Conditii tot mai grele pentru cei care vor sã foloseascã trotinete sau biciclete electrice
MODIFICARE… Guvernantii au votat deja un nou proiect de lege care pune în încurcãturã posesorii de trotinete si biciclete electrice. Acestia vor fi obligati sã încheie si o politã obligatorie de tip RCA. Modificarea legislativã vine la pachet cu un alt proiect de lege care obligã pe cei care folosesc astfel de vehicule sã urmeze cursuri legislative teoretice si o probã practicã pentru obtinerea unui permis de conducere special. Mai mult, vârsta minimã pentru a putea utiliza o trotinetã sau o bicicletã electricã va fi de 14 ani. De retinut este si faptul cã, numai anul acesta, la nivelul judetului Vaslui au avut loc 79 de accidente rutiere provocate de biciclisti si 22 de accidente cu implicarea trotinetelor, rezultând trei persoane decedate si 98 rãniti. În plus, judetul Vaslui detine si recordul pentru cea mai tânãrã victimã a unui accident în care a fost implicatã o trotinetã electricã, un bebelus de numai un an. Acesta era transportat de cãtre tatãl lui care, la un moment dat, s-a dezechilibrat si a cãzut, ambii ajungând în stare gravã la spital.
Guvernantii aduc noi modificãri legislative pentru posesorii de trotinete si biciclete electrice. Astfel, pe lângã vârsta minimã de 14 ani pentru a le utiliza sau permis de conducere special, un nou proiect de lege obligã posesorii sã aibã inclusiv polite de asigurare tip RCA. Motivul este legat de extinderea definitiei vehiculului astfel încât obligatia de asigurare se va raporta la anumite criterii de naturã tehnicã. Astfel, vor intra sub incidenta asigurãrii obligatorii si vehicule care, potrivit legislatiei, nu sunt supuse înmatriculãrii sau înregistrãrii (trotinetele electrice, bicicletele electrice sau alte vehicule similare – n.r.). Alte modificãri aduse prin acest proiect de lege sunt legate de reglementarea limitelor minime de despãgubire si stabilirea referintei acestora în lei la cursul indicat în directivã, reglementarea limitelor minime de despãgubire si stabilirea referintei acestora în lei la cursul indicat în directivã, modalitatea de control a asigurãrii RCA. „Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care stationeazã în mod obisnuit în România încheie si mentine în valabilitate o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia. Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice si juridice care utilizeazã vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor si activitãtilor sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competitiilor, al antrenamentelor, al testãrilor si al demonstratiilor care se desfãsoarã într-o zonã cu acces restrictionat si demarcatã, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altã parte a încheiat o asigurare facultativã sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperã prejudiciile provocate de cãtre vehicule oricãrei pãrti terte, inclusiv spectatorilor si altor persoane prezente, dar care nu acoperã neapãrat prejudiciile produse conducãtorilor auto participanti si vehiculelor acestora”, se aratã în proiect. De retinut este faptul cã proiectul de lege a fost deja votat si asteaptã semnãtura presedintelui tãrii.
Permis de conducere pentru bicicletele si trotinete electrice
Un nou proiect legislativ propune ca cei care vor sã foloseascã o trotinetã sau o bicicletã electricã, va fi nevoit sã sustinã un examen pentru a obtine un permis. Conform proiectului de lege, doritorii trebuie sã aibã vârsta minimã de 14 ani si sã treacã apoi de douã examene. Primul examen va fi asemãnãtor cu cel teoretic pentru obtinerea permisului de conducere si va consta unul scris prin care sã dovedeascã faptul cã stie legislatia rutierã. Cel de-al doilea, proba practicã, ar însemna un traseu special într-un poligon. În prezent, pentru a circula pe drumurile publice pe o trotinetã sau bicicletã electricã nu trebuie sã faci dovada cã stii legislatia rutierã, ci doar sã ai 14 ani. În urma numãrului mare de accidente (peste 1.600 înregistrate si 7 persoane decedate, la nivel national – n.r.) în care au fost implicate astfel de vehicule, guvernantii vor sã impunã noi reguli pentru folosirea acestora. Chiar dacã pare o initiativã care sã-i punã în încurcãturã pe tinerii dornici de adrenalinã pe douã roti, statisticile sunt îngrijorãtoare în ceea ce priveste numãrul victimelor. Doar în primele 8 luni ale acestui an, judetul Vaslui a înregistrat un numãr îngrijorãtor de accidente, cu 79 de accidente rutiere provocate de biciclisti si 22 de accidente cu implicarea trotinetelor, rezultând trei persoane decedate si 98 rãniti. Potrivit lui Bogdan Gheorghitã, purtãtorul de cuvânt al institutiei, în perioada 1 ianuarie 2025- 10 august 2025, în judetul Vaslui au avut loc 22 de accidente în care au fost implicate trotinete si 79 de accidente în care au fost implicati biciclisti. În cazul trotinetelor, vorbim de 22 de victime care au suferit rãni grave sau mai putin grave, însã, în rândul biciclistilor, s-au consemnat si trei decese. În perioada mentionatã mai sus, din statistica IPJ Vaslui rezultã cã la nivelul municipiului resedintã de judet s-au înregistrat 3 accidente de trotinete si 4 accidente de biciclete. Politistii recomandã pãrintilor ca atunci când copiii ies afarã cu trotinetele electrice sã nu-i lase singuri si sã-i supravegheze când le folosesc. De asemenea, cei care folosesc trotinetele si biciclete trebui sã învete regulile de circulatie si importanta prudentei rutiere.
Taaare bine… Sa le facă undeva la 1000 lei poate incep sa gândească părinții dacă e bine sa dea cat mașina de sub scară și să dea plodului drumul spre belele…
Prea târziu.
Niciodată nu i prea târziu…se puța să fie mai multe persoane decedate, nu i târziu nici acum are balta peste.