Local

După 33 de ani de la desființare, șefii CFR lucrează intens la redeschiderea liniei feroviare Fălciu – Cantemir. Deocamdată s-a vopsit podul peste Prut

AMBIȚIOȘI… După ce în martie 2022, ministrul Transporturilor de pe atunci, Sorin Grindeanu, a făcut o farsă vasluienilor, anunțând public faptul că pe 18 martie 2022 se va redeschide linia de cale ferată Zorleni-Fălciu-Cantemir, iată că de data aceasta, după Memorandumul din aprilie 2025, autoritățile de pe ambele maluri ale Prutului chiar lucrează la redeschiderea traseului feroviar care leagă cele două maluri. Sucursala Regională de Căi Ferate Iași a confirmat faptul că vremea prielnică permite un ritm bun al lucrărilor și că, la momentul de față s-a încheiat revopsirea vechiului pod, s-au înlăturat buruienile și acum s-a trecut la înnoit fiecare bucată deteriorată din calea ferată, nefolosită, ce-i drept, de 33 de ani.

Sucursala Regională de Căi Ferate (SRCF) Iași susține că s-au făcut progrese, în ceea ce privește lucrările pentru redeschiderea circulației pe linia ferată Fălciu-Cantemir. „Progres pe linia ferată transfrontalieră Zorleni-Fălciu (România)-Cantemir (Republica Moldova)! La finalul lunii noiembrie a fost recepționată lucrarea de revopsire a podului feroviar peste Prut (deschiderea 2). Intervenția, realizată cu terți, marchează finalizarea revopsirii pentru toate cele 3 deschideri ale podului. În paralel, în funcție de resursele disponibile, lucrările continuă pe toate sectoarele liniei”, au anunțat reprezentanții SRCF Iași. Revopsirea podului a fost făcută de firma Daria Const, pe baza unui contract licitat de SRCF Iași, cu o valoare estimată de 68.000 de euro.

Metru cu metru, se încearcă refacerea vechii linii feroviare. Rugina și buruienile, cele mai mari provocări

Pe linia ferată Fălciu-Cantemir, până acum s-au efectuat o serie de lucrări pentru redeschiderea circulației feroviare în zonă. Este vorba despre îndepărtarea vegetației care acoperise toată linia; lucrări la linie (buraje, înlocuire de traverse, profilare prisma de balast, completări cu material mărunt de cale); podul feroviar peste Prut a fost revopsit integral (toate cele 3 deschideri); calea largă din Republica Moldova a fost eclisată în zona podului (km 59).

Lucrări care sunt în desfășurare, în prezent, pe linia Zorleni – Fălciu

În același ritm, reprezentanții SRCF Iași susțin că se lucrează și pe linia Zorleni – Fălciu, de asemenea, afectată de faptul că nu a mai fost folosită de peste 30 de ani. Este vorba despre lucrările de refacere a terasamentului; înlocuirea a 1.000 de traverse de lemn (lungime de 3,6 metri); înlocuirea a 40 de traverse speciale pe aparatele de cale în HM Murgeni și în stația Fălciu; înlocuirea a 50 de traverse speciale pe poduri, completarea prismei de piatră spartă; înlocuirea a 10.000 de dibluri. De asemenea, în zona transfrontalieră România – Republica Moldova se lucrează la realizarea unui gard nou montat pe 300 m; la mutarea unui gard vechi de mutat pe 350 m, precum și la realizarea unui gard nou pe încă 650 metri. Pe partea din Republica Moldova, autoritățile de peste Prut susțin că se lucrează la fel de intens. S-au montat 3.000 de traverse de lemn pentru calea ferată largă; s-a realizat eclisarea cu calea largă la podul peste Prut; urmează montarea liniei de cale ferată cu ecartament normal.

Circulația pe linia ferată Fălciu-Cantemir a fost închisă în anul 1992, însă reluarea acestei legături feroviare peste Prut a fost stabilită printr-un Memorandum semnat pe 14 aprilie 2025  

REPERE… Segmentul feroviar Cantemir-Fălciu, cu o lungime de aproximativ 4 km, are o poziție strategică la granița dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, iar reluarea traficului feroviar pe acest tronson devine o alternativă de tranzit a mărfurilor în contextul diversificării rutelor de export pentru Republica Moldova. Circulația feroviară a fost sistată în 1992. Reabilitarea infrastructurii feroviare, inclusiv a podului feroviar și a stațiilor de frontieră Prut 2 (Republica Moldova) și Fălciu (România), este efectuată în baza Memorandumului de înțelegere cu privire la reluarea conexiunii feroviare Prut-Fălciu, semnat la 14 aprilie 2025 de Întreprinderea de Stat Calea Ferată din Moldova și Compania Națională de Căi Ferate din România. În martie 2022, linia Zorleni-Fălciu-Fălciu Frontieră a fost redeschisă pentru sprijinirea refugiaților ucraineni. În ianuarie 2025, în cadrul reuniunii ministeriale QUINT Meeting (organizată de DG MOVE – Comisia Europeană), s-a decis reconstrucția completă a căii ferate în zona transfrontalieră și reluarea circulației pe podul Fălciu-Cantemir.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button