spot_img
spot_img
30.3 C
Vaslui
13-aug.-2025

EDITORIAL | Pentru domnul Trifan: cum poate fi mai scump un microbuz decât un autocarul cumpărat de colegul său, primarul Braniște?

- Advertisement -
Gelu Irimia

Ca să fie mai clară întrebarea, cum poate fi mai scump un microbuz de 16 plus 1 locuri, marca Ford, decât un autocar 52 plus 1 locuri Mercedes-Benz Tourismo? Înțeleg că e electric, că bateria e super-șmecheră că are elevator și butoane pe scaun, dar, totușI… nu e Rolls-Royce e Ford! Și ca să nu fie cu discrepanțe de piață, ambele au fost cumpărate prin licitație publică: autocarul a fost luat de Primăria Vaslui iar cele 30 de microbuze de CJ Vaslui. Practic, puteau să ia 30 de autocare din alea fițoase (Mecedes-Benz) și tot le mai rămâneau bani! Doar că președintele Trifan insistă că acele “cazane” fac toți banii și, de fapt, CJ Vaslui a făcut o super-afacere! Doar aruncațI o privire la pozele de mai jos și încercați să vă imaginați despre ce gen de afacere e aici!

Noi nu suntem specialiști, dar ceva pare ciudat iar de obicei ciudățeniile din licitațiile publice merită discutate. Ca să fie clar, n-am zis că domnul Trifan și-ar fi luat vreo șpagă cu ocazia acestor achiziții. N-am zis nici că licitația a fost trucată și, în general nu spun nimic „negativ”, dar bunul simț de obligă să ne punem niște întrebări precum cea de la început: cum poate fi mai scump un microbuz decât un autocar, ambele noi-nouțe și cumpărate prin licitație publică?

Are cuvântul domnul Trifan:

“Consiliul Județean Vaslui respinge categoric speculațiile tendențioase vehiculate în spațiul public cu privire la achiziția microbuzelor școlare electrice și atrage atenția că aceste afirmații ignoră realitatea documentată și verificabilă.

Proiectul a fost derulat în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență – Componenta C15 Educație, cu respectarea strictă a legislației naționale privind achizițiile publice și a ghidului de finanțare aprobat de Ministerul Educației, în mod transparent și exclusiv pentru a sprijini elevii din mediul rural.

Procedura de licitație a fost publicată în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice), deschisă tuturor operatorilor economici interesați și supusă în integralitate controlului ex-ante al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP).

Astfel, ANAP a verificat și avizat fiecare etapă din achiziția publică derulată și a emis avize favorabile în acest sens.

Toate contestațiile formulate în timpul procesului de achiziție au fost soluționate de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și, unde a fost cazul, de instanțele competente, favorabil Consiliului Județean Vaslui.

Cum s-a format prețul?

Conform Ghidului Solicitantului, alocarea financiară PNRR pentru fiecare județ, în vederea achiziției microbuzelor electrice, este de 30.172.560 lei, fără TVA.

La nivelul județului Vaslui s-au solicitat microbuze full electrice cu 16 plus 1 locuri, conform analizei de nevoi elaborată de Inspectoratul școlar Vaslui.

Prețul estimat pentru un microbuz full electric 16 plus 1 locuri a rezultat din ofertele de preț primite, respectiv 249.000 euro fără TVA/microbuz (1.232.126,7 lei la un curs InforEuro aferent lunii aprilie 2023, de 1 euro egal cu 4,9483 lei), și din cerințele tehnice stabilite prin Ghidul de finanțare al Ministerului Educației.

Astfel, potrivit cererii de finanțare, din valoarea totală de 30.172.560 lei, fără TVA, a rezultat posibilitatea de a achiziționa 24 de microbuze pentru județul Vaslui.

Prețul unitar obținut la Vaslui, după achiziția publică, pentru primul lot de 24 de microbuze, a fost de 999.999 lei fără TVA – sub valoarea maximă obținută în alte județe.

Este important de subliniat că, în spațiul public, s-a vehiculat un preț per microbuz de 100.000 de euro, care, în realitate, este aferent unui microbuz de 8 plus 1 locuri.

Orice comparație directă între prețuri trebuie să țină cont de specificațiile tehnice ale microbuzelor electrice solicitate.

Desfășurarea achiziției!

În urma licitației deschise, a fost semnat contractul nr. 43880/26.11.2024, atribuit SC AVEURO INTERNAȚIONAL S.R.L., în valoare totală de 23.976.000 lei fără TVA, pentru furnizarea a 24 de microbuze electrice. Acestea au fost predate Unităților Administrativ-Teritoriale beneficiare, prin HCJ nr. 96/27.05.2025.

Din economiile realizate în urma primei achiziții, s-au cumpărat încă 6 microbuze electrice, cu aceleași caracteristici tehnice, în baza contractului nr. 42/24185/25.06.2025, în valoare totală de 6.078.078 lei fără TVA, predate Unităților Administrativ-Teritoriale beneficiare, conform HCJ nr. 124/08.08.2025.

Datele din SEAP confirmă că, în cadrul achizițiilor similare desfășurate în programul derulat prin PNRR, prețurile obținute de județele din țară au variat considerabil, în funcție de specificațiile tehnice solicitate și de rezultatele licitațiilor. Prețul de achiziție pentru un microbuz electric de 16 plus 1 locuri, pentru județul Vaslui, se încadrează în zona medie, raportat la specificațiile din caietul de sarcini.

Consiliul Județean Vaslui reiterează că nu a existat nicio abatere de la lege, procedurile fiind transparente, verificate și validate de toate instituțiile competente”

Ceea ce ați citit sau nu mai sus este comunicarea emisă ieri de creierele istețe ale cabinetului președintelui CJ Vaslui. În general, o mulțime de date, cifre și doar câteva aberații care să justifice tunul. La capitolul aberații merită inclusă informația conform căreia prețul inițial de 100 de mii de Euro se referea la categoria microbuze 8 plus 1. Ceea ce nu prea există pe piața europeană și nici nu contează atât timp cât mașina carosată a fost un Ford E Transit, tip vagon, care a costat cel mult 60 de mii de Euro. De aici pornește întreaga problemă: cum poate costa carosarea 120 de mii de Euro, adică dublu prețul mașiniii? Și apropo, explicația nu e nici măcar originală, a fost aruncată pe Facebook ieri de președintele PNL Maramureș! O altă aberație amuzantă prezentată de isteți este faptul că oricum licitația a fost publicată pe SEAP…deci e OK și nu prezintă niciun pericol și nicio o suspiciune. Teoretic și practic asta ar putea fi gluma zilei. E totuși trist că există consilieri ai cabinetului lui Trifan care nu știu că toate licitațiile sunt publicate pe SEAP, că altfel n-ar mai fi licitație publică! Dacă aș fi Ciprian Trifan l-aș da afară pe geniul care a debitat aceste tâmpenii și cu salariul lui pe 4 ani aș mai cumpăra un microbuz școlar sau măcar un autocar Mercedes-Benz. Noroc că nu sunt Ciprian Trifan!

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.