spot_imgspot_img
11.2 C
Vaslui
25-apr.-2024

Dumnezeiasca Liturghie – traire a tainei Învierii

- Advertisement -

† TEOFAN,

PRIN HARUL LUI DUMNEZEU

ARHIEPISCOP AL IASILOR SI

MITROPOLIT AL MOLDOVEI SI BUCOVINEI

Iubitilor preoti din parohii, cuviosilor vietuitori ai sfintelor mãnãstiri si drept-credinciosului popor al lui Dumnezeu din Arhiepiscopia Iasilor: har, bucurie, iertare si ajutor de la Dumnezeu Cel în Treime preaslãvit – Tatãl, Fiul si Duhul Sfânt

„Aceasta sã faceti întru pomenirea Mea, cã, ori de câte ori veti mânca pâinea aceasta si veti bea paharul acesta, moartea Mea veti vesti, Învierea Mea veti mãrturisi.”

Iubiti frati preoti, Drept-mãritori crestini, HRISTOS A ÎNVIAT!

Se cuvine sã adu­cem multu­mire, înainte de toate, Dom­nului Hristos cã ne-a în­vred­nicit sã ajungem si anul a­cesta la slãvitul praz­nic al În­vie­rii, la noaptea cea pli­nã de luminã a Sfintelor Pasti. Ne bucu­rãm pentru aces­te clipe, anticipând bucu­riile pe care le vom trãi timp de câteva zile în ritm de sãrbãtoare pascalã.

Despre rostul si importanta Învierii Domnului pentru viata noastrã, marele teolog Dumi­tru Stãniloae spune: „Fãrã în­viere, nas­terea oamenilor n-ar avea nici o ratiune. Existenta însãsi ar rãmâne cu totul inexplicabilã. Singurã învierea um­ple toate de sens, de luminã”ii. Cunoscând acest adevãr, Bise­rica îi con­sacrã zilele de Pasti si cele pânã la Înãltare, dar si duminicile de peste an, însã mãrturiseste, totodatã, cã fie­ca­re zi este si ar trebui sã de­vinã o zi a Învierii, în­tru­cât Domnul Cel înviat este totdeauna cu noi.iii

Ziua de Pasti este, asadar, o concentrare mai vizibilã a ceea ce crestinul este chemat sã trã­ias­cã în fiecare zi: „Hristos a în­viat, bucuria mea!” era salutul a­dre­sat totdeauna de Sfân­tul Se­ra­fim de Sarov celui pe care îl în­tâlnea.

Cunoasterea si trãirea tai­nei Învierii se pot împlini în fie­care clipã a vietii, prin mãrturi­si­rea credintei celei drepte, prin nãdejde mântuitoare, prin dra­gos­te atotcuprinzãtoare, prin ru­gã­ciune fierbinte si sme­renie a­de­vãratã si, mai ales, prin Dum­nezeiasca Liturghie, care le cu­prinde pe toate.

De aceea, în acest cuvânt pas­toral, ne vom opri o clipã asu­pra Sfintei si Dumnezeiestii Li­tur­ghii, ca trãire a tainei mortii si Învierii Domnului Hristos, ca trãire a tainei mor­tii si învierii noastre. Sãvârsitã în fiecare zi în multe mãnãstiri si, cel putin o datã pe sãptã­mânã, în bisericile de parohie, Sfânta Liturghie ofe­rã posibilitatea ca omul, pãtrunzând în adâncul ei, sã descopere ade­vã­rul Învierii si, prin aceasta, viata lui sã capete un sens si sã se bucure de luminã.

Iubiti credinciosi,

Sfânta Liturghie este, pe de o parte, mãrturisire sau „po­menire” a jertfei si Învierii lui Hristos, iar, pe de altã parte, izvor de înnoire si viatã vesnicã pentru cei care trãiesc în du­hul liturgic al mãrturisirii pascale.

Cu putin înainte de moar­tea Sa pe Cruce, la Cina cea de Tainã, Hristos a dãruit ucenicilor si, prin ei, si nouã, taina „po­­menirii” mortii si Învierii Sale, adicã Euharistia, ca mij­loc prin care sã fim mântuiti de moarte si sã dobândim harul În­vierii. „Domnul Iisus, spune Sfântul Apostol Pavel, în noap­tea în care a fost vândut, a luat pâine si, multumind, a frânt si a zis: «Luati, mâncati; acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi. Aceasta sã faceti spre pomenirea Mea». Aseme­nea si paharul dupã Cinã, zi­când: «Acest pahar este Legea cea nouã întru sân­gele Meu. A­ceasta sã faceti ori de câte ori veti bea, spre pomenirea Mea». Cãci de câte ori veti mânca a­ceastã pâine si veti bea acest pahar, moartea Domnului ves­titi pânã când va veni.”iv

„Pomenirea acestor înfri­co­sate fapte din viata lui Hristos, mãrturiseste un pãrinte monah din zilele noastre, se face zilnic de cãtre Bisericã în taina Sfin­tei Euharistii. (…) Crucea Lui a sters pãcatul si moartea Lui a devenit izvorul vietii. Prin po­me­nirea biruintei lui Hristos, înãltãm stindardul biruintei Sale în inimile noastre si prin harul Sãu noi ne arãtãm biru­i­tori asupra pãcatului si, prin urmare, si asupra mortii.”v

Aceastã „pomenire” a mor­tii si Învierii Domnului Hristos, în Liturghie, se cuvine a fi înte­leasã nu doar ca o simplã a­mintire a unui fapt istoric, ci mai ales „ca o vie pãtrundere în tã­râmul Duhului lui Hristos, în dimensiunile Sale dumneze­iesti si pãmân­testi”, „Liturghia, în vesnica sa realitate, fiind Pas­tile Domnului”vi.

Pãtrunzând, asadar, tot mai adânc în duhul „pomenirii” mor­tii si Învierii lui Hristos, devenim, prin Euharistie, încã din lumea aceasta, pãrtasi ai vietii celei vesnice: „Eu sunt pâi­nea vietii; cel ce vine la Mine nu va flãmânzi si cel ce va crede în Mine nu va înseta niciodatã. (…) Eu sunt pâinea cea vie, care s-a pogorât din cer. Cine mãnâncã din pâinea a­ceasta viu va fi în veci. Iar pâinea pe care Eu o voi da pentru viata lumii este trupul Meu. (…) Cel ce mãnâncã trupul Meu si bea sângele Meu are viatã vesnicã, si Eu îl voi învia în ziua cea de apoi”vii.

Pregustatã încã de aici, bucuria împãrtãsirii de Hris­tos-Dumnezeu va deveni de­pli­nã în lumina celei de-a doua veniri a Sa la sfârsitul veacu­rilor: „O, Pastile cele mari si prea­sfintite, Hristoase!, excla­mã cântarea Bisericii, O, Înte­lep­ciunea si Cuvântul si Pute­rea lui Dum­nezeu! Dã-ne nouã sã ne îm­pãr­­tãsim cu Tine, mai ade­vã­rat, în ziua cea neînse­ratã a îm­­pã­rãtiei Tale”viii.

Iubiti frati si surori întru Hristos Domnul,

Mare este taina Învierii lui Hristos trãitã în Dumneze­ias­ca Liturghie! Bucuria Învierii devine în Sfânta Liturghie bucuria tuturor oamenilor care, în stare de prezentã si constientizare a evenimentului la care iau parte, devin uniti si între ei prin împãrtãsirea din acelasi Hristos: „Iar pe noi pe toti, care ne împãrtãsim dintr-o pâine si dintr-un potir, sã ne unesti unul cu altul prin împãrtãsirea Ace­luiasi Sfânt Duh”, glãsu­ieste rugã­ciunea Bisericiiix. Îm­pãrtãsindu-se împreunã de Hris­tos Cel jert­fit si înviat pentru ei, oamenii cresc în unire si dragoste între ei si primesc „putere sã se iubeascã si ei pî­nã la jertfã”x. Sfânta Liturghie devine, asadar, locul central si timpul esential de îmbrãtisare, în rugãciune si dragoste, a în­tregii lumi, cu dure­rile si bucu­riile ei. Prin aceastã tainã, spu­ne Pãrintele Sofronie, ucenicul Sfântului Siluan Athonitul, „Domnul ne atrage spre a îm­brã­tisa în duh întreaga lume, unde în fiecare clipã milioane de oameni sau sunt zdrobiti de loviturile asprei sorti, sau zac la portile mortii si cu suspi­nurile lor cheamã asuprã-le ajutorul de Sus. În mãsura propriei noastre experiente a tot felul de suferinte, ne putem afunda în marea nemãrginitã a suferintelor oamenilor si, prin rugãciune, a împãrtãsi groaze­le lor, ba une­ori si bucuriile. (…) În aceastã rugãciune cunoas­tem pe Hristos pogorându-Se în iad, din nemãsurata Sa dra­goste – biruitoarea mortii”xi.

Prin participarea la Sfân­ta si Dumnezeiasca Liturghie în duh de rugãciune curatã pen­tru toti – inclusiv pentru vrãj­­masi si, în mod special, pentru dez­nã­dãjduitii acestei lumi -, în sme­renie si veghe du­hov­niceascã, inima si mintea omului devin „rai”, cum spune Sfântul Si­meon Noul Teolog, „muntii si stân­­­cile „împietririi sufletesti, ai necunoasterii si ai mândriei sunt sfãrâmati, în om „trezin­du-se dorul de libertate”xii.

Acestea, precum si multe altele, sunt darurile prin care Li­turghia lucreazã tainic, dar real, asupra omului, cuprinzân­du-l bucurii nebãnuite, dãtã­toa­re de sens si luminã. Este acea „dum­nezeiascã veselie „ce izvorãste din „rodul cel nou al vitei” prin Liturghie, „în ziua cea vestitã a Învierii”, cum spu­ne cân­tarea Bisericii în noap­tea de Pastixiii.

Iubiti fii si fiice ai Bisericii lui Hristos,

În aceastã noapte plinã de lu­minã a Sfintelor Pasti, bucuria Învierii cuprinde sufletele noastre. Este bine sã se cu­noas­cã ade­vãrul, experimentat de multi, cã aceastã bucurie poa­te fi pãstratã si dincolo de perioada Pastilor, prin mij­locirea Dum­nezeiestii Litur­ghii. „De fiecare datã, dupã Litur­ghie”, ar trebui sã avem „simtãmântul Pastilor de-bi­ruintã-purtãtoare si de-lu­mi­nã-purtãtoare.”xiv

A fi tot timpul în ambianta de luminã a Învierii înseamnã a trãi în tãrâmul sfânt al Liturghiei, cel putin o datã pe sãptã­mânã. În rãstimpul dintre douã Liturghii, crestinul este chemat sã prelungeascã bucuria primitã la Liturghia la care a participat si sã astepte aceeasi bucurie de la Liturghia la care va parti­cipa, împãrtã­sin­du-se cu Preacuratele Taine. Astfel, omul îsi clãdeste întrea­ga viatã pentru ca aceasta sã devinã o neîncetatã sã­vârsire a Sfintei Liturghii înaintea Preasfintei Treimi. Viata lui devine, în pofida suferintelor si încercãrilor de tot felul, o ne­încetatã bucurie pascalã, prin­tr-o neîncetatã Liturghie. Ast­fel, primesc viatã cuvintele rostite la sfârsitul Sfintei Litur­ghii, dupã împãrtãsirea cu Tru­pul si Sângele Domnului Hristos: „Am vã­zut Lumina cea adevãratã, am primit Duhul Cel ceresc”xv; „Am avut pome­ni­rea mortii Tale, vãzut-am chipul Învierii Tale, um­plutu-ne-am de viata Ta cea ne­sfâr­sitã, îndulcitu-ne-am de hrana Ta cea neîmputinatã”xvi.

Având un asemenea dar de viatã, de luminã, de bucurie în Liturghie, sã rãmânem aproa­pe de bisericã, de altar, de spo­ve­­danie, de împãrtãsirea cu Sfin­tele Taine. Existã atâta moarte în lume pentru cã nu ne apropiem de izvorul bogat în viatã al Liturghiei. Existã atâta tristete în lume pentru cã nu ne lãsãm sufletele sã se hrãneascã din bucuria pascalã a Liturghiei. Do­minã atâta în­singurare peste viata oameni­lor, chiar si între cres­tini, pentru cã Liturghia nu mai este trãitã în adâncimile si cu­prin­derile sale duhovnicesti, transformându-se, adesea, în simplu ritual, în rutinã distrugãtoare de viatã, în „serviciu re­ligios” ca oricare altul.

De aceea, sã-L rugãm pe Dumnezeu sã ne dãruiascã da­rul întelegerii duhului dãtã­tor de viatã si înviere al Sfintei Liturghii. Sã ne lãsãm sufle­tele cuprinse de bucuria Învie­rii lui Hristos si sã prelungim aceastã bucurie prin trãirea ei la Liturghia sã­vârsitã în bise­rica mãnãstirii sau parohiei din care facem parte. Sã încercãm a trãi, nu numai în bisericã, ci si acasã sau la locul de muncã, în ritm de Liturghie, în fricã si dragoste de Dumne­zeu, în atasament fatã de valorile fa­mi­liei si ale neamului.

Dumnezeu sã vã aibã pe toti în lumina Învierii Sale, sã vã fie alãturi în clipe de cum­pãnã, sã vã cuprindã pe toti în harul, binecuvântarea, iertarea si iubirea Sa!

HRISTOS A ÎNVIAT!

ADEVÃRAT A ÎNVIAT HRISTOS!

Dorindu-vã tuturor o sãr­bãtoare a Învierii cu bucurie, vã îmbrãtisez cu dragoste de frate si pãrinte.

Al vostru cãtre Dumnezeu rugãtor,

† TEOFAN

Mitropolitul Moldovei si Bucovinei

Note bibliografice:

i Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, în Liturghier, Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxã, Bucuresti, 2012, p. 252.

ii Pr. prof. dr. Dumitru Stãniloae, Spiritualitate si comuniune în Liturghia orto­doxã, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1986, p. 11.

iii Cf. Matei 28, 20.

iv 1 Corinteni 11, 23-26.

v Arhimandritul Zaharia, Lãrgiti si voi inimile voastre (2 Corinteni 6, 13): Lãr­girea inimii în teologia Sfântului Siluan Athonitul si a Staretului Sofronie de la Essex, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2009, p. 135.

vi Arhimandritul Sofronie, Vom vedea pe Dumnezeu precum este, traducere de ierom. Rafail (Noica), Editura Sophia, Bucuresti, 2005, p. 341.

vii Ioan 6, 35.51.54.

viii Canonul Învierii, cântarea a noua, troparul al doilea, în Penticostar, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucuresti, 1999, p. 22.

ix Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, p. 255.

x Pr. prof. dr. Dumitru Stãniloae, Spiritualitate si comuniune…, p. 11.

xi Arhimandritul Sofronie, Vom vedea pe Dumnezeu…, pp. 334-335.

xii Sfântul Simeon Noul Teolog, Cateheze, Scrieri II, Editura Deisis, Sibiu, 1999, p. 65.

xiii Canonul Invierii, cântarea a opta, troparul al doilea, în Penticostar, p. 21.

xiv Arhimandritul Sofronie, Cuvântãri duhovnicesti, vol. 2, traducere din limba rusã de ierom. Rafail (Noica), Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2008, p. 267.

xv Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gurã de Aur, în Liturghier, Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxã, Bucuresti, 2012, p. 196.

xvi Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, p. 280.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.