De la Vaslui, directorul general al Poștei Române anunță care va fi salariul minim al unui poștaș, începând de anul viitor

INTERVIU… Întors în România, după aproape 10 ani de corporatism american, Valentin Ștefan a preluat, de anul trecut, conducerea Poștei Române, una dintre companiile de stat care cu greu își menține stabilitatea în apele tulburi ale capitalismului autohton . Aflat într-o vizită de lucru la Vaslui, acesta a acordat un interviu ziarului Vremea Nouă în care a vorbit despre direcția de dezvoltare a companiei, despre restructurări, dar și despre noile salarii propuse pentru poștași, începând cu luna ianuarie a anului viitor.
Înainte de preluarea mandatului de director general, Valentin Ștefan a ocupat funcția de director general adjunct, fiind responsabil de coordonarea Direcției Economice, a departamentelor IT șI Juridic și a Direcției Administrativ, Auto și Securitate Poștală. Noul director general al Poștei Române are ca studii Universitatea București, cu o licență în Istorie, Universitatea de Stat din Sankt-Petersburg și la Universitatea Carolinei de Nord din Chapel Hill, SUA. Potrivit CV-ului său postat pe site-ul Poștei Române, în 2011 a lucrat ca stagiar la Organizația Națiunilor Unite, iar între 2013 și 2015 a lucrat ca investigator la Kroll Compliance, la Washington. Valentin Ștefan a coordonat proiecte privind formarea, proiectarea și începerea uneia dintre cele mai importante investiții tehnologice din Poșta Română, pe care acum are șansa să le implementeze, din postura de director general al companiei. Aflat joi într-o vizită de lucru la Vaslui, acesta a acordat un interviu ziarului Vremea Nouă, pe care îl vom reda în rândurile de mai jos.
Redactor: Domnule director, vă rugăm să ne spuneți care sunt planurile dumneavoastră legate de procesul de digitalizare a Poștei Române?
Valentin Ștefan: Asta este o întrebare care cred că se află pe buzele tuturor, fie că vorbim de instituții de stat, fie că vorbim de companii private. Chiar și acele companii care au atins un grad ridicat de tehnologizare își pun această întrebare: cum putem să fim și mai buni, și mai digitalizați, și mai moderni? Aceeași întrebare ne-o punem și noi la Poșta Română, și anume cum putem face această tranziție de la tradiție la modernitate? Cum putem păstra farmecul și cultura de 160 de ani a Poștei, dar în același timp să venim și în întâmpinarea clienților cu servicii moderne? Aici lucrurile cred că pot fi rezolvate într-un mod simplu. Pe de o parte, toate elementele poștale trebuie aduse dintr-un format tradițional într-un format digital. Avem timbru clasic, lansăm NFT-uri, avem cutia poștală pentru scrisori, acum încercăm să lansăm acest ghișeu poștal digital în care oricine poate veni să folosească serviciile poștale. Modernizare înseamnă inclusiv ducerea serviciilor noastre mai aproape de cetățeni, iar asta implică dotarea unui angajat al companiei telefoane mobile, cu terminale mobile, adică cu toată tehnologia necesară astfel încât serviciile pe care Poșta Română le oferă într-un oficiu poștal să le poată oferi și poștașul atunci când merge pe teren.
Redactor: Cum vedeți dumneavoastră poștașul anului 2024, când, să presupunem, această digitalizare va fi deja implementată?
Valentin Ștefan: Aici avem mai multe modele pe care le putem urma. În lume, companiile de poștă au început să se modernizeze încă de la începutul anilor ’90. Unele au terminat această transformare, altele încă mai parcurg acest proces. Așa cum spuneam, avem mai multe modele: compania de poștă cum este cea din Germania, care s-a axat foarte mult pe curierat rapid, compania de poștă a Italiei, care s-a axat pe servicii financiare. Din acest motiv, azi, banca poștei este una dintre cele mai mari din Italia, dacă nu chiar cea mai mare. Ne putem uita la poșta din Estonia, care se axează foarte mult pe poșta digitală, adică ei produc foarte mult soft de poștă și merg în această direcție. Poșta din Georgia se axează foarte mult pe a oferi servicii de integrare, adică integrator poștal pentru colete globale. Poșta din Elveția este un caz aparte în sensul că ei fac de toate și le fac bine: și servicii financiare, și curierat, și vânzare de mărfuri. Absolut tot ce poate face o poștă o face Poșta din Elveția. Asta testăm și noi acum la Poșta Română: ne gândim să păstrăm acest portofoliu diversificat de servicii și produse și să dăm utilitate tuturor resurselor pe care compania le are. Ne uităm la infrastructura noastră de real-estate, unde avem în jur de 1.500 de proprietăți în toată țara. Este o resursă pe care poșta nu a valorificat-o deloc până acum. Toate acele spații, toate aceste sute de mii de metri pătrați trebuie puși la treabă, trebuie să producă bani. Pe de altă parte, trebuie să continuăm această tradiție a rezolvării unor probleme fundamentale ale statului român. Poate cel mai bine cunoscut caz este livrarea de pensii. Nicio altă companie n-ar putea face acest lucru acum. Doar Poșta Română poate ajunge la milioane de români într-un timp foarte scurt, iar cel mai elocvent și recent exemplu este contractul cu Ministerul Fondurilor Europene, prin care aproximativ 2,5 milioane de români au beneficiat, într-un timp foarte scurt, de acele carduri sociale. De aceea cred că rolul pe care poștașul îl va juca în continuare este unul crucial.
Redactor: Despre Poșta Română se spunea, până nu demult, că este a doua armată a țării, având în vedere numărul de angajați. În ultimii ani, discuțiile privind eficientizarea companiilor de stat au inclus și subiectul sensibil al restructurării și nu putem să nu vă întrebăm care sunt planurile dumneavoastră de viitor în legătură cu acest subiect? Au postașii motive să se teamă că vor rămâne fără serviciu?

Valentin Ștefan: Vom face două lucruri în Poșta Română. Ne vom asigura că acolo unde resursele companiei sunt irosite, oprim acest lucru. Din păcate, și trebuie să spun asta, personalul din administrația centrală “mănâncă” foarte multe resurse pentru nevoile companiei. Avem în jur de 800 de angajați, dintre care pentru aproape jumătate dintre ei ar trebui să găsim un rol mai productiv în cadrul Poștei Române. Vorbim de un buget anual de aproape 40 de milioane de lei pe care îl putem economisi și pe care îl putem întoarce către angajații noștri. Dincolo de acest profil al Poștei, care poate și trebuie fi restructurat, vom încerca să ținem cât mai mulți oameni pentru cât mai mult timp în cadrul companiei pentru că și noi avem dificultăți în a găsi oameni care să vină să lucreze pentru Poșta Română. Avem undeva la 500 de posturi libere la nivel național, unde ne e greu să găsim oameni bine pregătiți care să le ocupe. O altă provocare pentru noi îl reprezintă faptul că în următorii 10-15 ani, cam 15.000 de angajați vor atinge vârsta pensionării. Este crucial să ne pregătim din timp pentru această tranziție. Așadar, nici nu se pune problema să mergem pe varianta restructurării în cadrul companiei, din contră, vrem să ținem cât mai mult de oamenii pe care îi avem acum.
Redactor: Nu considerați că la această criză de personal contribuie și salariile nu foarte mari pe care le au poștașii?
Valentin Ștefan: Avem această datorie morală pentru angajații companiei pentru a pune cât mai multe resurse în veniturile lor. Am avut mai multe întâlniri cu miniștrii în ultimul an și niciunul nu a spus că Poșta Română trebuie să producă bani pentru stat. Cu toții au pus accent pe modernizarea companiei, pe asigurarea unor venituri satisfăcătoare pentru angajați. Avem un memorandum aprobat de Guvernul României, prin care am stabilit obligativitatea măririi salariilor și asta vom face în continuare. Ne vom asigura ca de la 1 ianuarie, niciun angajat al Poștei să nu plece acasă cu mai puțin de 2.500 de lei net. Aici includem salariul de 2000 de lei, plus bonurile de masă, în valoare de 600 de lei. Vrem ca orice angajat al Poștei care muncește opt ore să aibă acest venit minim garantat.
Redactor: La Vaslui, poșta nu a mai beneficiat de investiții majore de foarte mulți ani. În ultimul timp am observat modernizarea unor clădiri importante, cum ar fi punctul de tranzit din zona Gării din municipiul Vaslui sau sediul central al poștei din Bârlad. Vor continua aceste investiții?
Valentin Ștefan: Este foarte important pentru noi ca aceste investiții să continue peste tot în țară, nu doar în județul Vaslui. Este nedrept să ceri performanță unor oameni și să nu le pui la dispoziție lucrurile de care au nevoie pentru a obține acest lucru. Nu putem cere unui diriginte să facă un oficiu poștal productiv atât timp cât acel oficiu nu este primitor cu clienții, nu are calculatoare noi, nu are produse pe care să le poată vinde. Noi, cei din administrația centrală, cel puțin asta putem face pentru colegii noștri din teritoriu, să modernizăm aceste sedii emblematice ale Poștei, principalele locații ale companiei în județ, astfel încât să creștem atractivitatea față de clienți și de noi business-uri.
Redactor: În trecut, poștașul purta acea uniformă distinctă, cu care se mândrea pe oriunde mergea. Vă gândiți ca pe viitor să fie reintrodusă această uniformă?
Valentin Ștefan: Ne gândim la asta pentru că cu toții ne dorim să avem semne vizuale cu care să ne mândrim. Avem un proiect în derulare prin care cumpărăm uniforme pentru angajații companiei. Din fericire, Poșta Română are resursele necesare pentru a acoperi aceste nevoi, fie că vorbim de investiții privind îmbunătățirea condițiilor de lucru, fie că vorbim de investițiile în a cumpăra cele necesare angajaților pentru a-și putea desfășura activitatea.
Redactor: Rămânem la capitolul investiții și modernizare și vă întreb dacă pe viitor sunt șanse să vedem poștașii deplasându-se pe trotinete electrice sau pe biciclete?
Valentin Ștefan: Încercăm să păstrăm acest trend al modernizării companiei inclusiv prin creșterea mobilității angajaților, fie că vorbim de biciclete electrice, atv-uri sau mașini. Neapărat trebuie să investim în mobilitate pentru a crește profitabilitatea, dar și pentru a ușura munca de zi cu zi a angajaților. Este mult mai ușor să duci geanta de poștaș atunci când ai o bicicletă sau o mașină la dispoziție, decât să o cari pe umăr tot timpul.
Redactor: La final de interviu, ce mesaj le transmiteți poștașilor din județul Vaslui?
Valentin Ștefan: Le transmit ceea ce le spun tuturor angajaților noștri. Să nu-și piardă încrederea în Poșta Română. Ca orice companie care este pe piața din România de 160 de ani, sunt și vremuri grele care trebuie traversate. Din păcate, acum trecem prin vremuri grele, dar să nu-și piardă încrederea pentru că ce e mai bun urmează să vină. Suntem o companie mare, puternică, cu relevanță în societate și sunt convins că într-un timp scurt vom reuși să readucem mândria de a fi angajat al Poștei Române.
La Husi mai este Angheluta, mare sef la Posta?
Vorbeste urat si se comporta ca si cum ar fi pe „tarlaua” lui….la fel ca maică-ta…cand era ea mare si tare la Colete….
Specimenele astea au dus Posta la sapa de lemn. La Vaslui e deja dinastia Marcu instalata. Incompetentul asta e pus de taticu in functie si habar n-are ce cauta pe acolo.
Rușine poștei, ca a avut logistica necesara sa fie nr 1 în curierat dar cu un management defectuos a ajuns pe ultimul loc. Firmele private de curierat care au plecat de jos fără spatii mașini personal etc au predat o lecție poștei române.