că-s pentru buzoieni, dar, de fapt, publică aceleași știri ca romaniaculturala.eu, unde l-am și găsit pe el. Începând cu 21 martie, unul dintre aceste site-uri, buzauonline.net, a început să afișeze direct pe front end adresa de email a unui alt tânăr din Negrești, Vaslui, pe nume Marian Miron. Acesta este programator de aplicații pentru android și lucrează împreună cu fratele lui, Andrei, care a declarat pentru Radio Europa Liberă că rețeaua lor nu face propagandă, ci face bani din publicitatea pe care o văd victimele dezinformărilor pe care le livrează. El este singurul membru al rețelei care a vorbit public până acum. Marian recomandă pe Facebook pagini ca Amintiri din Copilarie sau Noi iubim Romania. În timp ce membrii comunității „AI de noi” dau câte-o stea paginilor din rețea ca să le scadă credibilitatea în fața algoritmilor, Miron le laudă cu sufletul deschis și spune că-s pagini cu informații prețioase. Și el, și fratele lui, Andrei, fac parte din grupul de programatori din spatele rețelei”, se arată în investigația celor doi ziariști.

Intervievat de Radio Europa Liberă, în Mihai Miron s-a trezit „jurnalismul” din el!

Mihai Miron

GEORGESCU ȘI ALGORITMII… În februarie 2025, când a fost intervievat de Simona Cârlugea de la Radio Europa Liberă, Miron, unul dintre membrii rețelei, se simțea deja jurnalist și declara: „Am înființat mai multe pagini noi, ca să postăm articole pe ele. Dar, din cauza algoritmilor Facebook, impact mai mare au doar articolele legate de Călin Georgescu și cele legate de politică. Precum dumneavoastră, care aveți o pagină de Facebook și un site pe care postați articole și este legată la o platformă de advertising (google adsense, adskeeper, mgid, vdo etc.), aceeași ocupație o avem și noi. Datorită faptului că articolele despre Călin Georgescu și politică fac mai multe Page Views, asta postam și noi”. Datele financiare ale firmei lui Duță îl contrazic pe colegul lui. Duță este proprietarul Arine Shop SRL, firmă pe care o folosește ca să contracteze servicii de înregistrare și mentenanță pentru site-uri. Tranzacțiile raportate la Fisc arată că banii erau tot mai puțini odată cu apropierea de alegerile prezidențiale din 2024 și 2025. Ei făceau tot mai multe pagini și tot mai multe site-uri, dar veniturile de la Google erau tot mai puține. Arine a investit 117.984 RON în Facebook între iunie 2024 și aprilie 2025, iar din publicitate, de la Google, a obținut mai puțin de 8000 de lei.

Boom-ul din campania electorală

BANI NEGRI… Fluxurile financiare raportate arată că Duță și colegii lui n-au făcut bani din traficul pe care l-au produs pe aceste site-uri, iar sursa finanțelor lor ar putea fi alta. Jurnaliștii au mai observat faptul că, de când s-au înrolat în afacerea de dezinformare li s-a ridicat nivelul de trai și merg la restaurante fancy din Manchester, și-au luat telefoane și laptopuri noi, ceea ce sugerează încă o dată că au fost plătiți nefiscalizat. Am extras toate reclamele rulate de paginile de Facebook administrate de tinerii programatori ca să vedem pe ce au dat banii, dar mai ales când, ca să verificăm dacă datele financiare ale Meta, se coroborează cu datele financiare pe care le deține statul român. Răspunsul pe scurt: nu se leagă. Ceea ce întărește teza că tinerii au fost plătiți pe alte căi pentru serviciile online de tahicardie&dezinformare. Astfel, am realizat că cei mai mulți bani au fost pompați în publicitate în perioade electorale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button