spot_imgspot_img
10 C
Vaslui
26-apr.-2024

Hușeanul care a demonstrat lumii că românii nu sunt doar „plugari și păstori”!

- Advertisement -

GENIAL… Cel mai important industriaș român din perioada interbelică, Nicolae Malaxa, s-a născut la Huși, pe 23 decembrie, în urmă cu 133 de ani. Genial, abil, controversat sau, de-a dreptul, misterios, Nicolae Malaxa rămâne una dintre personalitățile pe care hușenii și le asumă cu mândrie locală. E adevărat că nu a făcut școala aici, nici măcar clasele primare, dar faptul că în puținele note biografice despre marele industriaș, numele „orașului dintre vii” este de fiecare dată menționat, dă hușenilor un motiv de reală mândrie.

In urmă cu 133 de ani, Nicolae Malaxa se năștea la Huși, într-o familie de oameni înstăriți. Pe când nu împlinise încă vârsta școlară, Nicolae Malaxa, alături de părinții săi, se mută în Iași. Deși era o modă a vremii, ca acei copii din familii cu posibilități materiale să se îndrepte mai cu seamă cu studiile spre domeniul umanist, „Dreptul” fiind la mare căutare, părinții lui Nicolae Malaxa, Costache și Ruxandra (fiică a spătarului Bădărău), au fost inspirați să îl îndrume spre inginerie. A făcut studii temeinice în acest domeniu, inclusiv în Germania. Un fler excepțional al afacerilor l-a făcut să intre din timp în lumea banilor. A început la Bârlad, cu un mic atelier, dar apoi, simțând pulsul economic al vremurilor, pleacă în București, unde își ia un teren în marginea Bucureștiului, unde va zidi, cu o abilitate care avea să stârnească admirația celor mai importanți industriași din Europa, o fabrică de material rulant, care va deveni cea mai performantă de pe continent. In 1928, pe porțile fabricii lui Malaxa a ieșit prima locomotivă cu abur, care purta numele hușeanului. Din 1931, fabrica a început producerea de automotoare echipate cu motoare Diesel. Doi ani mai târziu, uzina „Malaxa” producea locomotiva cu numărul 100, o performanță uriașă pentru economia românească. In 1936 s-a realizat prototipul primei locomotive Diesel de concepție românească. Flerul excepțional în afaceri al lui Malaxa s-a văzut mai ales în grija pe care acesta o avea pentru angajații săi, cărora le cerea calitate în munca lor, dar le și oferea condiții: le-a dat cele mai mari salarii, le-a asigurat asistență medicală și echipamente de protecție, dar le-a făcut și o cantină, unde să poată mânca la serviciu.
„A avut cutezanța, priceperea și simțirea patriotică să demonstreze lumii vocația industrială a românilor”

In 1948, „Naționalizarea industriei” nu l-a iertat nici pe Malaxa, care a rămas fără uzinele sale, transformate de comuniști în „Uzinele 23 august”. Mai mult decât atât, Malaxa a trebuit să se mulțumeasc, brusc, cu statutul de angajat al propriei fabrici, însă, într-un context favorabil, a emigrat în SUA, în 1948. Nici aici nu a fost însă primit cu brațele deschise, trecutul său politic, în care a fost acuzat, între altele, că a colaborat cu Garda de Fier, determinându-i pe americani să încerce să îl expulzeze. A rămas însă pe pământ american până la sfârșitul vieții, Nicolae Malaxa murind în 1965, la New Jersey.  „A fost omul și inginerul care a avut cutezanța, priceperea și simțirea patriotică să demonstreze lumii vocația industrială a românilor pe care străinii îi considerau sau îi vedeau a fi numai plugari și păstori”, a fost unul dintre citatele memorabile despre hușeanul Nicolae Malaxa. (Alina Darie)
- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.