Local

Costul rovinietei, calculat în funcție de kilometrii parcurși

MODIFICĂRI… Valoarea rovinietei pe care o vor avea de plătit șoferii va fi calculată pentru numărul de kilometri parcurși, nu tip abonament, așa cum se întâmplă în prezent. Ministerul Transporturilor a semnat contractul pentru implementarea unui nou sistem electronic de tarifare rutieră.

Sistemul electronic de tarifare rutieră, care va schimba radical modul în care românii plătesc pentru utilizarea drumurilor naționale, va calcula automat suma datorata pe baza distanței parcurse pe fiecare categorie de drum, a caracteristicilor vehiculului și traseului urmat pe rețeaua de drumuri naționale.

Contractul de finanțare – în valoare de aproape 282 de milioane de lei, semnat pe 31 iulie 2025 între Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – marchează demararea implementării noului sistem. La finalizarea implementării noului sistem se va renunța la sistemul actual de tip abonament, cu roviniete cu termen fix.

Modul de funcționare a noului sistem 

Vor exista trei modalități pentru identificarea vehiculelor și calculul distanțelor: echipament de bord (OBE) conectat la satelit, aplicație mobilă pe smartphone conectată la rețelele de comunicații și tichet electronic de rută completat manual de utilizator. Astfel, va fi asigurată monitorizarea în permanență a traseului parcurs și calculul automat al sumei datorate, care va fi virată direct în contul CNAIR. Printre avantajele noului sistem se numără compatibilitatea cu sistemele similare din celelalte state membre UE. Proiectul va avea trei faze, prima fiind dezvoltarea sistemului informatic centralizat, apoi în a doua etapă va fi achiziția echipamentelor necesare, iar la final se vor identifica punctele de control și se va realizarea infrastructura de pe drumurile naționale. Conform contractului, totul va trebui finalizat până la 31 decembrie 2026. Finanțarea se face prin Programul Național de Redresare și Reziliență. Începând cu 1 septembrie, tarifele pentru rovinietă vor crește de la 28 de euro la 50 de euro, iar amenzile pentru lipsa acesteia se vor dubla.

13 comentarii

  1. ChatGPT 5
    Ai spus:
    https://www.vremeanoua.ro/costul-rovinietei-calculat-in-functie-de-kilometrii-parcursi/ acest articol se referă de fapt la rovinieta pentru camioane?
    ChatGPT a spus:
    În articolul menționat — „Costul rovinietei, calculat în funcție de kilometrii parcurși” (actualizat la 19 august 2025) — nu se specifică explicit dacă noul sistem se va aplica doar camioanelor (vehicule de transport marfă) sau și autoturismelor (vehicule de transport persoane). Textul vorbește despre un sistem electronic de tarifare rutieră bazat pe distanța parcursă și caracteristicile vehiculului, fără a delimita clar categoriile vizate
    Vremea noua – Liderul presei vasluiene
    +1
    .

    Totuşi, legislația adoptată (Legea nr. 226/2023, publicată în Monitorul Oficial în iulie 2023) precizează ce se va întâmpla începând cu 1 ianuarie 2026. Conform acestei legi:

    Rovinieta (taxă tradițională pe perioadă) se aplică pentru:

    Vehicule de transport persoane;

    Vehicule de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.

    Pentru vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone, se introduce sistemul TollRo – taxare bazată pe distanța efectiv parcursă.
    Euload

    Așadar:

    Dacă sistemul din articol vizează doar calcularea costului în funcție de kilometrii parcurși (fără abonamente), s-ar aplica — conform cadrului legislativ — în principal pentru vehiculele grele de marfă (peste 3,5 t), via sistemul TollRo.

    Pentru autoturisme și camioane mai ușoare (≤ 3,5 t), teoretic rămâne rovinieta tradițională, plătită pe zile sau perioade standard, cel puțin până la data intrării în vigoare a noilor reguli (1 ianuarie 2026).

    Concluzie: articolul nu spune explicit că este destinat doar camioanelor, dar contextul legislativ sugerează că în faza inițială, sistemul de tarifare „pe kilometri” va viza în special vehiculele de transport marfă mai grele, în timp ce turismele și camioanele ușoare rămân sub incidența modelului tradițional de rovinietă — cel puțin până la implementarea completă a noilor reguli. Dacă vrei, pot căuta mai multă claritate privind aplicarea exactă pe categorii în documentele oficiale CNAIR sau ale Ministerului Transporturilor.

    Ai spus:
    Te rog
    ChatGPT a spus:
    Am verificat datele relevante pentru contextul articolului și aplicabilitatea acestuia:

    Situația actuală (până în prezent)
    În prezent, sistemul clasic al rovinietei este obligatoriu pentru toate categoriile de vehicule (autoturisme, camioane, autobuze etc.), iar tariful se achită în funcție de categoria vehiculului și perioada de valabilitate (zi, 10/7 zile, 30 zile, 60 zile, 90 zile sau 12 luni)
    Roviniete
    +10
    Roviniete
    +10
    Roviniete
    +10
    .

    Noul regim în viitor – țintă inițială: 1 ianuarie 2026
    Potrivit Legii nr. 226/2023, așteptată a intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, se va aplica o separare clară a sistemului de taxe:

    Rovinieta va rămâne în vigoare doar pentru *vehiculele ușoare – cele cu MTMA (masă totală maximă autorizată) ≤ 3,5 tone, indiferent dacă sunt pentru transport de persoane sau mărfuri. Tariful va lua în calcul și clasa de poluare, pe lângă durata valabilității
    TollGuru
    +7
    AvocatNet
    +7
    Roviniete
    +7
    .

    Pentru vehiculele grele (MTMA > 3,5 tone), se introduce un sistem de tarifare pe kilometru („TollRo”), unde taxa se calculează în funcție de distanța parcursă și un tarif unitar stabilit ulterior
    Roviniete
    +6
    AvocatNet
    +6
    Roviniete
    +6
    .

    Întârzierea implementării – posibilă amânare până la mijlocul lui 2026
    Un proiect de ordonanță recent aflat în dezbatere prevede amânarea aplicării noilor reguli de la 1 ianuarie 2026 până la 1 iulie 2026, din cauza complexității implementării sistemului electronic și întârzierilor administrative
    AvocatNet
    .

    Concluzie referitoare la articol
    Articolul „Costul rovinietei, calculat în funcție de kilometrii parcurși” pare să facă referire la noul sistem de tarifare pe kilometru — TollRo — care însă se aplică doar vehiculelor grele (MTMA > 3,5 t), și nu autoturismelor sau camioanelor ușoare.

    Dacă articolul discută despre tarifare în funcție de kilometri parcurși, cel mai probabil se referă la TollRo și implicit la camioane grele, nu la vehiculele mici și autoturisme.

    Abia din iulie 2026 (dacă proiectul de amânare este adoptat), acest sistem va deveni operațional.

    Până la data implementării (în orice variantă, fie ianuarie, fie iulie 2026), rovinieta clasică rămâne valabilă pentru toate categoriile de vehicule.

    Recapitulare clară
    Perioadă Vehicule ≤ 3.5 t Vehicule > 3.5 t
    Până la implementare Rovinietă tradițională Rovinietă tradițională
    Din ianuarie 2026 (teoretic) Rovinietă (definită după poluare) TolRo (pe km)
    Dacă se aprobă amânarea → iulie 2026 Rovinietă (după poluare) TolRo (pe km)
    Concluzie finală
    Da, articolul la care faci referire pare să se refere la camioane grele, acele vehicule supuse sistemului TollRo, care va calcula taxa de drum în funcție de kilometrii parcurși. Acest sistem nu se aplică autoturismelor sau camioanelor ușoare, pentru care rovinieta tradițională rămâne în vigoare, cel puțin până în a doua jumătate a anului 2026 (dacă proiectul de amânare este adoptat).

    1. Chat gpt-ule, vezi ca TollRo pentru camioane e programat pentru 1 iulie 2026. Pentru programul ala s-a incheiat licitatia Inca de anul trecut fiind castigata de Vodafone. Mai sunt cateva chichite de rezolvat si atat. Noi aici discutam de alt program care trebuie implementat pana in 31 decembrie 2026. Cum ala pentru camioane intra in vigoare pe 1 iulie 2026 e evident ca programul asta se refera la vehiculele personale.

  2. Stati linistiti fratilor , ca astia sunt prea prosti si spagari ca sa implementeze asa un sistem mai ceva ca in Germania , o sa se faca licitatii trucate , se va cumpara la pret de 4 ori mai mare , se va implementa prost , iar apoi romanii vor gasi o cale sa fraiereasca sistemul , lol .

  3. Care sunt statele europene ce au sistème similareca eu nu am mai auzit de o asemenea tampenie? „Achizitie a achipamentelor necesare”, nu zau, cine va face afaceri profitable cu statul roman si-si va umple bine buzunarele? Iar „monitorizarea traseelor” dincolo de un atentat la libertatea fiecaruia va duce la urmatorul pas important pe care acestia il au in cap: calcularea asa-zisului consum de CO2, care iti va limita si mai mult libertatea de miscare si va fi o alta impovarare financiara. Automobilistii trebuie sa se opuna acestor aberatii ale unor malefici scrantiti la cap.

  4. Bani cheltuiți aiurea și pe urmă vor vedea că este ineficient. Toți aceștia fără gândire ce visează noaptea a doua zi pun în aplicare poate le pică și lor ceva

  5. Bani cheltuiți aiurea și pe urmă vor vedea că ești ineficient. Toți aceștia fără gândire ce visează noaptea a doua zi pun în aplicare poate le pică și lor ceva

  6. Cred că e vorba doar de camioane aici .nu și de turisme …legal nu mă poate obliga nimeni sa port aparatul ăla după mine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button