Descoperit de Curtea de Conturi cu zeci de nereguli, fostul primar de la Tăcuta, Florin Ionel, vrea să dea lecții de administrație la Zăpodeni
Situație incredibilă la Zăpodeni. Cei doi șoferi de pe microbuzele școlare din comună și-au dat demisia, după un exces de zel al unor consilieri locali din comună, care în spiritul userist au făcut scandal în CL, că șoferii țin microbuzele parcate în fața porții lor, neînțelegând de ce s-a ajuns la acest compromis. Ideea este simplă. Microbuzul merge din punctul A în punctul B, iar șoferul are domiciliul aproape de punctul B. Teoretic, acesta trebuie să lase microbuzul la școală, adică în punctul A. În fiecare dimineață, acesta ar fi trebuit să vină 7 km pe jos până la școală și de acolo să se întoarcă în punctul B să ridice copiii. Din acest motiv, s-a luat decizia ca șoferii să-și ia mașinile acasă, să aducă copiii dimineața, fără să consume combustibil în plus. Dar opoziția, în frunte cu liberalul Florin Ionel, a depus un amendament ca microbuzul să fie adus la școală. Prin urmare, șoferii și-au dat demisia și au lăsat în prag de iarnă Primăria cu ochii în soare. Florin Ionel e cunoscut drept un om fără empatie față de comunitate. Cât a fost primar la Tăcuta, a luat tot felul de decizii, până când oamenii l-au alungat din comună, mai ales că era un venetic în zonă sau, mai bine spus, măritat în Tăcuta. După divorț, oamenii nici nu au vrut să mai audă de acesta și a venit să candideze la Zăpodeni, comuna natală. Însă nu a reușit să obțină suficiente voturi. Acum acesta este administrator public în micuța comună Miclești și consilier local la Zăpodeni. Își dorește cu ardoare funcția de viceprimar și, de ciudă că nu o obține, întoarce oamenii împotriva primarului, exact cum a făcut acum cu cei doi șoferi de pe microbuzele școlare.
Un control al Curții de Conturi efectuat în urmă cu aproape doi ani a scos la iveală probleme mari în administrația comunei Tăcuta condusă, la acea vreme, de primarul Florin Ionel. Controlul a scos la iveală deturnarea de fonduri sau păgubirea bugetului local cu zeci de mii de lei. De asemenea, același control a scos la iveală faptul că nu au fost respectate normele legale cu privire la fundamentarea corespunzătoare a cheltuielilor de efectuat aferente bugetului de venituri și cheltuieli, respectiv a programului de reparații a drumurilor din satele componente. Cu toate acestea, fostul edil pare să fi uitat sau trece cu vederea aceste lucruri și, ajuns consilier local la Zăpodeni, dă lecții de administrație celor care se află acum în fruntea comunei. Unul dintre exemplele în acest sens este faptul că, în Consiliul Local a cerut ca microbuzele școlare să rămână, după orele de program, parcate în curtea primăriei. Și asta pentru ca șoferii microbuzelor școlare, pentru a scuti un consum inutil de motorină (aprox. 10 km/zi – n.r.), parcau mașinile în fața casei pentru a le fi mai ușor să plece, în cursă, a doua zi dimineață. Într-un final, celor doi șoferi li s-a interzis să facă acest lucru și drept urmare, ambii și-au dat demisia. În aceste condiții, elevii școlilor din Zăpodeni au rămas fără microbuze școlare.
Soferii și-au dat demisia și-l invită pe Florin Ionel să conducă microbuzele
Șoferii se apără și spun că încercau să facă economie de timp și combustibil. Mai mult, mașinile erau protejate. Unul dintre șoferi construise un paravan special pentru ca mașina să nu fie ninsă pe timp de iarnă. “Am ținut microbuzul în fața casei, după ce terminam cursele în ziua respectivă pentru a face economie la motorină. Scuteam 10 km în fiecare zi, să nu mai fiu nevoit să vin la primărie, să iau microbuzul și apoi să mă întorc pe același traseu. Casa mea este exact pe traseul microbuzului școlar și nu mă abăteam nici măcar un metru. Acum să stea în curtea primăriei și să le conducă domnul consilier”, spune unul dintre șoferii demisionari. Și exemplele pot continua în acest sens, mai ales că mulți dintre locuitorii Zăpodeniului spun că nu înțeleg deloc de ce consilierul Florin Ionel acționează în acest fel. “Am cunoștințe și rude în comuna Tăcuta, acolo unde a fost primar două mandate și nu prea am auzit cuvinte de laudă. Din contra, a făcut o grămadă de prostii acolo și acum a venit la Zăpodeni să o ia de la capăt”, spun oamenii din Zăpodeni.
Ce trăsnăi făcea Florin Ionel ca primar la Tăcuta. La Zăpodeni pozează în incoruptibil
Un raport al Curții de Conturi din 2024 scoate la iveală greșelile făcute de administrația comunei Tăcuta condusă, la acea vreme, de primarul Florin Ionel. Una dintre ele face referire la neaplicarea măsurilor de executare silită, fapt care a făcut ca bugetul local să fie păgubit cu zeci de mii de lei. “Activitatea de executare silită are o importanță deosebită la nivelul entității auditate, atât prin asigurarea resurselor financiare la bugetul local al comunei, prin instituirea unei discipline a contribuabililor privind conformarea la declararea și plata creanțelor bugetare, dar și prin eliminarea riscului de prescriere a dreptului de încasare a impozitelor și taxelor locale. Prin neaplicarea măsurilor de executare silită, conducerea entității verificate își asumă riscul neîncasării debitelor în perioada de prescripție. Așa cum rezultă din Lista de rămășiță întocmită la data de 31.12.2022, entitatea înregistra debite restante reprezentând impozite și taxe datorate bugetului local, neîncasate în termen în sumă totală de 649.970 lei, din care amenzi de 125.197 lei (19,26%). Evoluția listei de rămășiță reflectă un trend ascendent, la data de 31.12.2023 soldul fiind de 667.488 lei (din care amenzi în sumă de 114.339 lei)”, se arată în concluziile controlului Curții de Conturi. De asemenea, aceleași concluzii scot în evidență faptul că administrația condusă de Florin Ionel a reușit să păgubească bugetul local prin prescrierea dreptului de a încasa a debitului în sumă de 16.850 de lei, reprezentând taxă teren extravilan și majorări de întârziere, datorat de o persoană juridică”.
Incoruptibilul Florin Ionel, acuzat de Curtea de Conturi pentru diverse nereguli
BUN DE PLATĂ… Același control al Curții de Conturi arată și faptul că edilul poate fi acuzat de deturnare de fonduri cu suma de 61.614 lei, ca urmare a plăților efectuate din bugetul local pentru perioada 2020 – 2022 și nerecuperate prin încasarea taxei de salubrizare de la beneficiari, contrar normelor legale în vigoare. «Analizând perioada 2020 – 2023, se constată că entitatea a achitat către ADI Vaslui (Asociașia pentru Dezvoltare Intercomunitară – n.r.) suma de 427.209 lei și a recuperat de la beneficiarii serviciului suma de 317.134 lei. Rezultă că diferența de 110.075 lei, reprezentând taxă salubrizare, a fost plătită din bugetul local și nerecuperată de la beneficiarii serviciului de salubrizare (din care 18.006 lei aferentă anului 2020, 17.581 lei aferentă anului 2021, 26.027 lei aferentă anului 2022 și 48.461 lei în anul 2023)”. O altă problemă ridicată de către specialiștii Curții de Conturi este cea a plăților efectuate pentru reparația drumurilor comunale. Verificările efectuate au arătat faptul că au existat neconformități în acest sens. “S-a constatat că, la nivelul ordonatorului principal de credite, nu s-au respectat normele legale cu privire la fundamentarea corespunzătoare a cheltuielilor de efectuat aferente bugetului de venituri și cheltuieli, respectiv a programului de reparații a drumurilor. Prin răspunsurile formulate la notele de clarificări înaintate cu adresa nr. 1942/16.04.2024 nu s-au furnizat informații/probe de audit suplimentare. În timpul misiunii de audit entitatea a prezentat procesul verbal de recepție, înregistrat cu nr.1936/ 15.04.2024, în care comisia de recepție a consemnat că: “(…) A fost întinsă piatră pe tronsoanele de drum din Mircești, Tăcuta, Dumasca, Focșeasca, Sofieni, Ruleni, Protopopești. (…) Am procedat la recepția lucrărilor din contractul nr. 1370/12.03.2024 cu privire la Întreținere drumuri comunale și sătești, comuna Tăcuta, județul Vaslui (…). La final, comisia s-a deplasat și la locul unde a fost depozitată piatra și a constatat că a fost pusă în operă toată de către executantul din contract. Pe perioada recepției s-au efectuat poze din teren după intervenția executantului din contract, care au fost predate la compartimentul contabilitate”. Facem precizarea că lipsa informațiilor din fundamentare care să justifice necesitatea achiziției (individualizarea suprafețelor de drum, a cantităților de piatră pe fiecare segment de drum, etc.) nu furnizează asigurarea asupra cantităților de piatră achiziționate și utilizate pentru întreținerea drumurilor comunale, acțiune realizată la finalizarea misiunii de audit», se arată în concluziile controlului Curții de Conturi.